Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Hur får man bort frostpluggarna?

Hur får man bort frostpluggarna?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Hur får man bort frostpluggarna?

Postby Björnström » 2006-10-12 17:22

Jo det är så att jag bytte ut min havererade b20 till en annan b20 men på den \"nya\" så sitter det inte motorvärmare och det måste man ju ha här uppe i norr :wink:

Jag ska ta värmarelementet från gamla motorn.

Nu till frågan.. Hur får man bort frostpluggen där vars man ska sticka in värmarelementet?

Mvh Oskar

P.S Kul att 140 klubben har fått ett modernare forum!
Björnström

Postby withnail » 2006-10-12 19:42

Detta är superenkelt.

Töm bilen på kylvätska så slipper du få allt på händerna sedan.

Ta borrmaskinen och gör ett hål mitt i pluggen.

Skruva in en fet skruv och bänd sedan ut pluggen med kofot eller liknande mojäng.

Alternativt, dräm (drämm?) en mejsel rätt igenom pluggen och bänd ut den med alla möjliga attiraljer. Sönder går den i alla fall.

Gör rent runt kanterna från rost med sandpapper så har du sedan ett härligt hål att knyckla in din motorvärmare i.

Att få dit en ny plugg i framtiden sedan brukar vara en annan affär :)
Volvo 142 DL 1971. Motorhaveri.

Volvo 164E 1971. Renov.projekt.

Volvo PV544A 1960 Renov.projekt.

Volvo P210 (Duett) 1967. Bruksbilen.
withnail

Postby Christian L » 2006-10-12 23:12

Jag hade ett rent h...e att få bort frostpluggen när jag skulle montera blockvärmare på min 745a jag hade. Men det lättaste som jag förstått det som är att knacka med ett dorn på ena sidan av den så den vrider sig, o sedan ta en lämplig tång o greppa den för att sedan bryta bort den. Man vill ju inte gärna att den ramlar ner i motorn bara. Inte heller vill man få ner borrspån i motorn. Lycka till

Ps. Ny packning till blockvärmaren är ett måste. Kanske måste tillverka egen om du inte hittar lämplig att köpa. DS

/Chrille
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby Amarace » 2006-10-13 01:10

Brukar oftast fungera bra att med ett dorn knacka på kanten så kryper den ut i andra änden o då kan man bryta loss den.

Om inte det går så borrar man ett hål så man får in ett dorn eller mejsel el liknande och helt enkelt bryter loss den.
Amarace

Postby Johan Kjerstad » 2006-10-13 08:40

Jag vill minnas att det på B18/B20 finns en kant som löper runt hålet bakom frostpluggen som gör att det inte går att knacka in den. Utan man är tvungen att borra ett hål i pluggen och bända ut den. Precis som Whitnail föreslår. Så brukar det vara på motorer med \"plana\" frostpluggar. Den modellen av frostplugg som ser ut som en kopp typ som på t ex 740/940 kan man få loss genom att knacka på sidan av pluggen.
Johan Kjerstad

Return to Original