Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Vatten på golvet

Vatten på golvet

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Vatten på golvet

Postby Göran S » 2011-08-06 09:26

villej wrote:Tja, tätningsmassa kan säkert fungera om det görs på rätt sätt. Men går det inte att få tag på en packning? Överväg att kolla http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47564?type=sc

Lycka till!

Igår var det klart. Jag har blivit expert på att ta bort värmepaket nu. Det kanske tog 10 minuter så var den borta. Fast då var det redan lite förberett, så som sidokåpor och handskfack borta. Packningen var delad. Hade så klart gått av. Borde ha haft en ny, men hade ingen möjlighet att få tag i någon och bilen måste brukas. Jag köpte iaf en tub med elastisk tätningsmassa. Trådigt svart elände. Kladdigt. men skulle gå att täta det mesta inom industri o.s.v. I natt har det regnat massor och bilen står ute. Hur den ser ut inne törs jag inte spekulera i just nu. Men kan ju lämna en rapport senare när jag var ute.

Hoppas så klart att det är okej, så jag kan plocka tillbaka allt annat. Just nu är det en katastrof inuti. Men så är det med gamla bilar..

på återseende

//Göran S
Göran S

Postby Göran S » 2011-09-03 18:35

Har fortfarande inte lyckats efter allt, att få det att sluta rinna in vatten när det regnar, eller tvättar bilen..

Har tejpat igen luftintaget, runt framrutan. Har blivit tvungen att borra hål i golvet på båda sidor om kardantunneln, så vatten kan rinna ut.

blir galen.. kommer bli en jobbig vinter med mer is på insidan än utanför..
Göran S

Postby villej » 2011-09-04 12:30

Tråkigt att höra, men ge inte upp nu! Kan du inte få tag på packningen i fråga via GCP, CVI-automotive?
villej

Postby Göran S » 2011-09-04 13:50

villej wrote:Tråkigt att höra, men ge inte upp nu! Kan du inte få tag på packningen i fråga via GCP, CVI-automotive?

Det är bara det att vattnet inte kommer därifrån värmepaketet. Utan någonstans från insidan av tröskeln och sedan rinner ut på golvet mellan svettsningarna. Jag har ingen matta på golvet och det blåser väldigt ifrån dom runda hålen på insidan av tröskeln. Ska det göra det. Måste vara den vägen vattnet kommer in. Men vad har tröskeln för förbindelse med ventilationen att göra..

Skär snart sönder hela bilen för att få reda på svaret.. eller skrotar den kanske.. Om inte jag hittar på det, ska ingen annan få lida av det. Går ju inte att sälja vidare..

//Göran
Göran S

Postby redheat » 2011-09-04 13:55

Har en 142 -71 har snart fyllt hela bilen med tätningsmassa för att få den tät mot regnvatten.

Det är ju gummipluggar i torpedväggen , gummipluggar till luftintaget till fläkten, kommer vatten mellan rutan och plåten, rosthål i hörnena som leder vattnet från luftintaget till trösklarna, förra året när det regn så mycket så flöt gummimattorn i bilen, hade målat hela golvet med Hammarlack men den släppte när stog vatten över den
Volvo 142 -71
redheat

Postby Göran S » 2011-09-04 14:08

redheat wrote:Har en 142 -71 har snart fyllt hela bilen med tätningsmassa för att få den tät mot regnvatten.

Det är ju gummipluggar i torpedväggen , gummipluggar till luftintaget till fläkten, kommer vatten mellan rutan och plåten, rosthål i hörnena som leder vattnet från luftintaget till trösklarna, förra året när det regn så mycket så flöt gummimattorn i bilen, hade målat hela golvet med Hammarlack men den släppte när stog vatten över den

Fick du den tät någon gång. Är det svårt att hitta alla gummipluggar..
// Göran
Göran S

Postby villej » 2011-09-04 16:36

Aha!

Vattnet kommer alltså från hålen i trösklarna? De är förbundna med ventilationssystemet.

När luften strömmar in genom ventilationsintaget under vindrutan kan den antingen gå genom klimatpaketet under skyddsplåten eller ut till höger eller vänster. På varje sida av bilen, mellan framhjul och framdörr, finns en bred luftkanal (se punkt 2 i bilden) mellan två plåtar. Det är den luftkanalen som försörjer kupéns sidoventiler. Kanalerna fortsätter sedan i botten ut i trösklarna (som är ihåliga, punkt 6). Från trösklarna går luften/vattnet sedan ut genom två (eller fler?) små hål i tröskelns botten ner mot marken. Är dessa hål igensatta av exempelvis löv rinner vattnet in i kupén genom de (vanligtvis) plastpluggade hålen. En tidigare ägare har antagligen tagit bort plastpluggarna för att förbättra tröskelventilationen och därmed göra dem torrare (och mindre rostiga).

http://stage.catalogue.gcp.cust.blueran ... age_37.gif

Jag rekommenderar att du tar bort resterande plastpluggar i tröskeln (dvs de i kupén) och försöker blåsa rent med tryckluft. Därefter rensar du trösklarnas dräneringshål med en skruvmejsel eller dyl. från utsidan. Då ska det sluta rinna.

Postby Göran S » 2011-09-04 17:51

villej wrote:Aha!

Vattnet kommer alltså från hålen i trösklarna? De är förbundna med ventilationssystemet.

När luften strömmar in genom ventilationsintaget under vindrutan kan den antingen gå genom klimatpaketet under skyddsplåten eller ut till höger eller vänster. På varje sida av bilen, mellan framhjul och framdörr, finns en bred luftkanal (se punkt 2 i bilden) mellan två plåtar. Det är den luftkanalen som försörjer kupéns sidoventiler. Kanalerna fortsätter sedan i botten ut i trösklarna (som är ihåliga, punkt 6). Från trösklarna går luften/vattnet sedan ut genom två (eller fler?) små hål i tröskelns botten ner mot marken. Är dessa hål igensatta av exempelvis löv rinner vattnet in i kupén genom de (vanligtvis) plastpluggade hålen. En tidigare ägare har antagligen tagit bort plastpluggarna för att förbättra tröskelventilationen och därmed göra dem torrare (och mindre rostiga).

http://stage.catalogue.gcp.cust.blueran ... age_37.gif

Jag rekommenderar att du tar bort resterande plastpluggar i tröskeln (dvs de i kupén) och försöker blåsa rent med tryckluft. Därefter rensar du trösklarnas dräneringshål med en skruvmejsel eller dyl. från utsidan. Då ska det sluta rinna.

Åh, tack.. ska kolla upp det så for tjag frisknar till. Är så förkyld att jag inte kan göra något ännu..
Men tack snälla.. måste ju gå att fixa. Annars har något rostat sönder totalt..

mvh
Göran S

Postby jonte » 2011-09-04 23:44

finns de inga dräneringshål i trösklarna så får du in vattnet på golvet,gallret framför vindrutan
går ut i trösklarna för att sen rinna ut från dessa,finns inga hål undertill får man in vattnet
nog vanligt att dom blivit igensvetsade helt om trösklarna är bytade, kolla avrinning under trösklarna mvh jn
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby 142-70 » 2011-09-05 08:36

Besvärligt det där med vattenläckage. Jag hade också problem med att hitta var vattnet kommer ifrån. Det visade sig komma från innerskärmen som möter A stolpen längst upp. Det syns om man plockar bort skärmen eller instrumentbrädan.
Christer
142-70

Postby Rallyhaffa » 2011-09-21 23:26

Hade samma problem på min! :) måste va att det är kätt med smuts/dynga i ventilationsingången framför rutan. så de rinner fel kanske? . kollade i mina trösklar . där var det fullt me skräp! Rann både fram och bak på min.
Volvo 142 -74 Deluxe Röd
Volvo 142 -74 Deluxe Orange
Rallyhaffa

Previous

Return to Original