Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • B20E

B20E

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

B20E

Postby villej » 2011-12-02 14:59

Hej!

Jag funderar på att uppgradera min drivlina från BW35 med B20A till M41 med B20E (megasquirt för tändning och bränsle). Detta innebär anpassning av bränsletank, en extra bränsleledning, samt montering av nya växellådsbalk, koppling mm. Så mycket står klart, men vad gäller själva motorblocket och generatorn återstår en del frågetecken:

Behöver jag köpa en 55A -generator (nuvarande dito klarar bara 35 A samt max 6000 vevaxel-RPM) för att klara elbehovet med marginal? Datorn, det elektroniska wasted-spark -systemet (Ford EDIS), men framförallt bränslepumpen drar ju en del extra kraft. Bilen är en 69:a utan extraljus.

Min nuvarande A-motor verkar vara i hyffsad kondition efter 25 000 mil med ganska låg bränsleförbrukning (renoverad förgasare), men jag misstänker att missljudet som ibland uppstår under motorbromsning på högre varv är kolvskrammel. Vad krävs för att bygga om min existerande maskin med ett bra resultat? Räcker det med en tyngre svänghjul, E-topp, nya lager, E-insug och utblås samt en K-kam med nya lyftare? Kan man eftermontera den oljekylning som ska finnas på endast E/F-motorer? Bör jag istället satsa på en original E-motor som jag renoverar?

Jag tänker inte köra rally utan eftersträvar den perfekta bruksbilen: hyffsad bränslekonsumtion, pålitlighet, kraft för att passa in i modern trafikrytm, men framförallt en med stil och klass :)

Vad säger 140-klubbens samlade hjärntrust om detta dagdrömsproblem?

Re: B20E

Postby fretchi » 2011-12-04 23:04

Om du behöver större generator beror väl på vad du annars har för förbrukare, men det är nog ingen dum ide att byta upp dig. Svårt är det ju inte heller.

Beroende på vad du eftersträvar så är det väl bara de insprutningsspecifika detaljerna du behöver, typ insug, spridare om du inte bygger eget. Kam och bottendel kan du ha original om du vill men det skadar ju inte att uppgradera lite. Tyngre svänghjul kan jag inte se att du behöver. Det finns ju bara en modell till B20, om man bortser från hålbilden, iaf vad jag vet.

Sedan måste du hitta på någon lösning för att trigga motorstyrningen. Vanligast är väl en triggerskiva i framkant av veven med en VR-givare.

Oljekylaren kan du eftermontera men om den behövs är väl tveksamt.
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby villej » 2011-12-06 00:32

Hej fretchi!

Upptäckte att 240-generatorerna passar bra de med, och dessutom till en låg penning. En sådan blir det definitivt!

Nu har jag den här tråden på Amazon-forumet också, men det skadar inte med lite 140-specifika råd. BW35-hjulet ska ha samma hålbild, men det är lättare än det för manuell låda (konvertern lagrar en del moment). Vidare undrar jag hur mitt existerande block (avsedd för max B20B, 104 hk) ser ut efter 10 000 mil med 130 hk och en del "inspirerad körning".

Vad tror du att jag kan få för min gamla B20A? Vad kan en bättre begagnad B20E (utan insprutsdelar) tänkas kosta?

MS-delarna (triggerhjul, elektronik etc) har jag ganska bra koll på då jag har en bakgrund inom elektronik / dataområdet, men när det kommer till praktisk mekanik är jag ganska grön.

Postby fretchi » 2011-12-06 10:50

Jaha, du menade så. Det du kallar svänghjul är ju i själva verket bara flexplattan. Dess enda uppgift är ju inte att lagra moment utan att se till att startkransen och convertern har något att sitta på. Men Självklart måste du byta ut den mot ett vanligt svänghjul. Då e vi på samma bana :)

10000 mil med en välskött B20 ska ju inte vara några direkta problem. Priserna på gamla B20 kan väl knappast sägas vara höga. En E-motor kan däremot kosta lite mer...
//Fredrik
'67 144 automatic | '72 164E | '81 244 GL/Turbo
www.swecars.com
fretchi

Postby Leif Hedström » 2012-01-14 22:38

Det finns väl inga egentliga skillnader mellan en B20A och E annat än komp, kamaxel och ventiler om man bortser från insprutningen. 1974 fick annan vevaxel med 8 bultat svänghjul, men det gäller alla versioner.
Leif Hedström

Postby Epsi » 2012-02-23 14:49

Leif Hedström wrote:Det finns väl inga egentliga skillnader mellan en B20A och E annat än komp, kamaxel och ventiler om man bortser från insprutningen. 1974 fick annan vevaxel med 8 bultat svänghjul, men det gäller alla versioner.

om man menar "ren" motor är det som du säger samt då att toppen är lite annorlunda på så vis att den har färdigfräst för spridarna. Och sen då täckbricka över hålet för bränslepumpen.
Epsi

Postby Amarace » 2012-02-23 23:58

Epsi wrote:
Leif Hedström wrote:Det finns väl inga egentliga skillnader mellan en B20A och E annat än komp, kamaxel och ventiler om man bortser från insprutningen. 1974 fick annan vevaxel med 8 bultat svänghjul, men det gäller alla versioner.

om man menar "ren" motor är det som du säger samt då att toppen är lite annorlunda på så vis att den har färdigfräst för spridarna. Och sen då täckbricka över hålet för bränslepumpen.

Och att det är mer urfräst i insugskanalerna samt att hålet där tillsatsluftsliden sitter är större (med större bultavstånd också), och hål för termotidventil.
Amarace

Return to Trimmat/ombyggt