Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 -74 Rostlagning, Spackling, lack och ihopsättning

Volvo 142 -74 Rostlagning, Spackling, lack och ihopsättning

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Volvo 142 -74 Rostlagning, Spackling, lack och ihopsättning

Postby easy360s » 2012-07-25 09:13

Hej, Tänkte göra en projekt tråd om min renovering av 142an.
Detta är min första bil renovering så kraven blir väl inte allt för högt ställda men jag hoppas på att lära mig mycket efter vägen och har du något bra tips så varsågod att kommentera! :) När jag fick den så hade den stått i 7år, men efter nån sup i tändstiftshålet och lite förgasarvätska så hoppade den igång och hade perfekt tomgång trots att bensinen var 7år gammal. Lite rekande på bromsarna och jag körde prickfritt raktigenom besiktningen! Men den var rostig på sidorna av stenskott. Bakre skärmkanterna och trösklarna var också riktigt dåliga bitvis. Höger framskärm var också tvungen att bytas på fästena till blinkersen hade rostat sönder helt.

Så här såg bilen ut nä jag hämtat den:
Image

Inredningen var inte heller så dålig:
Image

Dåliga skärmkanter och sparklådor:
Image

Image

Här har jag punktblästrat alla rost prickar på sidorna, bytskärmkanter, framskärm och lite små plåt. Så här såg den ut när jag tog fram den efter vintervilan. (Skulle jag kunna göra om detta skulle jag inte svetsa omlåt med skärmkanten på utsidan utan svetsa kant i kant istället. men de är försent nu och som sagt man lär sig på vägen.)
Image

Image

Lite rost på ena framskärmen, Bort kapat:
Image

Dit svetsat:
Image

Och rostskyddat:
Image

Bytt en bit i tröskeln:
Image

Tagit bort lister, slipat ner svets fogana mer och rostskyddat allt innan spackel:
Image

Image

Image

Det är alla bilder jag har nu men jag ska ta mer på spackel jobbet när jag ska till bilen igen.
Volvo 142 -74, Volvo 164E -74
easy360s

Re: Volvo 142 -74 Rostlagning, Spackling, lack och ihopsättn

Postby easy360s » 2012-07-28 18:13

Uppdatering 28/7 -12
Var förbi 140n en sväng idag och passade på att tog några bilder till på den som den ser ut nu. Lär väll dröja tills i veckan innan jag tar mig dit för att jobba lite igen.

Med överdraget på:
Image

Spacklad och rostgrundad:
Image

Spacklad, Det grå är sprayspackel som jag tagit på små repor, lite små slipning kvar innan grundning:
Image

Spacklad men inte helt klar ska finspackla lite:
Image

Bakänden:
Image

Ska passa på att rekomendera spacklet jag använder! Det heter DuPont och jag har köpt det på XL-Bygg för ca 100kr/Kg och då köpte jag på 2kg byttor. men se till att ta härdare så det räcker för jag tog för lite någon gån och fick sitta och skrapa bort allt..
easy360s

Postby 123 GT » 2012-07-28 23:26

Har framvagnsbryggan klarat sig utan att ha rostat upp på denna bil? Annars är det inte helt ovanligt med rostskador där på -74:an.
AVG
123 GT

Postby easy360s » 2012-07-31 12:34

123 GT wrote:Har framvagnsbryggan klarat sig utan att ha rostat upp på denna bil? Annars är det inte helt ovanligt med rostskador där på -74:an.

Inte vad jag märkt eller tänkt på men jag ska ta en extra titt!
easy360s

Postby easy360s » 2012-08-03 15:53

Har kikat lite närmare på framvagnen och den ser faktist helt ok ut! :)

Eftersom jag gör allt jobb ute så får man passa på att göra små saker dagar som detta då de regnar.. Så nu håller jag på att prova rädda bakljusglasen och blinkers då ramen runt glasen har flagnat och på de andra glasen jag hade var den omlackad till svart.
Köpte "krom" färg när jag var på biltema sist så jag håller på att testa med den färgen. kommer ju inte bli bra hur jag än gör men de kan ju bli bättre än vad det var förut iaf.. Blir det inte nog bra så åker jag väll på att köpa nya den dagen då.

Ska uppdatera med lite mer bilder bara jag får med mig kameran så!
easy360s

Return to Showroom