Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • roadtrip

roadtrip

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

roadtrip

Postby Jimmy » 2013-02-19 00:38

sommarn 2014 har jag planerat att genomföra en roadtrip med 142an som förhoppningsvis är körduglig tills dess.
tänkte köra ifrån växjö där jag bor vidare till
- murmansk, ryssland
- geiranger, norge
- gardsjön, italien
- toscana, italien
- tjernobyl ukraina
- auschwitz, polen
och sen hemåt. och tänkte höra om de finns något intresse att följa med och bilda en liten caravan utav 140ior? givetvis är även andra veteraner välkomna att följa med :)

mvh Jimmy
Jimmy

Re: roadtrip

Postby ANNA » 2013-02-19 12:23

Åhhh.. så mysigt :D . Jag och min Pappa gjorde norra Europa våren/sommaren 1977 i vår vita 145:a. Vi sov bak i bilen och givetvis fick jag som bara var en liten pyttig 6åring sitta fram hela resan.

Det är en lång resa med många stopp du tänkt dej. Hur lång tid planerar du lägga på åkandet?
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby Jimmy » 2013-02-19 22:10

det är en väldigt lång resa med många stopp, men med rätt sällskap så kommer det säkert bli trevligt ;) större delen av sommaren har jag tänkt mig att vara iväg jag som har tid ;) finns ju även möjlighet att följa med på en liten del av resan om man inte vill köra hela ;)
Jimmy

Postby skanke » 2013-02-23 22:04

En väl ambitiös resplan som verkar något spretig.

Murmansk, Tjernobyl och Auschwitz är coola resmål som bildar ett slags tema, men Gardasjön och Toscana är nog mer tveksamma mål på en sådan resa.

Ryssland är heller inget lätt land att resa i med bil, en hel del pappersexersis som behöver vara i ordning. Gäller nog att förbereda sig väl och ha koll på läget.
Man bör nog inte göra en sådan här resa med en bil som man är det minsta rädd om. Bra mekanik men inte allt för fin i övrigt är det som gäller. Alla som sett klippen på You Tube hur man kör bil i Ryssland förstår varför.

Kommer ni iväg så kan det nog bli en häftig resa.
skanke

Postby Jimmy » 2013-02-24 00:19

murmansk, tjernobyl och auschwitz blir ju ett rätt likt tema som du säger men det är härligt att kolla på lite annat också ;) och jag har kollat youtube också så har sett hur dom kör ;)

det här med papper osv är ju något man får räkna med om man vill åka och kolla på dom häftiga sakerna ;)

sen så kommer inte min bli jätte fin det första jag gör utan tänker mest få den körduglig till att börja med sedan ta och renovera den mer efterhand :)
Jimmy

Postby Jimmy » 2013-02-24 00:22

funderade även på om man ska dela den på 2 sommrar så man kör ryssland sen nergenom estland/lettland/litauen ner till tjernobyl sedan auschwitz och hem. sen sommarn efter eller något att man tar väst europa då :)
Jimmy

Postby Gunnar S » 2013-02-24 01:10

Jag tycker också det känns lite spretigt.
Utan att värdera din storstilade plan kan jag säga att ofta tar man sig vatten över huvudet när man sitter med vägkartor, broschyrer och turistguider. Världen är, i vissa fall, större än så och man kanske måste inse att det är bättre att dela upp sina resmål på flera somrar och resor.

Ändå gillar jag ditt upplägg och hoppas innerligt att du gör slag i saken, samt dokumenterar rikligt och uppdaterar med hjälp av alla tekniska möjligheter som finns. Personligen skulle jag inte våga mig på att resa i österled. Det är inte bara filmklipp på youtube som avskräcker. Goda vänners strapatser gör att jag passar äventyrande efter landsvägarna i forna Sovjet. Norge är en annan femma. Har rullat med bromsbortfall ner till Geiranger, men njutit ändå av en fantastisk semester och härliga vyer.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Jimmy » 2013-02-24 02:19

det är mycket man vill se här i världen ;)
ja det hade ju varit nedrigt om man skulle krocka bilen ute på resan men förhoppningsvis går det bra ;)
förhoppningsvis om jag finner pengar kan de bli en bit av resan 2014 :) jag ska ju ha råd att både spara ihop ett kapital och lappa ihop ögonstenen också ;) när man senare satt och räknade lite så insåg man ju hur långt det egentligen är och vad jag behöver få fram för summa pengar, så nu mera lutar det åt att dela upp den i delar :)

självklart så kommer det att både fotograferas rikligt och filmas lite på resans gång :)
Jimmy

Return to Övrigt