Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Går inte igång

Går inte igång

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Går inte igång

Postby Hammaren » 2013-02-02 23:47

Hej i fredags så köpte jag mig en 142a -73 b20. Den har stått ute i ett kall garage länge, (några år). Jag fick med ett batteri av gubben jag köpte den utav, kom hem, började ladda batteriet, tankade, slängde i en kopp bensin i förgasaren och vred om nyckeln, motorn går runt, men går inte igång, den får bensin till förgasaren. Jag tog av ett tändstift från en cylinder och satte på det stiftet på mopeden för att kolla om det blir någon gnista och det vart det,OBS, jag testade inte alla stiften utan bara ett tändstift, (jag vet inte hur man kollar gnista från bilen?). Så vart tror ni det kan spöka? vart kan jag börja och kolla om någon kontakt eller om det har kommit någon dynga så den inte får någon ström? Jag har ingen multimeter mätare hemma.

Gubben sa att bilen gick innan han avställde den

Tack på förhand /Hammarn.
Hammaren

Re: Går inte igång

Postby VOLVO » 2013-02-03 00:03

Hej och välkommen in....från mig som är rookie här på forumet! :)

GRATTIS till bilen, hoppas att du delar med dig av några bilder så småningom !? Ja du, utebliven gnista på en bil som stått i ett antal år, kan ju vara flera saker. Har du lyft på fördelarlocket o kollat att brytarna öppnar när du kör på starten? Har du brytare eller brytarlöst system? :roll: Här underlättar det om man är två personer, ja du vet...en som vrider på nyckeln o en som kollar brytarnas rörelse. Prova också med ett fint sandpapper eller smärgelduk mellan brytarspetsarna så det inte är skräp däremellan. Detta skulle jag kolla först om jag var du.

/ sven
VOLVO

Postby Hammaren » 2013-02-03 00:19

Tack för svaret Volvo, självklart ska ni få bilder på farkosten ;) Ehm jag har faktiskt ingen aning om det är brytare eller brytarlöst system, hur kollar jag det?
Hammaren

Postby VOLVO » 2013-02-03 00:47

Lugna puckar :) här har jag ringat in del av brytarspetsarna, där de öppnar och stänger. Är du med på hur jag menar?
/ sven
Image
VOLVO

Postby Hammaren » 2013-02-03 01:03

Jag har brytare, inte brytarlöst system
Hammaren

Postby Amarace » 2013-02-03 01:21

Koppla en testlampa mellan jord och kabeln som går ner till fördelaren, hä på tändningen och vrid runt motorn för hand (med fläkten), då ska lampan tändas 4 gånger när du vridit runt motorn två varv. Gör den det så är brytarna iaf såpass ok att det ska fungera om det inte är väääldigt stort brytaravstånd, eller väldigt litet. Då har du felet i fördelarlock eller tändspole.
Jag tror att lampan inte tänds och det för att det blitt en beläggning på brytarspetsarna, putsa isåfall med lite smärgelduk på ytorna så lär det ordna sig.

Sen, när du ska kolla gnista, ta loss alla fyra stiften så du ser om gnistna saknas på alla eller på bara på nåt, en annan sak är att motorn kan faktiskt starta om du bara tar loss ett.
Amarace

Postby Hammaren » 2013-02-03 01:27

Tack så mycket för att du också svarade, jag ska testa allt du har skrivit, får hitta en testlampa någonstans :)
Hammaren

Postby N 59082 » 2013-02-03 10:13

"Gubben sade att bilen fungerade och gick när den ställdes"
Det brukar vara ett ganska vanligt uttryck som man har hört många gånger när man skall återuppliva gamla bilar.
Väldigt nyttig information att få av en säljare innan man sätter igång med uppstarten.
I dom flesta fall så brukar man endast behöva ett bra batteri, ny bensin, gärna en flaska startgas.
Du har gjort helt rätt i att hälla i en sup bensin i förgasaren och sedan gjort startförsöket.

Jag rekommenderar ändå dig att spruta in några "pysar" med startgas och bensin rakt ner i förgasaren.
Startgasen gör att du får en lättare antändning av bränslet och förhoppningsvis ger motorn ifrån sig livstecken och börjar så sakta att tända.
Har du inget livstecken alls så är det brytarspetsarna som du skall sätta fokus på som andra duktiga mekare tipsat dig om förrut.
Det lilla kolet som sitter i mitten på insidan av fördelarlocket, kontrollera och rengör med finns sandpapprer på toppen av kontaktytan.
Rengör även dom 4 kontaktpunkterna i fördelarlocket, kniv el sandpapper.
Likaså med rotorns spets och kontaktpunkt, (för kolet i locket) sandpapper och kniv.
Kontrollera samtliga detaljer när du öppnar och tar isär, att dom verkar hela och rena och fria från sprickor och andra skador.

Försök och gör det enkelt för dig och krångla inte till saken mer än nödvändigt.
Eftersom bilen gick när den ställdes så skall du inte ge dig på tex ställa tändning och justera inställningar på förgasaren.
Börja lugnt och metodiskt.

Allt beror ju givetvis på hur bilen har förvarats och hur länge den har stått.
Inomhus = oftast inget allvarligt som sker.
Utomhus = Stor risk för fukt och kondens samt ärg i div kontakter m.m
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby jonte » 2013-02-03 10:42

hej,grattis till en riktig bil :) kontrollera även förgasarmembranet
kan ha spruckit när den stått länge,är de helt sprucket(hål)
blir den tjurig,kostar inte mycket,lycka till
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Hammaren » 2013-02-03 11:25

N 59082 wrote:"Gubben sade att bilen fungerade och gick när den ställdes"
Det brukar vara ett ganska vanligt uttryck som man har hört många gånger när man skall återuppliva gamla bilar.
Väldigt nyttig information att få av en säljare innan man sätter igång med uppstarten.
I dom flesta fall så brukar man endast behöva ett bra batteri, ny bensin, gärna en flaska startgas.
Du har gjort helt rätt i att hälla i en sup bensin i förgasaren och sedan gjort startförsöket.

Jag rekommenderar ändå dig att spruta in några "pysar" med startgas och bensin rakt ner i förgasaren.
Startgasen gör att du får en lättare antändning av bränslet och förhoppningsvis ger motorn ifrån sig livstecken och börjar så sakta att tända.
Har du inget livstecken alls så är det brytarspetsarna som du skall sätta fokus på som andra duktiga mekare tipsat dig om förrut.
Det lilla kolet som sitter i mitten på insidan av fördelarlocket, kontrollera och rengör med finns sandpapprer på toppen av kontaktytan.
Rengör även dom 4 kontaktpunkterna i fördelarlocket, kniv el sandpapper.
Likaså med rotorns spets och kontaktpunkt, (för kolet i locket) sandpapper och kniv.
Kontrollera samtliga detaljer när du öppnar och tar isär, att dom verkar hela och rena och fria från sprickor och andra skador.

Försök och gör det enkelt för dig och krångla inte till saken mer än nödvändigt.
Eftersom bilen gick när den ställdes så skall du inte ge dig på tex ställa tändning och justera inställningar på förgasaren.
Börja lugnt och metodiskt.

Allt beror ju givetvis på hur bilen har förvarats och hur länge den har stått.
Inomhus = oftast inget allvarligt som sker.
Utomhus = Stor risk för fukt och kondens samt ärg i div kontakter m.m

Tack för du också svarade! :) Bilen har varit utomhus garage. :)
Hammaren

Postby Gunnar S » 2013-02-03 12:08

Du har redan fått en hel del uttömmande svar, bl a. från N 59082.
När man står inför ett sånt här "problem" så gäller det att arbeta lugnt och metodiskt. Följ bränslets riktning till förgasaren. Likadant med elektricitetens väg till stiften. Om man börjar stressmeka och härja så kommer det bara sluta med att man står med en fortsatt död bil och golvet fullt av sladdar, skruvar och annat elände... Dessutom har man säkert missat den egentliga orsaken till varför motorn inte startar.

Man kan behöva skriva en lista på hur allting är kopplat. Skissa och fundera över en kopp kaffe. Metodiskt var ordet...

Några år i en carport kan ställa till det och det kan krävas nya tänddetaljer såsom brytare, rotor och kondensator. Kanske tändkablarna också borde bytas. Bensinpumpens membran kan ha svällt av all overksamhet. På tal om membran: Förgasarmembranet - fast det har du ju redan fått tips om.
Dessutom tål det att upprepas: Ge dig inte på några justeringar. Gick maskinen innan den ställdes undan så lönar det sig inte att vrida på fördelaren eller mixtra med förgasaren, lite på måfå.

Lugnt och metodiskt nu och sen återkommer du väl med utförlig rapport från din insats i garaget?

Image
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby jonte » 2013-02-03 12:47

precis funka den innan behöver man inte justera allt för mycke
jag fick liv i en amazon för nån månad sen som stått 10 år i en lada,jordanslutningen var dålig på den,efter lite meck med de och
brytar koll small den igång,lite svartrök i början men sen gick den fint :mrgreen:
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby Hammaren » 2013-02-03 12:57

Jag tog ett fint sandpapper och sandpapprade lite på spetsarna på fördelar locket sen så gick den igång. Tack så förbannat mycket, ska bara fixa gasen nu sen så ska ni få några bilder som jag lägger upp i showroom :)

Mvh. Hammarn
Hammaren

Postby VOLVO » 2013-02-03 13:40

VÄRLDSKLASS Hammarn, snyggt jobbat! :D Old VOLVO's never die!
Nu ser vi fram emot fortsättningen.
/sven
VOLVO

Postby Hammaren » 2013-02-03 13:44

Jahapp nytt fel nu, skulle backa ut från garaget, det går inte att lägga i en växel, kopplingen känns bra. Men verkar inte ta, kopplingsarmen verkar fungera, för den dras in och ut.
Hammaren

Postby VOLVO » 2013-02-03 14:18

Det är vanligt att lamellen fastnar på bilar som stått "ett tag". Jag hade samma problem på en gammel bil i VOLVO familjen. Jag la i 3;ans eller 4;ans växel tryckte ner kopplingspedalen och försökte starta bilen och fick lamellen att släppa. Har du otur kan du behöva byta lamell. Ut till bilen igen och lycka till ! :)
/ sven
VOLVO

Postby Hammaren » 2013-02-03 14:28

VOLVO wrote:Det är vanligt att lamellen fastnar på bilar som stått "ett tag". Jag hade samma problem på en gammel bil i VOLVO familjen. Jag la i 3;ans eller 4;ans växel tryckte ner kopplingspedalen och försökte starta bilen och fick lamellen att släppa. Har du otur kan du behöva byta lamell. Ut till bilen igen och lycka till ! :)
/ sven

Japp, fick sprätt på det, jag la i fyran och tryckte in bromsen och dutta lite på startmotorn så fixade det sig. Tack :)
Hammaren

Postby VOLVO » 2013-02-03 14:47

:) gött, provtur nu då eller va händer!? (ja...jag är nyfiken) :D
/ sven
VOLVO

Postby Hammaren » 2013-02-03 16:06

VOLVO wrote::) gött, provtur nu då eller va händer!? (ja...jag är nyfiken) :D
/ sven

Kanske med far då, jag är 16 bara så :)
Hammaren

Postby VOLVO » 2013-02-03 16:17

:) okey kanske bäst å va laglig då beroende på vilken typ vägar du har runt omkring dig. Uppmanar dig inte att köra men svårt att hålla sig gissar jag!?
/ sven
VOLVO

Next

Return to Original