Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vatten på golvet

Vatten på golvet

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Vatten på golvet

Postby Göran S » 2011-08-02 11:28

Hej.

Har skaffat mig en fritidssyssla på heltid, tror jag. Skulle bara ha en billig bra bil. Blev en 142-73 som såg okej ut. Men nu har jag börjat hitta det ena efter det andra. Fast jag tycker det är kul trots allt.

Ett av mina stora problem just nu, för vintern kommer snart och mera regn. Det är att det rinner in vatten. Trodde det var rutan, för den har sjunkit lite. Har tejpat, leve silvertejp :-) , i väntan på att glasmästaren kan limma om den. Men upptäckte att det verkligen forsar in vatten ifrån ventilations intaget. Kan förstå att luften ska in där och även vatten, men dom ska inte åt samma håll. Finns det någon som har en teori hur jag ska göra. Hade en Amazon innan, och det var det en slang i botten på värmepaketet som ledde ut vattnet. Men hur ser det ut här. Kanske det är fullt med skräp, barr och gamla löv. Hur kan jag komma åt att rensa där. Måste jag plocka ner allt under instrumentbrädan.

Behöver verkligen hjälp. Går det att fixa. Eller måste jag köpa ett par Gummistövlar extra att ha i bilen. :-)

Vet att det finns så många bra pulare här.

Tack på för hand.

Ha en bra fortsatt sommar

//Göran Samuelsson
Göran S

Re: Vatten på golvet

Postby villej » 2011-08-02 12:19

Hej Göran!

Då jag nyligen jobbade med ett liknande problem på min -69:a känner jag mig bemyndigad att svara.

För det första: Är du säker på att vattnet i fråga är regnvatten och inte kylmedel?
Vidare: Om jag förstår dig rätt rinner vatten från klimatanläggningen i mittenkonsollen. Stämmer det?

Mvh,

Postby Tony » 2011-08-02 12:36

Som Villej även undrar så får du gärna precisera vart vattnet kommer in om du uppmärksammat det. överskottsluften från ventilationssystemet ska tryckas ut genom ventilationshålen i nederkant på trösklarna där ska även vattnet ta sig ut. Det sitter bakom mattan mot trösklarna plastpluggar vilka är demonterbara för inspektion och rensning. Men att det skulle vara så tilltäppt att vatten skulle tränga in där kanske är lite långsökt. Är golvet blött både på förar- och passagerarsidan?
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Postby Göran S » 2011-08-02 13:07

villej wrote:Hej Göran!

Då jag nyligen jobbade med ett liknande problem på min -69:a känner jag mig bemyndigad att svara.

För det första: Är du säker på att vattnet i fråga är regnvatten och inte kylmedel?
Vidare: Om jag förstår dig rätt rinner vatten från klimatanläggningen i mittenkonsollen. Stämmer det?

Mvh,

Hej.

Jag är 100% säker att det är utifrån det kommer. Spolade mot framrutan och bilen var torr innan. Mattorna uttagna, Dränkta innan :-(.
Ja vattnet rinner ner bakom allt, ner på kardantunneln och fram, så det måste komma in via luftintaget.

//Göran
Göran S

Postby Göran S » 2011-08-02 13:12

Tony wrote:Som Villej även undrar så får du gärna precisera vart vattnet kommer in om du uppmärksammat det. överskottsluften från ventilationssystemet ska tryckas ut genom ventilationshålen i nederkant på trösklarna där ska även vattnet ta sig ut. Det sitter bakom mattan mot trösklarna plastpluggar vilka är demonterbara för inspektion och rensning. Men att det skulle vara så tilltäppt att vatten skulle tränga in där kanske är lite långsökt. Är golvet blött både på förar- och passagerarsidan?

Hej. Ja det blir blött på båda sidorna. Blir så mycket att det rinner till bak med. Har som sagt plockat ur mattor och det var väldigt blött innan. Bilen har stått flera år innan den besiktades i början av året. Hur den stått eller var vet jag inte, troligen ute. Men hur får man bort eventuellt löv och barr som kan finnas i luftintaget. På min Amazon fanns det ett litet galler som stoppade skräp. Men inte på denna.

//Göran
Göran S

Postby Tony » 2011-08-02 13:14

Prova då att spola rakt ner i ventilationsgallret och ingenting på rutan. Vattnet skall komma ut genom nederkant på trösklarna och ingenting ska komma in i bilen. Jag misstänker starkt rutan ändå.
Tony

Postby Göran S » 2011-08-02 13:19

Tony wrote:Prova då att spola rakt ner i ventilationsgallret och ingenting på rutan. Vattnet skall komma ut genom nederkant på trösklarna och ingenting ska komma in i bilen. Jag misstänker starkt rutan ändå.

Rutan är tejpad med silvertejp för att just den inte ska släppa igenom vatten. Alltså jag sprutade mot rutan svagt och det rann ner på kardantunneln inne, då är rutan helt utesluten.

Men frågan kvarstår. Hur gör man isf rent i ventilationsintaget. Måste allt plockas bort.

/Göran
Göran S

Postby villej » 2011-08-02 13:50

Jag rekommenderar att du ger felsökandet mer tid innan du börjar ta bort en massa saker. Demontering är tidskrävande och kan, om du har otur, dölja det ursprungliga felet. Börja därför med att säkerställa att läckaget faktiskt kommer från klimatanläggningen: Häll vatten direkt ner genom gallret _framför_ vindrutan så att merparten rinner ner genom hålet under skyddsplåten (klimatanläggningens tillflöde).

Om ovanstående vatten nu rinner ner på kardantunneln orsakas ditt fel troligtvis av att nedanstående komponenter saknas eller är felaktigt monterade:

* Dräneringsslang (nr. 9) http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47564?type=sc
* Tätningen där luftvärmaren möter torpeden (nr. 1)

Under tiden som jag skrev ovanstående insåg jag att din 73:as klimatsystem skiljer sig mycket från det i min 69:a. Därför har jag säkert missat några svaga punkter, men börja med att kolla delarna i listan ovan.

Mvh,

Postby Göran S » 2011-08-02 13:59

villej wrote:Jag rekommenderar att du ger felsökandet mer tid innan du börjar ta bort en massa saker. Demontering är tidskrävande och kan, om du har otur, dölja det ursprungliga felet. Börja därför med att säkerställa att läckaget faktiskt kommer från klimatanläggningen: Häll vatten direkt ner genom gallret _framför_ vindrutan så att merparten rinner ner genom hålet under skyddsplåten (klimatanläggningens tillflöde).

Om ovanstående vatten nu rinner ner på kardantunneln orsakas ditt fel troligtvis av att nedanstående komponenter saknas eller är felaktigt monterade:

* Dräneringsslang (nr. 9) http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47564?type=sc
* Tätningen där luftvärmaren möter torpeden (nr. 1)

Under tiden som jag skrev ovanstående insåg jag att din 73:as klimatsystem skiljer sig mycket från det i min 69:a. Därför har jag säkert missat några svaga punkter, men börja med att kolla delarna i listan ovan.

Mvh,

Tack det ska jag göra. Vad jag vet så har ingen skruvat med det, så fel monterat, nja. Men bör kollas upp. Någon sa att det kan ha rostat sönder där nere. Kanske man kan se ner med lampa genom galler. Får kolla upp det efter jobbet idag.

Men hur får jag bort löv och skräp om där finns, vilket jag förmodar.

//Göran
Göran S

Postby villej » 2011-08-02 14:08

Jag menar inte att någon nödvändigtvis varit "där och pillat", men tätningar och slangar kan hamna fel efter många tusen mils vibrationer.

Skräp under gallret kan, såvitt jag vet, endast tas bort genom att demontera klimatenheten (en dags jobb) och köra upp en hand eller borste genom hålet i torpeden. Passa även på att smörja kupéfläkt och andra rörliga delar i klimatenheten om du gör detta.

Lycka till!

Postby Göran S » 2011-08-02 23:42

villej wrote:Jag menar inte att någon nödvändigtvis varit "där och pillat", men tätningar och slangar kan hamna fel efter många tusen mils vibrationer.

Skräp under gallret kan, såvitt jag vet, endast tas bort genom att demontera klimatenheten (en dags jobb) och köra upp en hand eller borste genom hålet i torpeden. Passa även på att smörja kupéfläkt och andra rörliga delar i klimatenheten om du gör detta.

Lycka till!

Tack för tipsen. Ja du, det är nog det ända att göra. skruva undan allt och göra rent. Nu har jag tejpat igen gallret bara för att det inte ska komma in mera vatten där.
Jag testade på jobbet att lägga en slang precis vid luftintaget. Lite vatten rinnandes. Och snabbt in och lysa med ficklampa. Det skvalade på golvet, bra tänkte jag, men var kommer vattnet inne då. Jo efter ett tag började det rinna mellan kaross och klimatenheten. Ganska högt upp. Så det måste ju bero på att det är tätt någonstans. Vattnet stiger upp över gränserna. Om man kunde ta tryckluft och blåsa underifrån på något vis. där vattnet ska komma ut. Men det är klart. problemet ligger ju kvar där. Bättre att plocka bort allt. Måste jag då tömma ur kylarsystemet innan.. Troligen va !..

Men som sagt. Jag har att göra. Kan meddela resultatet.

mvh Göran S
Göran S

Postby villej » 2011-08-03 08:51

Ja, det låter som att allting måste demonteras :( Om du ska flytta på värmepaketet måste du tömma kylsystemet. Glöm inte att smörja fläkt / reglage när du ändå är där, och lycka till!
villej

Postby Göran S » 2011-08-03 09:06

villej wrote:Ja, det låter som att allting måste demonteras :( Om du ska flytta på värmepaketet måste du tömma kylsystemet. Glöm inte att smörja fläkt / reglage när du ändå är där, och lycka till!

Smörja ? ska jag då plocka isär den helt, fläkten alltså. Jag har haft bort och bytt fläkt på en 240 en gång, minns att mina händer var ganska sönder skrapade och skärsår efter den operationen, så jag vet vad som väntar.

Vad tänkte dom på när dom slutade med finmaskigt galler redan vid intaget. Var så bra på Amazonen.

Men tack för svar.

Här i kopparberg skiner solen vackert, och varmt är det, Ska vara på ett tak i dag.

Ha det gott Villej..
Göran S

Postby Tony » 2011-08-03 13:25

I kopparberg krockade jag med min första 142 :( En tant körde ut mitt framför mig från en parkeringsruta parallellt med vägen och stannade sida vid sida med bilen som stod parkerad framför! Mitt i vintern och med fullastad släpvagn hade jag inte en chans att vare sig väja eller stanna. Hennes ford blev en halvmeter kortare. Men eftersom hon hade kommit ut i körbanan och jag kom bakifrån så var det tydligen mitt fel.

Ventilationssystemet anser jag också är bedrövligt utformat. Men då bilen är så fantastisk i övrigt så kan jag leva med det. Hoppas du får till allting med bilen! Och var försiktig på taket.
Tony

Postby daniel_sandberg » 2011-08-03 20:16

Om du köper klämtänger så behöver du inte tömma systemet =)

Och värmepaketet (iaf på en 240) är ganska lättmekat faktiskt. Jag har sett hur riktiga volvomekar gör men det var nåt år sen.. Det är vattenslangarna, vajrarna, fläktkablaget och ett fåtal skruvar och sen ska det tas ut mot passagerarsidan.

lycka till =)
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Postby Göran S » 2011-08-04 00:26

Tony wrote:I kopparberg krockade jag med min första 142 :( En tant körde ut mitt framför mig från en parkeringsruta parallellt med vägen och stannade sida vid sida med bilen som stod parkerad framför! Mitt i vintern och med fullastad släpvagn hade jag inte en chans att vare sig väja eller stanna. Hennes ford blev en halvmeter kortare. Men eftersom hon hade kommit ut i körbanan och jag kom bakifrån så var det tydligen mitt fel.

Ventilationssystemet anser jag också är bedrövligt utformat. Men då bilen är så fantastisk i övrigt så kan jag leva med det. Hoppas du får till allting med bilen! Och var försiktig på taket.

Tack för minnet. Ja bilen är ju ganska okej, om man lägger ner några timmar på den, så den ska få en chans. :-)

Kom hel ner från taket, så nu kan jag koncentrera mig på bilen ett tag..

//Göran
Göran S

Postby Göran S » 2011-08-05 14:04

daniel_sandberg wrote:Om du köper klämtänger så behöver du inte tömma systemet =)

Och värmepaketet (iaf på en 240) är ganska lättmekat faktiskt. Jag har sett hur riktiga volvomekar gör men det var nåt år sen.. Det är vattenslangarna, vajrarna, fläktkablaget och ett fåtal skruvar och sen ska det tas ut mot passagerarsidan.

lycka till =)

Jag har nu plockat bort värmepaketet, och det var inte så svårt. Fick ta bort handskfacket med, gjorde rent allt. tryckluft / vatten genom elementet. Hittade inga fel. Satte tillbaka värmepaketet igen. provade att spola vatten, sakta. Vatten kom ut under som det skulle, men sedan började det rinna in i bilen igen. Uppe vid packningen där värmepaketet och karossen möts. Den bytte jag inte. Var dålig såg jag. Nu har jag ingen ny packninga att tillgå, men har en tätningsmassa att lägga där istället. Borde inte det funka. Ska plocka ner allt i eftermiddag och göra ett nytt försök.

Intressant va !!

//Göran
Göran S

Postby villej » 2011-08-05 14:22

Tja, tätningsmassa kan säkert fungera om det görs på rätt sätt. Men går det inte att få tag på en packning? Överväg att kolla http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47564?type=sc

Lycka till!

Postby Tony » 2011-08-05 15:31

Göran S wrote:Intressant va !!

//Göran
Tro det eller ej, men JA! det är faktiskt intressant, jag tror detta är ett rätt så ovanligt fel så det är klart
att det är intressant. Och så kan det ju vara skönt att veta att man inte är ensam om att ha problem med sina bilar:D
Tony

Postby Göran S » 2011-08-05 15:40

Tony wrote:
Göran S wrote:Intressant va !!

//Göran
Tro det eller ej, men JA! det är faktiskt intressant, jag tror detta är ett rätt så ovanligt fel så det är klart
att det är intressant. Och så kan det ju vara skönt att veta att man inte är ensam om att ha problem med sina bilar:D

:-D nej det är man inte. Bara att en del kanske skäms för att visa eller fråga.. detta är ett så bra sätt att få hjälp på..

Tack för internet

//Göran
Göran S

Next

Return to Original