Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Färgkod 111-2

Färgkod 111-2

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Färgkod 111-2

Postby Jack » 2011-12-18 23:35

Kan någon ge ett tips på vilken färgtillverkare som har färg 111-2
i sin databas, 2:an efter 111 borde betyda att färgen är en aning mörkare än std 111.
111-2 har jag sett bl a på 73:orna.

Kollade med standox, där hade de enabart 111-5 i sin databas, var ljus som bara vad, om jag inte minns fel, så var den till årsm. 75-76.

Sickens har 2 st varianter, 111 samt 111-L (L=light).

Mipa har bara en variant, 111 hellblau.

Standox och mipa har jag prover på, men det är nog inte den jag är ute efter.

Hoppas någon kan ge goda råd....!
Jack

Re: Färgkod 111-2

Postby Amarace » 2011-12-19 00:50

Sista siffran har inget med mörkhet/ljushet att göra, det är bara tillverkaren av färgen. 2 är Herberts/Standox, 5 är Sikkens, så det är ju mysko att Standox endast hade en konkurrents i sin databas?

(1 är Glasurit, 2 är Herberts/Standox, 3 är Beckers, 4 är DuPont, 5 är Sikkens, dessa fem minns jag i Huvudet, kanske finns nån mer, har nån lista i nån pärm, men att hitta den är ju en annan femma)
Amarace

Postby Jack » 2011-12-19 12:28

The paint colour code identifies the original paint color of the body. The code is found on the vehicle identification plate usually located under the bonnet. The same colour code was used on different Volvo models. For example the dark blue code 96 was used on the Volvo 120 and 140 Series. Of course both are exactly the same colour. Also note that particular colour codes may have more than one colour name for marketing purposes.

Some cars will have -1, -2 or -3 in the paint code, such as 100-1. The -1, -2, -3 refer to a different shade of the colour. -1 being a lighter shade and -3 being a darker shade.

Volvo originally used a 140° Enamel paint, mostly Glasurit or Herberts.
-------
Så här tolkar jag det: Efter december 1988 gäller 1, 2, 3... färgtillverkaren, före dec 1988 är det "shade" som hänvisas till 1, 2, 3, men inte vet jag, därför frågade jag.....

Kollade även standox burken jag köpte, 111-5/Blå-met/Volvo, köptes i november 2011, stod själv brevid skärmen och kollade vad som fanns, de är mycket insatta och stor återförsäljare av standox... känner killarna väl.
Jack

Postby Gunnar S » 2011-12-19 13:22

Var kommer det citatet ifrån?
Det är alltid bra att vara övertydlig när man citerar, så andra också kan ha möjlighet att studera "originalet". Inte för att jag misstror dig, men jag hade gärna velat se var du hittat textcitatet.
Är nu kontentan av resonemanget att 111-2 är gradvis olika kulörer beroende på vem som tillverkat? Låter lite väl otroligt, eftersom en bättringslackering eller komplettering i så fall blir nästan omöjlig att utföra utan vetskap om tidigare lackfabrikat.

Ett tillägg: Ger dig rätt - eller texten du refererar till... Jag har varit med om att min Isblå 95 varierat i bättringsburkar, beroende på tilläggssiffran. Tillägget -2 gav en nästan babyblå nyans... Då borde det vara fråga om olika "shades" och inte handla om olika tillverkare. Eller?
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Amarace » 2011-12-19 13:24

Mysko, är rätt så säker på att jag läst i just en Rephandbok om detta. Vad är källan till att det skulle vara ljusheten innan 1988? Har aldrig hört det förut.

Och isåfall går det ju aldrig att veta vilken färg det är, för vad är då original ljusheten? Om en tillverkare blandar -5 som ditt, är det då tillverkar (vilket är mysko just då Standox gör det) eller ljushet?
Amarace

Postby Jack » 2011-12-19 13:35

http://www.volvoclub.org.uk/paint_colour_codes.shtml

Tycker själv att det är en djungel med koderna, hittade nu en leverantör i UK som sålde spray av 111-2, beställde en burk för att testa.

Jag har tidigare renoverat några bilar, det är alltid samma soppa med att hitta rätt färg, alltså den mitt öga gillar, smak och tycke......

Har en 51:ans mercedes, var ända till tyskland och rotade för att hitta rätt färg, den är maronröd, när man är på träffar och ser flera bilar med samma färg, ändå är det knappt två som är lika.....
Jack

Postby skanke » 2011-12-19 16:29

Det som Amarace skriver dvs att tillägssiffran anger tillverkare har jag också läst dock kan jag inte komma ihåg var.

Jag har för mig att beroende på tillverkare kan också kulören variera något och därför är det viktigt att det anges i färgkoden.
skanke

Postby Jack » 2011-12-19 17:43

skanke wrote:Det som Amarace skriver dvs att tillägssiffran anger tillverkare har jag också läst dock kan jag inte komma ihåg var.

Jag har för mig att beroende på tillverkare kan också kulören variera något och därför är det viktigt att det anges i färgkoden.

Den möjligheten har jag också tänkt på, men då borde ju standox ha kunnat fixa det hur lätt som helst, 2:an borde ju då vara standox.

Men det är ju 40 år sen dess, så allt är möjligt....
Jack

Postby Robban » 2011-12-23 00:22

Vågar nog påstå att alla har rätt.
Siffrorna betyder olika tillverkare på färg = olika nyanser också.
Vi har upphandlat klart på jobbet om vilken leverantör vi ska ha som fägleverantör de kommande
åren och när vi laborerat med samma koder blir ju färgerna inte exakta. Man måste ju bryta lite olika
beroende på leverantör för att komma så nära som möjligt.
Idag blir inte färgerna exakta mot ursprungsfärgerna då de är komplicerade men eftersom lackerarna lägger merytor på ställen man inte ser det på så lurar man ögat bra.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Daniel » 2011-12-23 15:58

Man kan väl säga att oavsett vilken -kod (sträckkod) man beställer så kommer ingen troligtvis vara exakt lika den som sitter på bilen. Vill man ha exakt samma nyans som när bilen lämnade bandet är det bara att resa 40 år tillbaka i tiden och ta med sig en färgkarta.

Ska man bättra, eller lacka delar av bilen är det nog ändå färgkarta som gäller, då lacken åldras snabbt även färgmässigt.

Ska man göra hellack på bilen kan man kanske nöja sig med det faktum att den färg Volvo skulle levererat idag inte heller hade varit exakt samma so mdå bilen lämnade fabrik.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Return to Original