Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • helljus volvo 142 funkar inte

helljus volvo 142 funkar inte

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

helljus volvo 142 funkar inte

Postby itproffset » 2011-06-19 12:31

Hej

Jag kan ej byta till helljus på min volvo 142 1974, b20a. Halvljuset funkar och då jag slår på lyset klickar det i ett relä och det lyser, men händer ingen då jag ska byta på spaken. Bilen laddade dåligt och jag knackade lite på alla relä men bara försiktigt (då jag inte visste vilket som var till laddning eftersom den laddar lite dåligt). Nu kan jag ej byta till helljus. Jag har kollat massa kablar till relä samt lossat spaken. Då jag kortsluter i spaken med en mejsel av misstag då byter den till heljjus, samma gäller om jag gör korttis vid relät, men kan ej byta.

Vad tror ni, har gamla orginalrelät lagt av. Sitter dock 3 st relä brevid varann, ett är ett till extraljus men de andra 2 som sitter brevid varandra är jag osäker på, dock så klickar det till i det då jag slår på halvljuset.

Alla säkringar i kupé verkar hela.

Tack på förhand alla duktiga volvoentusiaster.

hälsn Håkan.
itproffset

Re: helljus volvo 142 funkar inte

Postby Tony » 2011-06-19 19:40

Detta har jag varit med om. I reläet sitter en fjäderassisterad "vippa" som kärvade för mig. Det gick helt enkelt inte att växla mellan hel och halv. Jag tog isär reläet och smorde upp det. Minns inte exakt hur jag gick till väga men det var varken avancerat eller krångligt och det fungerade så länge som jag hade kvar bilen.
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Postby itproffset » 2011-06-23 15:58

tack snälla för svaret...

jag har 3 relä brevid varandra på skärmkanten, ett litet 4-kantigt i metall, ett större i metall mer ovalt med avrundade kanter (ljusrelä enligt volvo), ett svart i plast som heter MIXO (made in france står det på). I MIXO sitter det 2 spolar varav en klickar på då jag sätter igång parkerings coh halvljuset, medan den andra spolen är bränd så här är antagligen felet. Volvo hade inte sett relä förut så jag vet inte hur jag går vidare.. ??
itproffset

Postby Tony » 2011-06-30 22:50

Låter som om någon kopplat om på eget bevåg. Det ovalare reläet ska räcka. Kanhända att någon monterat starkare lampor och ville skona original-relät. Utan bilder kan nog inte jag vara mer behjälplig. Jag kanske kan ta en bild på hur det ska vara kopplat original vid tillfälle om du vill rensa bort överflödiga potentiella felkällor?
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Postby itproffset » 2011-07-01 10:56

fick till det i förrgår. En bekant har en exakt samma bil och kom på iden att ställa den brevid och jämföra. Det trasiga relät kunde kopplas bort och vi mätte upp ström mm på relän på båda och jämförde. Visade sig att det var spaken, 150 spänn skroten.. yeeeeeeeeeeeeess

tack för hjälpen alla :d
itproffset

Return to Original