Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vindrutetorkarmotor

Vindrutetorkarmotor

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Vindrutetorkarmotor

Postby Peter Ahlgren » 2011-07-11 13:28

Hej ! Jag har en 144-69. Igår kom ett häftigt regn och då satte jag på torkarna och precis när torkarna stod rakt upp så la de av. Bytte säkring två gånger men säkringarna går precis när jag drar ut torkarspaken. Så va tror ni,har torkarmotorn brunnit eller ska jag tro att jag skall försäka med att smörja upp armmekanismen eller är det en kortsluttning.Motorn sitter vad jag förstår bakom instrumentbrädan och ej i motorrummet som de sista på 140 gjorde. Så ge mig gärna något råd va jag skall börja med kära 140 bröder. Mvh ! Peter Ahlgren
Peter Ahlgren

Re: Vindrutetorkarmotor

Postby Peter Ahlgren » 2011-07-11 14:52

Hej ! Då mina torkare stod rakt upp på rutan så testa jag med att ta bak torkarna ifrån rutan och i med en ny säkring då gick den ett par cm sen small säkringen då gjorde jad det en gång till för att åtminstone slippa att ha torkararmarna i synfältet så då i med en ny säkring så gick armarna ner ett par cm till och är nu nästan nere i viloläge igen ialla fall. Så va tror ni? Torkarmotorn verkar ju funka men något bryter strömmen nästan med en gång är det för mycket motstånd i mekanismen eller kan det va jordfel/kortslutning? Tacksam för rå :( d o tips! Peter
Peter Ahlgren

Re: Vindrutetorkarmotor

Postby Epsi » 2011-07-14 20:20

Om du märkt att motorn går tungt tidigare kan det vara dags för att smörja länkaget men jag sätter en hundring på att det är motorn din som är kass. Att kontrolera är "enkelt", lyft upp torkarmarna och tjuvkör torkarmotorn med spänning direkt på motorn (ANVÄND SÄKRING). motorn sitter under instrumentpanelen innanför/under instrumenthuset.
Epsi

Return to Original