Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvoklubbsförsäkring via Volvia

Volvoklubbsförsäkring via Volvia

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: Volvoklubbsförsäkring via Volvia

Postby Robban » 2013-02-23 10:50

Jag har inte hört talas om att en enda 140 har lösts in av Volvia med klubbförsäkringen.
Jag har däremot fått veta ett antal som blivit räddade av den. Dock kan man inte rädda bilar som passerat bäst föredatum sedan länge oavsett försäkring.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Christian L » 2013-02-23 10:58

Det låter ju bra, men eftersom de personer jag pratade med på volvia inte ens genom att inom organisationen kolla upp detta blir jag lite orolig iaf.

/Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Postby Robban » 2013-02-23 11:08

Det gäller samhället i stort, komunikation. Denna klubbförsäkring skapades för massor med år sedan och de som skapade den lär ju inte ens jobba kvar. Och av antalet försäkrade bilar genom denna lär ju vara en promille så den är garanterat inte ens känd i företaget. Men som sagt, händer det en fin 14o något så ska denna försäkring vara bättre än övriga.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Torbjörn A » 2013-02-23 13:46

Volvia framförde under förarbetet till denna försäkring att skaderegleringen skulle ske "med silkesvantarna på" som man uttryckte det.
Volvia har ingen möjlighet att låta svårt skadade fordon behållas av försäkringstagaren och de fordonen ska heller inte tillbaka på vägarna som potentiella dödsfällor. Det är inte andemeningen med Volvias och klubbens tanke med att man ska ha möjligheten att få behålla sitt fordon.

Jag vill heller inte diskutera hypotetiska fall och allmänt tyckande om rätt och fel.

Efter att en skada skett har Volvia accepterat att vid tvistemål utbyta/inhämta information från klubben för att reglera skadan så rättvist som möjligt och där ta i beaktande om försäkringstagaren önskar behålla fordonet om skadan inte kan repareras inom de ekonomiska ramar som finns i villkoren. Jag förutsätter att den överenskommelsen fortfarande gäller och Volvia har heller inte meddelat annat.

Som Robban skriver är Volvia och IF de enda bolag som det går att föra denna diskution med och baserat på egna erfarenheter sköter sig Volvia med den äran. Jag har inte fått några rapporter om medlemmar som fråntagits sin klubb-bil mot sin vilja. Däremot är de jag pratat med mycket nöjda med skadehanteringen.

Jag ser ingen anledning att föra fram denna fråga till Volvia förrän det finns ett aktuellt fall där man i så fall vill lösa in en Volvo 140/160, som inte är trafikfarligt skadad, mot medlemmens vilja.

Vad som sker med andra fordon där man åtnjutit samförsäkringsrabatt är inget klubben ska engagera sig i utan det är ett ärende mellan Volvia och försäkringstagaren då det inte rör sig om en Volvoklubbsförsäkring.
Torbjörn Agnevik
Försäkringsansvarig
Svenska Volvo 140-klubben
Torbjörn A

Postby villej » 2013-02-24 01:19

Om inga klagomål hittills har inkommit till dig Torbjörn (rörande klubb-bilar) får vi förmoda att Christian inte skulle hamnat i den här situationen om det gällt hans 140.

Angående Volvia vill jag också ta tillfället i akt att berömma dem för deras generösa och snabba hantering av min trafikskada i mars i fjol. En granne hade kört in i sidan på min och sambons bil där den stod parkerad längs gatan och eftersom grannen var vållande (tappade kontrollen över fordonet när hon skulle flytta en kasse i kupén) trädde hennes trafikförsäkring i kraft. Volvia ansåg att det var en totalskada då bakskärm, innerskärm, tröskel, bakdörr och i viss mån framdörren var skadade. Vi fick en i min mening generös ersättning för bilens oskadade värde och fick dessutom behålla den. Pengarna räcker nätt och jämt till ny plåt, och definitivt inte till att leja ut arbetet, men vi är mycket tacksamma för Volvias behandling av ärendet.

Previous

Return to Övrigt