Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Låskista Dörr/kaross

Låskista Dörr/kaross

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Låskista Dörr/kaross

Postby Trubbis » 2013-02-13 15:54

Hej!

Har precis blivit medlem i 140 klubben, men varit medlem här och på facebook gruppen rätt länge.

Äger numera denna 142a som köptes andra oktober av samma preson som ägde den i den tråden :)

Mycket har hänt med bilen sen dess (i min ägo dvs) och har nu blivit duktigt less på att förardörren har mer eller mindre helt uppnött dörrlås, alltså inte det man stoppar nyckeln i utan det som hindrar dörren från att flänga upp i högersväng och skada skärmen och sig själv (ja, det har hänt en gång och vill inte att det ska hända igen :shock: ) Skärmen var sedan tidigare skadad pga att det inte sitter något stopp för hur långt man kan öppna dörren.. samt att den har varit påbackad en gång precis i bakkant av hjulhuset vänster fram.

Hur som helst, var hittar jag en ny låskista och karossdel av låset? Antar att man måste ha hela delen som sitter inne i dörren också? Finns de att sno från tidiga 240? Sitter ju en -74as dörr och en -75 om man kollar på rutornas markeringar. Har för mig att vänsterdörren är en 75a.

Har också lite problem att ställa in mina dubbla su efter att jag bytte till en b20b motor nu efter jul, misstänker tjuvluft nånstans men inte orkat kolla eftersom jag får hem ett aluminiuminsug när som helst, och då blir det självklart nya packningar samtidigt.

Tack och hej! :)
Trubbis

Re: Låskista Dörr/kaross

Postby villej » 2013-02-13 23:44

Vilken del är det som är dålig? Är det karossdelen (heter det låsklack?) eller är det dörrens lås, eller både och? Om dörren är skadad gör du antagligen bäst i att byta den hel då den saknade dörrstopp och var skadad. Det är inte svårt att få tag på 140-dörrar.

Om det bara är karossens låsklack (den brukar vara utsliten på förrardörren) kan jag hjälpa dig med den saken om du PM:ar mig.

Vilken årsmodell har du förresten?

Postby Trubbis » 2013-02-14 18:38

Det är båda delarna vad jag kan se, gjorde lite konstgjord andning genom att flytta ut karossdelen med brickor för att få nånting att greppa i och hålla dörren stängd, men ser att det nötts ner där nu också

Dörren i sig är det inget fel på, gick upp ett område som var spacklat tidigare under backspegeln ungefär där skärmen tagit i, så det fixar jag nog själv. Annars är det inga problem att byta den biten till ny plåt.

Karossens låsklack strulade lite i början men fungerar nu efter smörj och motionering :) Men som sagt allt annat som håller dörren stängd i princip är nerslitet.

Trodde årsmodellen framgick i länken :P Men det är en 73! och eftersom den inte har kvar dörrarna med dom ljudliga ventilationsfönstren behåller jag gärna dom :P

Fick hem en kupefläkt idag också som jag måste byta, lär bli spännande.. Nån som har tips på hur man ska lösa det utan att lossa värmeelementet?
Trubbis

Postby bodda » 2013-02-16 05:03

vet om folk som delat värmepaketet på plats ,men det är ingen hitt o få ihop det där under
det kan djävlas ändå o sätta ihop det på arbetsbänken
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Return to Original