Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Svårstartad och låg tomgång vid ute temp under 10grader

Svårstartad och låg tomgång vid ute temp under 10grader

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Svårstartad och låg tomgång vid ute temp under 10grader

Postby micke_b » 2006-10-12 08:31

Tja, har lite konstigt problem. Hade samma problem förra året när det började bli lite kallare men har inte kommit på riktigt vad det kan vara.

Är så att blien blir lite svårstartad när tempen ute är kallare än en 10 grader. Med svårstartad menar jag att jag får vrida på start nyckeln 2-3ggr för att få igång den. Har kanske 60-70% choken ute.

Sen har tomgången blivit lägre, även om motorn blivit varm är tomgången kansk 100rpm lägre än vad bilen har på sommaren.

Bilen känns också lite \"seg\" tills den fått upp lite temp, känss som om den får förmycket av något luft elelr bränsle), men trycker jag in choken så blir tomgången för låg och bilen stannar. Trots att det är en 10 grader ute. ?

Sen tycker jag choken har blivit väldigt \"oexakt\" har jag den utdragen och ska trycka in den så händer det inget, händer inget, sen blir tomgången väldigt låg, lite ketchup effekt alltså. Svårt och få den på \"rätt\" ställe.

Bilen är en 144 -72:a b20 och Stromberg förgasare, gått ca 26000 mil.

Någon som vet var felet kan ligga?

Tacksam för råd och tipps.

/Micke.
micke_b

Postby Rogge » 2006-10-12 19:12

gammal bil, dom är sånna..

100 rpm hit eller dit brukar inte spela nån roll, (gashäng på 4k rpm är roligare ;) )

att dte är ketchup effekt på choken beror (så vitt jag vet) på att choke \"kammen\" är sån, dvs chopken tar lite lite lite o sen mycket.. förstår du hur jag menar?
Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Medlemsnr: 1945
Rogge

Postby MattiasN » 2006-10-13 14:22

Är tändkablar och sånt i bra skick? Min bil har haft liknande symtom som sedan verkar ha självläkt till viss del. Fukt i fördelaren var en av bovarna för mig när den var svårstartad. När min bil står utan att köras förlängs också tiden det tar för den att gå igång, vilket jag misstänker beror på att bensinen rinner tillbaka. För mig så gäller det att ha lite tålamod med tändningen. Har den stått 2 veckor eller mer utan att startas tar det kanske 20 s innan den tänder.
Volvo 145 dl -71, Volvo 142S aut -70

Tänk om alla bultar hade varit gjorda i rostfritt...
MattiasN

Postby micke_b » 2006-10-14 11:22

jodå tändkablarna är i bra skick, likaså fördelalock/rotor/brytarspetsar. Resten av fördelaren har jag dock inte koll på. Men jag misstänker att det kan vara något med förgasaren? Nått med tempkompensatorn, har kollat så bimetallen funkar men tycker den är svår att ställ in.
micke_b

Postby Christian L » 2006-10-15 00:43

tror inte man kan ställa in så mkt av temperaturkompensatorn. Att ha fördelare med brytare innebär till viss del sånna här problem. Nu vet jag inte hur just din bil beter sig, men den ska starta ganska lätt iaf även om det kan bli svårare när temperaturen sjunker. Hur står tändningen? För lite förtändning kanske? Har precis fixat det på min 240 idag. Den betedde sig riktigt konstigt innan.

//Chrille
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Return to Original