Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Läckande automatlåda

Läckande automatlåda

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Läckande automatlåda

Postby villej » 2011-07-21 16:16

Hej alla glada!

För en tid sedan uppmärksammade jag att min kära 144 -69 automat (BW35) har ovanan att lämna en oljefläck efter sig på parkeringen. Undersökningar konstaterade att det var ATF-olja (röd) som droppade från främre avgasrörets nederkant, vilken i sin tur härstammade från hastighetsmätarkabeln och dess drev i lådan (se bild).

Vilka förseglingar kan behöva bytas? Jag har sedan tidigare köpt en packningssats till lådan. (http://www.websitefolder.net/VPAUTOPARTS/art-1.asp?id=1111&iPageID=520) Främre delen av lådan är "torr", men det hänger alltid en droppe ATF på lägesväljaraxelns ände.

(Vidare misstänker jag även andra läckage på lådan då 1) oljenivån till en början sjunker snabbt efter en påfyllning 2) lådans ovansida är kladdig).

Tacksam för all hjälp!

Mvh,
ATF droppar från hastighetsmätarvajern ner på avgasröret.

Image
Hastighetsmätarvajern går in i den bakre delen av växellådan.

Image
Även lägesväljarens axel (på andra sidan lådan) har en droppe ATF.
villej

Re: Läckande automatlåda

Postby Christian L » 2011-08-22 08:55

Du har en tätning på varje sida om växelväljaraxeln. Tätningen heter 235511 och finns på CVI automotive. Lite trixigt att få ut den som är på samma sida som avgassystemet.

Pos 4 här:
http://stage.catalogue.gcp.cust.bluerange.se/catalogue/140/140%20-1972/Section_4_page_87.gif

/Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby villej » 2011-08-25 23:16

Tack!

Hur demonterar man växelväljaraxeln? Hur tar man bort den gamla packningen? Några speciella saker som man ska tänka på när man monterar den nya? Finns det motsvarande packning vid startspärrkontakten?

Nedan är en länk till förseglingen för hastighetsmätarvajern. Som som man ser i mina bilder ovan läcker det ATF ut från drevets öppning, längs med vajern. Tror du att nedanstående försegling är den felande, eller bör något annat / ytterligare bytas?

http://www.cvi-automotive.se/en/article ... -cablegbox

Det var många frågor, men jag har aldrig meckat med så komplicerade saker som automatlådor. Har läst alldeles för många foruminlägg där folk inte lyckats täta sina lådor trots nya packningar mm (det är svårt att hålla het ATF på plats!). Därför är jag tacksam för all hjälp jag kan få.

Postby Christian L » 2011-08-28 20:38

Hej,

Det är inte så komplicerat med automatlådor. Jag var själv rädd för att meka med automatlådor rätt länge, och inte blev det bättre efter de första gångerna man försökte och det inte blev bra. Men renlighet är A och O. Det gäller att se till att det inte finns smuts som kan skada de nya tätningarna, eller att man har ett oljetråg där skruvarna dragits för hårt och bildad små kratrar i packningsytan. Då får man rikta det före man monterar tillbaka allt.

På min låda var det en o-ring för hastighetsmätarvajern har jag för mig. Om den läcker på din är det bara att byta den tätningen och se om det räcker som åtgärd för att få tätt. Du kan ju alltid torka rent allt och låta bilen stå en stund på bockar för att se om det är just det stället som läcker. Bromsrengöring är bra för att få helt rent och torrt.

Man behöver inte ta ur axeln för att byta växelväljartätningar, men man måste ha ett långt spetsigt verktyg, typ biltemas o-ringsverktygskit men starkare. Jag tog en 30cm lång mejsel samt offrade mitt o-ringsverktygskit för att få ur mina tätningar. Speciellt den bakom avgasröret kräver tungan rätt i mun för att få bort.

Kan vara bra att kolla upp hur långt in de gamla tätningarna sitter intryckta och sedan trycka in de nya minst lika mkt.

//Christian
Christian L

Postby villej » 2011-09-04 16:52

Även om mina svar kommer sporadiskt är din hjälp av stort värde för mig.

Eftersom det verkar vara en större operation att byta växelväljarens tätningar ska jag börja med hastighetsmätarvajerns tätning. Det verkar som att det går att byta den endast genom att skruva upp muttern i min bild och ta ut drev och tätning. Sedan blir det säkert mer jobb när jag återställer oljenivån till den normala. Då kan det nog börja rinna från väljaraxeln.

Tack!

Postby Christian L » 2011-09-04 21:02

Ja det ska bara vara att ta loss "muttern" och dra ut vajern med drevet för att byta tätningen.
Christian L

Postby villej » 2011-09-05 09:25

Galant. Då ska jag snart besöka VP autoparts och inhandla tätningen. Ska bli intressant att se resultatet.
villej

Postby Christian L » 2011-09-05 20:02

Min bil blev inte helt bra före jag bytte tätningarna för växelväljaraxeln. Det är att rekommendera att köpa en del sylar och långa vassa verktyg som man kan knacka in i tätningen för att bryta ut den. Speciellt på den sidan som är mot avgassystemet. Blir ju en ren baggis om man inte har avgassystmet i vägen. Brukar sitta rätt hårt för att vara en så liten rackare.

//Christian
Christian L

Postby villej » 2011-10-23 21:49

Hej igen!

Jag köpte VP autoparts packningssats för BW-35. Den fick ligga på hyllan i över en månad tills jag tog itu med saken i dag och pallade upp bilen (svårt då jag måste hålla till på en offentlig parkering). Eftersom jag tidigare rengjort lådans undersida kunde jag nu se att 95% av oljan kom från hastighetsmätarvajerns drev. Döm av förvåning; när jag demonterade vajern var den gamla orings-tätningen ... inte där. Jag vet att den förre ägaren hade bytt lådan. Gott så, men hur kan man glömma tätningen? Idiotiskt. Inte undra på att det rann! Nu sitter den nya tätningen på plats efter noggrann rengöring med bomulls-tops dränkta i ATF.

Förhoppningsvis räcker den här reparationen till i vår / sommar då jag planerar att lyfta ur både motor och låda. Då blir det lätt att byta växellägesväljarnas tätningar utan att man samtidigt skadar något.

Tack för all hjälp!

Postby Christian L » 2011-10-24 15:27

Skönt att det verkar lösa sig!

Jag vet hur det är att meka på allmän parkering utomhus... började så med min 140.

//Christian
Christian L

Postby villej » 2011-10-24 15:46

Det kanske är slitsamt, men med de erfarenheterna så vet man verkligen hur man ska uppskatta en lyft.

För övrigt: Vet du med vilket vridmoment man ska dra åt vajerhylsan? Eftersom jag inte hittade någon specifikation i Volvos BW-35 -häfte eller i den BW-manual som jag hittade på nätet chansade jag och drog till ca. 10 Nm med en polygrip. Har jag klantat mig och dragit för hårt kostar det mig inte mer än de 50 kr som tätningen kostar.

Mvh,

Return to Original