Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvoklubbsförsäkring via Volvia

Volvoklubbsförsäkring via Volvia

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Volvoklubbsförsäkring via Volvia

Postby Christian L » 2013-02-19 12:17

Hej,

Som medlem i klubben så har vi möjlighet att teckna en Volvoklubbsförsäkring hos Volvia. En av fördelarna anges på hemsidan som: "En av fördelarna med denna försäkring är att man i de flesta fall får behålla fordonet vid en totalskada och skaderegleringen sker vid behov i samråd med klubben."

När jag i ärende av inlösen av en bruksbil pratade med Volvia så framkommer det att det inte finns några som helst möjligheter att behålla fordon vid inlösen, inte ens med volvoklubbsförsäkring. Jag försökte nämligen få reparera bruksbilen själv mot ersättning då verkstadsreparation översteg bilens värde rätt rejält. Men det är således totalt omöjligt.

Ville bara informera om detta. Killen jag pratade med dubbelkollade även med säljavdelningen om det fanns särskilda villkor för volvoklubbsförsäkringen, och de hävdar att fördelen man får är rabatten på 10%, inget om att behålla bilen vid inlösen.

Det är rätt trist att få en bil inlöst för t.ex. 25 000kr om man lagt ner åtskilliga timmar på rostlagning för att få allt så original det går. Bruksbilen får man väl acceptera, men mina hobbybilar skulle jag inte släppa iväg, då skulle jag vara tvungen att låta bli att nyttja försäkringen, och således reparera hela skadan själv oavsett vem som varit vållande.

Är det månne så att villkoren har ändrats sedan informationen på hemsidan skrevs? Är det någon som har tips på någon försäkring där man får behålla bilen vid inlösen? Helst utan restriktioner på hur bilen används.

//Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Re: Volvoklubbsförsäkring via Volvia

Postby Björn Persson » 2013-02-19 13:34

Hej Christian!

Det va ett tag sen, tråkigt att höra med bilen... Jag har en bekant som fick sin Hotrod påkörd. Han fick behålla bilen och fick även ersättning. Jag tror faktiskt han sa att det va ett "helt vanligt bolag", dvs. någon av dom större aktörerna. Jag själv har haft mina försäkringar på fordon den senaste tiden hos Bilsport-Mc, premien har jag hitintills varit mycket nöjd med. Hur det är vid försäkringsärende kan jag dock inte svara på (hoppas att jag slipper göra det med :lol: )

PS: Vi borde ses någon dag, jag slår en signal nästa gång jag har vägarna förbi E-tuna.

Hälsningar

Björn Persson
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby villej » 2013-02-19 15:24

Ge inte upp Christian!

När en granne körde på min och sambons bil där den stod parkerad längs gatstenen ansåg Volvia (som svarar för bilens försäkring) att det var en totalskada då bakdörr, tröskel, hjulhus och bakskärm behövde bytas. Detta innebar (utan att jag behövde be om det) att vi fick bilens värde (ca. 8000 kr) utbetalat och fick dessutom behålla bilen. Det här inträffade våren 2012 (vill jag minnas).

Hänvisa till att försäkringen marknadsförs på det här sättet och att andra medlemmar i klubben har fått behålla bilen vid totalskada. Om de inte ger med sig bör någon funktionär från klubben kontakta Volvia och påpeka att de gör bäst i att hedra de ursprungliga villkoren i försäkringen. Det ligger i deras intresse att kommunicera detta till klubbarna _innan_ förändringarna genomförs då Volvoklubbarna marknadsför Volvia, och därmed även Volvo.

Om du PM:ar mig ditt telenummer kan jag ringa och ge dig mer information om min situation, som du kan hänvisa till i dina kontakter med Volvia.

Slutligen vill jag säga att jag allvarligt överväger att säga upp min försäkring hos Volvia om de ändrar det här villkoret. Att få behålla bilen vid skada var det huvudsakliga skälet till att jag valde dem.

Postby Daniel » 2013-02-19 15:44

Ta kontakt med försäkringsansvarig och/eller orförande i klubben för assistans!

Edit: Förutsatt att det är en Volvo 140/164 du pratar om! Kan bli svårare med sakframställan om det är en annan Volvo det gäller.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Christian L » 2013-02-19 16:19

Hej igen,

Kanske inte var tydlig i mitt inlägg. Ärendet gäller alltså inte en Volvo 140, utan en bruksbil, Volvo 945, som också är försäkrad i Volvia. Jag ville behålla bilen och åtgärda skadorna själv, och hänvisade till att vi har sådana villkor när det gäller Volvoklubbsförsäkringen. Handläggaren på inlösen kollade då upp volvoklubbsförsäkringen och sa att det inte fanns några sådana villkor! Därav min tråd som jag skapade för att varna andra. Jag har också min 144 försäkrad hos volvia för att vara säker på att inte få den inlöst och skrotad ifall någon typ backar på en dörr eller dylikt. Det är inte mycket som är värt för bolaget att laga på våra gamla 140s före de löser in dem som totalskada.

Slutsatsen är att vi borde få tydligt utrett vilka villkor som gäller för den försäkring vi har.

//Christian
Christian L

Postby villej » 2013-02-19 16:39

Christian L wrote:Slutsatsen är att vi borde få tydligt utrett vilka villkor som gäller för den försäkring vi har.

Ja, verkligen. Det bästa vore kanske om en representant från klubben kontaktade Volvia och redde ut saken.
villej

Postby Gunnar S » 2013-02-19 17:49

Flyttade tråden till Övrigt.
Annars är det ett behjärtansvärt ämne och mer åsikter önskas i saken.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Daniel » 2013-02-19 18:41

Jag tror att det föreligger ett missförstånd.

Volvoförsäkringen som erbjuds via 140-klubben, om det i så fall gäller att man får behålla sin 140, gäller bara 140, inte eventuella andra bilar som är endast vanlig rabatt, 10%. Men jag kan inte villkoren, så jag hänvisar återigen till försäkringsansvarig i klubben för vidare diskussion, kontaktuppgifter finns på 140-klubben.org.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby Christian L » 2013-02-20 12:44

När jag diskuterade med killen på inlösen så nämnde jag som argument för att få behålla 945an att det ju går att göra så för en 140 som är klubbförsäkrad, och att det då rimligen borde gå att göra så för en 945a (killen på inlösen hävdade nämligen att man aldrig gör som inom Volvia). Killen kollade då upp klubbförsäkringen och kom sedan tillbaka att det inte fanns några sådana villkor i klubbförsäkringen! Jag försökte aldrig hävda att jag hade dessa villkor på 945an, utan nämnde det mera som ett argument för att det visst ska gå att få behålla bilen även om den blir inlöst av Volvia.

//Christian
Christian L

Postby skanke » 2013-02-21 10:17

Jag funderar på om det här egentligen handlar om språk/terminologi/begreppsförvirring?

När jag i ärende av inlösen av en bruksbil pratade med Volvia så framkommer det att det inte finns några som helst möjligheter att behålla fordon vid inlösen, inte ens med volvoklubbsförsäkring.

Betyder inte inlösen just att bolaget tar bilen och försäkringstagaren får ersättning. Man kan aldrig behålla bilen om den blir inlöst av försäkringsbolaget, precis som killen på Volvia säger.

Vid mindre skador där man får behålla fordonet brukar det heta att man får skadeersättning (eller något liknande).

Så vill man ha kvar sitt fordon så tror jag att man skall undvika inlösen.
skanke

Postby Christian L » 2013-02-21 11:00

Det är nog lite både ock. I det här fallet handlar det ju om att man vill behålla bilen och få pengar för att åtgärda skadan själv. Bolaget vill lösa in bilen, och du vill få ersättning för att laga den själv. Så själva ärendet hamnar hos inlösenavdelningen, därav att jag kallar det inlösen.
Christian L

Postby Torbjörn A » 2013-02-21 12:40

När Volvia tillsammans med SVIS-anslutna klubbarna arbetade fram denna försäkring framfördes från Volvias sida att en stor fördel med försäkringen skulle vara möjligheten att behålla sitt fordon vid en totalskada. Undantag skulle finnas, vid exempelvis svåra dödsolyckor och liknande. Grundtanken var i alla fall att ingen skulle bli fråntagen sitt fordon även om det inte fanns möjlighet för Volvia att stå för reparationskostnaden.
Man måste beakta att möjligheten att behålla fordonet var ett önskemål från klubbarna som Volvia tog till sig.
Det är således inte ett försäkringsvillkor.
Om enskilda anställda på Volvia idag inte känner till denna överenskommelse är det bara att beklaga men det är överhuvudtaget svårt med kunskaperna när medlemmarna ringer och vill teckna Volvoklubbsförsäkringen.
Jag har dessvärre inte kvar Volvias egna papper och anteckningar från något av de möten jag var på.
Någon ofrivillig inlösen av en skadad Volvo 140 vill vi inte ska ske.
Torbjörn Agnevik
Försäkringsansvarig
Svenska Volvo 140-klubben
Torbjörn A

Postby villej » 2013-02-21 14:49

Tack för att du engagerar dig i den har diskussionen Torbjörn.

Hur går vi vidare? Vad har egentligen hänt? I endera fallet är det en tjänsteman på Volvia som missförstått villkoren. I så fall måste man se över organisationen så att det inte upprepas. I det andra fallet tillhandahåller Volvia inte längre möjligheten att behålla fordonet (samt få ersättning) vid totalskada, i vilket fall klubben borde omförhandla villkoren med bolaget. Om så misslyckas borde de ändrade villkoren meddelas samtliga klubbmedlemmar.

Postby Christian L » 2013-02-21 14:52

När jag var i kontakt med Volvia under förra veckan så kollade den person jag var i kontakt med upp denna försäkring med säljavdelningen. Svaret var att vi inte har några andra villkor vilket du också bekräftar. Men eftersom försäkringsbolag är stora och privatpersoner små så ger jag inte mycket för denna klubbförsäkring om vi inte kan få något skriftligt på att det ska finnas möjlighet att behålla bilen vid totalskada (där bilen i normala fall blir inlöst). Det bör framgå som någon form av tillägg till villkoren eller liknande. Jag skulle vilja att detta reddes ut med Volvia så att man kan känna sig lugn med att ha sin Volvo 140 försäkrad i Volvia genom klubbförsäkringen.

//Christian
Christian L

Postby villej » 2013-02-21 17:47

Jag håller med Christian helt och hållet. Givetvis måste vi ha detta skriftligt.
villej

Postby 123 GT » 2013-02-22 14:57

Volvia = if, det säger väl allt. if är det västa tattarbolag inom försäkringsbranchen som jag känner till. Har tidigare haft if försäkring och kommer aldrig någonsin mer att ha det. Volvia och Saabia är i princip samma sak som if. Jag är inte alls förvånad att de håller på och jävlas.
AVG
123 GT

Postby Gunnar S » 2013-02-22 17:54

123 GT wrote:Volvia = if, det säger väl allt. if är det västa tattarbolag inom försäkringsbranchen som jag känner till. Har tidigare haft if försäkring och kommer aldrig någonsin mer att ha det. Volvia och Saabia är i princip samma sak som if. Jag är inte alls förvånad att de håller på och jävlas.

För att vi ska slippa de värsta rallarsvingarna här på forumet, så kan du ju kanske ge en kort förklaring till ditt missnöje.
Sen - rent allmänt - så tror jag inte att försäkringsbolag "håller på och jävlas" i största allmänhet.
Därför håller oss till fakta i fortsättningen. Utbrott av rent känslomässig natur publicerar vi inte på forumet, eller hur kära forumdeltagare?
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby senap » 2013-02-22 19:40

Det har du helt rätt i, det är ju lika illa som att svära.
senap

Postby Robban » 2013-02-23 09:50

Eftersom jag jobbar MOT försäkringsbolag kan jag bara säga att på Volvia och IF är de enda bolag som kunden får mest för pengarna när vi pratar Volvo och Renault. Inte alltid billigast men när det väl händer så är dom lättast att ha att göra med.
Glöm ALLA muppbolag man får via banker och småseglare, det är ett helvete som kund när det händer nått med ens bil vid skada.

Att bolag inte vill låta ägaren behålla sin bil vid totalskada är rätt självklar, vet ni hur mycket fusklagade bilar som rullar i trafiken som kommer att kollapsa vid en krock med dödlig utgång som följd...?

Anser man att bilen är så pass lite skadad att man kan bruka bilen utan att den är trafikfarlig ska man se till att träffa en representant från Bolaget och förklara. Att sitta i telefon och gasta kommer man ingen vart med och Bolagen pratar med kunder hela dagarna med så mycket olika viljor att man har en generell lösning som inte alla gillar.

Jag har räddat många bilar från lösen/skrot där kunden verkligen gillar sin bil och då är det BARA IF och Volvia som brukar godkänna detta, alla andra bolag nekar. Det finns något som heter Maxrep och då får kunden sin bil tillbaka, dock inte i samma skick som innan, det kan vara en lackskada eller repade lister och höljen som man inte åtgärdar pga av att rep överstiger bilens värde. Dock får kunden sin bil tillbaka och och bilen är trafiksäker men kunden får fixa det sista själv för att få den som kunden vill ha den eller strunta i det och leva med småblämmor.

Så generalisera inte bolag efter ett enda fall utan man måste se helheten och jag vet vilka bolag jag verkigen inte skulle ha oavsett om det skulle vara gratis att försäkra i dom..
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Christian L » 2013-02-23 10:35

Jag tycker fortfarande att det måste undersökas vilka förutsättningar vi har att få behålla våra 140s som är försäkrade via Volvoklubbsförsäkring om bilen vid en skada döms ut och ska bli inlöst. Finns inga underlag för detta bör det inte användas vid marknadsföring av denna försäkring.

/Christian
Christian L

Next

Return to Övrigt