Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakaxelupphängning

Bakaxelupphängning

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Bakaxelupphängning

Postby 142-70 » 2012-09-02 11:39

Jag har nyligen monterat bakaxel från en 71:a dvs med längre bär och länkarmar.
Jag undrar om panhardstaget, om det är skillnad på 70 (original) och 71?
Vänstra fjädern tar i konsolen för panhardstaget men jag antar att det bara är att flytta fram fjädern på bärstagen?
Hälsningar Christer
142-70

Re: Bakaxelupphängning

Postby villej » 2012-09-02 13:07

Enligt reservdelskatalogerna på GCP (http://www.gcp.se/svenska/kataloger/nav47229?type=sc) byter bärstagets konsol artikelnummer vid övergången till 71. Tvärtstaget (panhardstaget) har kvar samma artikelnummer. Detta beror antagligen på, som du skriver, att bakaxeln flyttades två cm längre bak i och med 71. Jag har inga förslag på hur du ska lösa problemet :?

Att flytta på bärarmanas fjäderfästena är inte heller särskilt lätt. Dessutom kan biverkningar i form av konstig gång, lutande kaross mm uppstå då du ändrar på fjädringens egenskaper.

Re: Bakaxelupphängning

Postby 142-70 » 2012-09-03 20:30

Tack för ditt svar Ville. Har lite alternativ att fundera på..
Att flytta fram fjädrarna på bärarmarna tänkte jag på då det finns förborrade hål längre in på bärarmarna. /Christer
142-70

Return to Trimmat/ombyggt