Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Dragit medbringare på bakaxeln för hårt? = kört?

Dragit medbringare på bakaxeln för hårt? = kört?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Dragit medbringare på bakaxeln för hårt? = kört?

Postby Tony » 2011-08-10 21:58

Efter att från havererad automatlåda bytt till drivlina från en 72:a på min 142GL -74 fick jag byta medbringare på bakaxeln, jag tror att jag räknade antal varv på muttern eller mätte på något vettigt sett för det har fungerat perfekt fram tills att jag nu bytte tillbaks till den stora medbringaren. Jag skruvade bara så länge jag såg medbringaren flyttas med in mot bakaxeln och när det kändes som att den nått fram drog jag pyttelite till.
Jag tror jag misslyckats kapitalt, för det låter horribelt när jag motorbromsar. Har jag dragit den för hårt? :( Törs jag köra försiktigt 160 mil om jag undviker att motorbromsa?
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Re: Dragit medbringare på bakaxeln för hårt? = kört?

Postby fretchi » 2011-08-10 23:20

Kanske någon här har någon momentangivelse för medbringaren. I så fall är det ju bara att lossa och dra med korrekt moment. Du kan ju lika gärna ha dragit den för lite.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Re: Dragit medbringare på bakaxeln för hårt? = kört?

Postby Tony » 2011-08-25 23:49

Ja, den satt alldeles för löst. Jag hade för mig att man absolut inte skulle dra speciellt hårt då man bytte medbringare, men då jag vid lite efterforskning hittade ett rekommenderat åtdragningsmoment så blev bakaxeln betryggande tyst och har nu rullat utan klagomål över 150 mil.

Det var sorgligt sällsynt med fina bilar efter vägen. Inte en enda 140 eller amazon syntes till mellan östersund och göteborg. Men vid några dagars vistelse här i södern har jag sett 2st 140 i göteborg och en i helsingborg. Jag har fått tummen upp av en 740 och glada miner i alla fall. Vet inte om det är för jag kör en relativt ovanlig bil, eller att den ser medfaren ut :)
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Return to Original