Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Postby senap » 2013-02-07 17:12

Du kanske kan "bubbla" ut tråget där det finns plats för att få med den tappade halvlitern?
senap

Postby veteranbörje » 2013-02-07 18:05

Jo, det kan också fungera. Fick på käften idag för att jag tyckte jag varit förutseende och redan flyttat fram växellådsbalken. Bultade ihop motor och låda och hinkade i dom. Tråget vart faktiskt bra på första försöket, hamnade precis som det var tänkt på framvagnsbalken och hela paketet rätt i längsled. Så glad över den lilla framgången tog jag mig en titt inuti bilen på kardantunneln, och upptäckte att jag måste ha skolkat på mattetimmarna i skolan. Fästet för växelspaken är exakt där det var med B20:n :oops:
Så flyttningen av balken visade sig vara bortkastad tid, det stämmer klockrent med hur det var från början. Gör om, gör rätt..
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2013-02-08 19:06

Så vart det då dags att lyfta i den nya kombinationen för första gången
Image
Up, up and away..
Image
Lite bryt och bänd för att få på plats..
Image
ganska nära torpedväggen blir det, får nog göra om ett kylrör på baksidan toppen
Image
Och här skulle generatorn få plats, tror inte det..får nog hitta någon annan lösning..
Image
Tråget mot balken blev som jag tänkt mig
Image
Ungefär så här landar det i motorrummet. Turbon tar i höger innerskärm litegrann, så det måste fixas till, men annars är det i stort sett OK
Image
Lite småjusteringar hade jag ju räknat med, göra plats för turbon, bygga eget grenrör till den kanske?, generatorplaceringen ska lösas, men inget allvarligare än jag räknat med än så länge. Tror jag är på banan än så länge.
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2013-02-08 19:12

Glömde en sak, det finns ju generatorer som är väldigt små och smidiga. Hur är det, finns sådana som ger skapligt med ampere också? Skulle behöva en liten, smidig generator men ändå skapliga ampere. Någon som har koll på detta, och i så fall, vart man kan få tag i en?
veteranbörje

Postby senap » 2013-02-08 19:23

Visserligen finns det små generatorer, men det är som små batterier, dom lämnar, men rätt lite.........
Och egentligen tar dom väl inte så mycket mindre plats, med remhjul, spännare och fästbyglar?
senap

Postby veteranbörje » 2013-02-08 22:24

Nej, du kan nog ha rätt i det. Har redan små fina remhjul och spännare, så jag tänkte att om jag kan hitta en liten generator så går det tillverka eget fäste för att spara plats. men det kanske blir svårare än jag trodde. Har hittat små rackare, men dom är bara på 40A, så det blir nog lite klent. Får fundera på saken lite..
Har i alla fall beställt svänghjul, tryckplatta, lamell och urtrampningslager idag, så det borde komma på plats till veckan. Startmotor har jag sedan förut, så när dom delarna dyker upp, så kan jag sätta ihop allt igen och montera växellådsbalk och kardan och tillverka motorfästen.
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2013-02-12 17:10

Har inte skett så mycket nu på några dagar p.g.a. andra vardagliga göromål. Idag upptäckte min kompis som tidigare lagat höger framskärm, att den vänstra var i väldigt dåligt skick, så i stället för att lägga ner en massa tid och jobb på den, så byter vi till en annan bra skärm jag har stående. Kruxet är bara att den är från en 73:a så vi får lägga igen blinkershålet och flytta över den biten från originalskärmen. Det innebär ju en hellackering av den skärmen, men ändå mindre jobb att få till eftersom den är rostfri.
Image
Fortsättning följer..
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2013-02-14 15:33

Det här vart en mysko tråd, inga tips, råd eller input från någon? En knapp handfull kommentarer bara. Kanske någon av moderatorerna ska flytta tråden till showroom, eller gör jag något annat galet? Tror det var Gunnar som i en annan av mina trådar trodde det skulle finnas ett visst intresse för denna konvertering, men det verkar svalt..
Det är som det är.. Konstaterade ju i alla fall när jag lyft i motorn att ett vattenrör baktill på toppen hamnade lite för nära torpeden, så det måste hittas en annan lösning
Image
Så jag letade fram en bit plattjärn och lite rör, snickrade till dom för att passa
Image
Och tillsammans blev dom en sådan här mojäng
Image
Så lite utstick som möjligt från toppen vill vi ha..
Image
Och slippa knöla ner knogarna mellan toppen och torpeden om vattenslangen skulle behöva bytas är ju också ett plus..
Image
Helt otroligt vad tidsödande alla funderingar runt, och tillverkning av, alla smådetaljer är. Dagarna försvinner fort..
veteranbörje

Postby senap » 2013-02-14 17:31

Intresset är på supertopp, jag har till o med markerat tråden så jag får larm när det kommer något nytt.
Att komma med tips är lite svårt, eftersom jag inte gjort den här operationen själv, och du verkar veta vad du håller på med......
Keep up the good work!
senap

Postby Gunnar S » 2013-02-14 19:31

veteranbörje wrote:Det här vart en mysko tråd, inga tips, råd eller input från någon? En knapp handfull kommentarer bara. Kanske någon av moderatorerna ska flytta tråden till showroom, eller gör jag något annat galet? Tror det var Gunnar som i en annan av mina trådar trodde det skulle finnas ett visst intresse för denna konvertering, men det verkar svalt..
Det är som det är..

Jag tycker faktiskt du har fått ganska mycket uppmärksamhet hittills. Ett helt gäng kunniga, frågvisa och initierade skribenter har bistått med råd & dåd.
Efter 8/2 hade du ju dessutom en del annat att göra...

Sedan är det ju bättre med konkreta inlägg än enstaviga utrop.

Fortsätt i samma takt och vi kommer att göra vågen här.

:)
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby VOLVO » 2013-02-14 20:40

Instämmer till 100% med senap!
Super intressant, jag följer varje ord och bild, men har tyvärr inte någon kunskap i denna konverterings bransch.
Kämpa vidare...vi följer o imponeras!
/ sven
VOLVO

Postby veteranbörje » 2013-02-14 21:48

Jag kanske uttryckte mig lite tokigt, inte vet jag. Det jag kanske hade hoppats på var väl att någon annan medlem hade erfarenhet av olika motor/växellåda kombos. Jag har själv ingen alls, men kan dom skicka folk i stora plåtburkar upp bortom yttre rymden så måste ju sådant här vara klart genomförbart. Jag har alltid lockats av "det där är nog inte möjligt". En utmaning, helt enkelt.
Och sådana är väldigt svåra att motstå för mig.. men som sagt, jag är novis själv på detta område, men det ska nog gå att få till.
Två bakslag idag, svänghjulet har kommit, men varken tryckplatta eller lameller. Dom ringde från Berners idag där jag gjorde beställningen, och förklarade att tryckplattan fanns tyvärr inte i sverige, utan den var dom tvungna att beställa från Tyskland. Inget ankomstdatum naturligtvis. Så det ser inte ut som om jag kommer att få börja med motorfästena i helgen.
Sedan har min kompis rostfixaren blivit sjuk, så då får jag prova att få till vänster framskärm själv i helgen istället. Inte bra, jag är lika bra på rostlagning som Lance Armstrong är på att köra Tour de France opåverkad.
veteranbörje

Postby Trubbis » 2013-02-14 22:05

Tycker det ska bli intressant att se den ta form :) Sugen själv på en diesel 140, men kanske göra nått mer drastiskt och sätta i en merca 6 eller nått :mrgreen:
Trubbis

Postby N 59082 » 2013-02-14 23:16

Trubbis wrote:Tycker det ska bli intressant att se den ta form :) Sugen själv på en diesel 140, men kanske göra nått mer drastiskt och sätta i en merca 6 eller nått :mrgreen:

Mersans diesel 6:a i all ära men en gammal Benz diesel är ju sällan känd för att gå ekonomiskt eller ha en bra prestanda.
Sexan alt femman har ju relativt bra prestanda och är kända för sköna gång men jämför man en fyra från Benz så
har ju den ingen vidare prestanda alls.
Därför gillar jag Veteranbörjes alternativ med sin Vw knattra med stressfläkt som ett mkt vettigt motorval.

Jag utgår från att man konverterar om sin volvo till diesel för att köra lite billigare ??

Tack för att du inte valde Volvos D27 eller Vw:n Lt motor, som egentligen är samma motor.
Prestandan på en sådan är ju 0-100 på en eftermiddag.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby veteranbörje » 2013-02-15 09:17

:wink: Intressant att Mercedes dieslar kom upp i diskussionen. Jo, mitt val av VW tdi är grundat på bränsleekonomi, och med andra spridare, annan turbo och lite chippning så blir dom ruskigt pigga.
Plus att enligt vad jag läst mig till så ska det tydligen vara en av dom pålitligaste, hållbara små tdi motorer som finns. Från allra första början, när det här projektet bara fanns i min skalle, läste jag någonstans om en f.d. bilmek. som stoppat ner en -85 Nissan sugdiesel med 5 vxl. låda i sin 144. Han påstod att den konverteringen var en barnlek, minns jag. Det var tydligen nästan som om den kombon var gjord för en gammal volvo. Kanske inte så mycket till prestanda, men han körde visst den på runt halvlitern/mil också.
Mercedes 6:or är väl rätt stora motorer? Får en sån ens plats i en 140:a? Annars är ju deras tidiga 90 tals 300 turbodieslar med aut.lådor kända för att också vara pålitliga grejor.
Intressant.. måste ut i garaget och mäta lite..
veteranbörje

Postby Trubbis » 2013-02-15 11:07

Blir det ett så galet bygge tror jag inte jag kommer tänka så mycket på bränsleekonomi nej :P och ska man ner med en såpass stor motor blir det nog att bygga om från torpeden och frammåt så man får platsen där man vill ha den, är ju lite trångt i en 140 annars :P

Och vad gäller effekt borde man ju kunna få till skapligt med kräm av en turbo :) Men nu är ju mina planer endast fantasi också :roll:
Trubbis

Postby veteranbörje » 2013-02-15 12:06

Fantasi är bra grejer, det har lett till många stordåd. men sedan är det ju den praktiska biten också.. Inte alltid dom funkar tillsammans..
Nä, mercedes diesel går nog inte i en 142:a, det stupar nog på både hk och vrid begränsningar. Och även om det skulle gå att yxa till så blir nog bränsleekonomin inget vidare.
Men, jag har som av en händelse tillgång till en -93 mercedes td med aut. låda som sitter i en baksmälld bil som stått undanställd ett tag. Den går köpa loss för en billig peng.
Och en annan av mina kompisar har en volvo 164 som stått länge utan motor och låda, också billig. Där kanske det funkar med både hk och vrid. Blir det bra med 142:an så kanske ett till projekt..
Eller?.. Nä, nu måste jag ut i garaget.. skärpning..
veteranbörje

Postby Trubbis » 2013-02-15 13:27

Hehe känner igen det där

Nä för min del så kommer nog det mest realistiska vara byte till b230 med sprut, raklställa och tanka e85. Det om nått borde bli bra för en bruksbil.
Trubbis

Postby veteranbörje » 2013-02-15 19:54

Hämtade bakre vevaxeltätningen till motorn och stödlagret till svänghjulet idag, 1800 pistoler fattigare blev jag på kuppen
Image
Så var det då dags för lite tillfixning av vänster framskärm, först fixa till en lämplig plåtbit för blinkershålet
Image
Sedan baxa den på ungefär rätt plats, rikta lite med hammare och mothåll, och avsluta med en smula glasfiberspackel. Märkningen under är för rätta blinkersen.
Image
Då framskärmarna numera är rostfria, så är det bara att hoppa på den, vad jag vet, enda rost som finns kvar på bilen. Främre golvet på förarsidan. Det ser dock ut att kräva en något större insats.
Image
Vi får se hur det går, fortsättning följer..
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2013-02-17 08:40

Har inte hänt så mycket med bilen i helgen, men jag har i alla fall stött på ett problem och skulle behöva ett råd/tips. Lamellen som, enligt dom uppgifter jag har, ska användas i den här kombon visar sig vara väldigt svår att hitta. Den har 10 splines för att passa på min M41:a, och en ytterdiameter på 9 tum eller 228 mm. Och satt tydligen bara i volvo 260 2,7. Firman som tog min beställning på hela kopplingen hörde av sig och meddelade att dom gick bet på lamellen. Så därför undrar jag om någon på detta forum vet hur och i så fall vart man kan hitta en sådan?
Vet inte om jag kanske törs använda en original lamell i alla fall, där är ju ytterdiametern 217 mm. Kan den skillnaden i ytterdia. ha stor betydelse? HJÄLP!!
veteranbörje

PreviousNext

Return to Trimmat/ombyggt