Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Justeringar av en gammal trimmad B20?

Justeringar av en gammal trimmad B20?

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Justeringar av en gammal trimmad B20?

Postby Volvo-micke » 2012-09-28 11:10

Hej, har just köpt mig ett gammalt bygge med en -74:ans B20. Det är dubbla weber 38/44, R-kam, Extractor, planad topp med större ventiler mm. Bilen byggdes på 80-talet och ägaren mindes inte exakt vad gjordes åt den då. Så jag har lite frågor:

-Ventiljustering, är det samma som standard när det är R-kam?
-Hur långt törs man ställa tädningen? Kör på 98 eller V-power när det finns.
-Det sitter en elektrisk soppapump utan relä och returledning så jag funderar på att sätta dit en BTR med mätare, villket soppatryck ska webrar ha?

MVH Mikael
Volvo-micke

Re: Justeringar av en gammal trimmad B20?

Postby Björn Persson » 2012-10-01 01:08

Hej,

Ventilspel kör du som vanligt, 0.40mm. Många kör med tändningen på 12° f.öd (alla motorer är dock olika). En av webrarnas fina egenskaper är att dom sällan behöver BTR, dom "tål" rätt höga tryck innan det blir "bananas". Jag kör direkt från elpump (facet red-top) in i mina 45or, det funkar kalas. Annars finns ex. filterking regulatorn med "rätt" tryck för weber och då även med retur.
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Re: Justeringar av en gammal trimmad B20?

Postby Volvo-micke » 2012-10-04 14:30

Okay, tack! Kollade nu och det soppapumpen är en Facet så då kör jag vidare på det!
Volvo-micke

Return to Trimmat/ombyggt