Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Havererad koppling - värt att laga?

Havererad koppling - värt att laga?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Havererad koppling - värt att laga?

Postby Gunnar S » 2011-09-16 11:10

Annika!
Kom ihåg att ingen här tycker du är specielt korkad eller nåt åt det hållet. Alla kan göra fel eller befinna sig i svackor. Kom igen bara så ordnar det sig. Bilägande eller tur med verkstäder har inte ett smack med kön att göra. Jag har också gått på pumpen, visserligen är jag född blond men...

Generellt är det ju så att om du lämnar in något på service och grejen sedan har sämre funktion än innan så reklamerar du jobbet med uppmaningen: Gör om - Gör rätt!!
Du har ju betalat pengar för ett jobb. Du har kvittot kvar (?) och har konsumentköpslagen i ryggen. Blanda därför inte in någon annan verkstad och tvingas betala dubbelt.

Firma nummer 2 lär ju undra vad som hänt.
-"Jo, Upplands Motor skulle byta min koppling och nu får jag inte in backen..."
Tipset från dem torde bli att du ska reklamera jobbet. Augusti ligger inte alltför långt tillbaka i tiden, så den aktuella bilverkstaden kan inte slingra sig ur detta. Det finns dessutom något som heter "Goodwill", vilket innebär att ett gottgörande kostar mindre än missnöjda kunder.

Jag tror att Amarace har rätt. Om spaken inte hittar rätt, tillbaka i lådan kan man missa funktioner, i detta fall backen. Det var alltså en riktig slarvpelle som gjorde jobbet eftersom han inte genomförde en fullständig funktionskontroll efteråt.

Ta nya tag nu så blir detta bra.

Tipset om den andra verkstan tackar vi för. Kan vara bättre att etablera en personlig kontakt med en mindre verkstad. Dessa har knappast råd att missta några kunder.

Ha det gott nu!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby 144 DL » 2011-09-16 12:30

Undrar ändå lite grand hur de lyckades köra ut bilen ur verkstan utan att backa vid något tillfälle.

(Min egen och högst personliga åsikt är att man gärna kan försöka undvika att anlita Upplands Motor i Uppsala.)
144 DL

Postby Annika76 » 2011-09-16 17:04

Tack än en gång för alla svar och tips. :D På ett sätt vet jag att jag nog inte är helt dum men när det gäller bilar så finns det så mycket som är helt självklart för vissa medan det för mig ännu är ett tämligen nytt och okänt område. Jag har i hela mitt liv varit passionerad cyklist och jag har som sagt aldrig ägt bilar tidigare och nu inser man vad mycket man hittills sluppit tänka på. Många gånger har jag önskat att jag istället skaffat en (som mina bekanta kallar det) ”normal bil” men såna är ju så tråkiga...

Jo, jag inser att jag nog borde ta kontakt med verkstaden igen och jag ska försöka samla mod att göra det snarast. Jag är dessvärre av den lite räddhågsna typen som inte vill ställa till med besvär så jag gruvar mig alltid inför att behöva klaga på saker och ting. Jag antar att jag borde ta mig dit och prata med dem först eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska få dit bilen nu när den står med fronten inåt i ett garage där det är en påtaglig uppförsbacke upp till vägen (lite tungt att knuffa ut den då om nu inte backväxeln får för sig att börja fungera igen).

Annat som jag lagt märke till efter reparationen är att det går att växla utan att man trampar ner kopplingen (spaken går att flytta helt fritt;) det vet jag bestämt att man inte kunde tidigare. Är detta normalt eller är det något man ska påtala för dem?

Kvitto har jag givetvis kvar och där står det på specifikationen att de provkört och att allt var okej. Det var delvis på grund av detta som jag utgått från att det nog är jag som inte riktigt vet vad jag håller på med och återigen kommer alla de där känslorna av total okunnighet fram. En så stor verkstad borde ju veta vad de gör tycker man. Men som sagt, det skadar ju inte att tala med dem i alla fall.

Till Ville vill jag naturligtvis säga tack så mycket för tipset om verkstaden. Jag kommer garanterat att ha detta i åtanke i framtiden för det finns en hel del annat småfix som borde göras och då är det ju ovärderligt att ha någon som faktiskt kan och framförallt är intresserad av äldre bilar. På det hela taget var verkstadskillarna på UM faktiskt trevliga men de är sannolikt inte så vana vid den här typen av fordon och kanske ser de inte något större värde i dem.
Annika76

Postby Robban » 2011-09-18 12:56

Spännande att UM inte klarar av att byta koppling på en 140.
Synd att du inte provade Bilia i Uppsala, ligger i Fyrislund.
De har halva timkostnaden mot UM och ger även 12% i klubbrabatt om du är medlem i 140-klubben på delar och arbete.
Där finns det några av mekarna som åker 140 och det skruvas rätt ordentligt med gamla Chrysler hemis mm som intresse.
Intresset finns och garanti på arbete och delar är det inget snack om.
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Tony » 2011-09-19 12:36

Om du menar att det går att växla med motorn avstängd utan att trampa ner kopplingen så är det inget konstigt. Så länge det inte ligger någon belastning på drivlinan, till exempel att man har en växel i istället för att använda handbromsen då vägen lutar ska inte vara någon direkt svårighet.
Att backen inte går att lägga i har jag inte varit med om, det är förmodligen så som Amarace beskriver. En eventuell möjlighet kan ju också vara att motorkuddarna har gått av och motorn vridit sig såpass att växelspaken tar i karossen före den tillåts hamna i backens manöverområde. Jag har varit med om detta, men då var det treans växel som inte ville gå i. Detta framträdde dock vid mycket hård körning så det kanske var lite långsökt. Men du kan ju kontrollera motorn visuellt att den verkar sitta rakt.

Hur du ska få upp bilen för backen har jag dessvärre ingen konkret lösning på. Att inte vilja "bråka" lider jag också av även om det blivit lite bättre med tiden. Men det kan ju nu också vara en bra situation att kontakta verkstaden på. Att du kanske kör sällan och först nu upptäckte att backen inte fungerar när du skulle backa upp bilen?
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Postby Annika76 » 2011-09-20 10:38

Hej alla. Jag vill bara meddela att det funkar nu. Jag har haft kontakt med min bilkunnige kusin som hade en del teorier och som också talat med folk på verkstaden. De trodde att det kanske var någon vajer som inte var riktigt spänd eller liknande så att backläget inte gick i. Idag kom en kille från UM dit och nu fungerar som sagt allting igen.

Det "hemska" (eller hur man ska uttrycka det) är att när han försökte så funkade allt naturligtvis perfekt och nu fattar jag inte varför det inte gick innan. Jag försökte ju som en tok och jag törs nästan säga att jag VET att det inte gick (innan den gick sönder hade jag aldrig haft problem med detta). Men som sagt, nu får till och med jag in backen hur lätt som helst - tala om att jag känner mig fånig! :oops: Killen var dock jättetrevlig och sa att det var toppen att det inte var något allvarligt fel och åkte igen. Han hade visst själv haft en 140 och kände till vissa av dess egenheter.

Jag ska nog ta och köpa en tårta till dem eller något för nu är jag riktigt glad igen.

Tack alla för hjälp och peppning - nu ska jag förhoppningsvis inte bara deppa här utan kanske be om mer konkreta tips om hur man sköter om detta gamla skrälle. Kanske blir det nån bild så småningom men jag tror att den behöver tvättas och kanske putsas upp lite innan för så vitt jag förstått så hade den stått mer eller mindre övergiven i ganska många år innan den jag köpte den.
Annika76

Postby daniel_sandberg » 2011-09-20 13:04

Men var du med han så du såg att han inte gjort någon snabb åtgärd eller var det verkligen inget fel? Låter ju lite skumt faktiskt men roligt att bilen funkar som den ska nu =)
142 1971
Amazon 121 1967
PV 544 1961
http://danne84.blogspot.com - min blogg med lite skitsnack och blandade bilder
daniel_sandberg

Postby Cpt Tuttle » 2011-11-20 23:29

Ja det är ju kul att bilen fungerar igen så nu kan jag komma med några rent filosofiska funderingar.

Man kan ju tycka att 15000 kr är dyrt för en Volvo 140, jag tycker 15000 kr är dyrt för en bil över huvud taget, för jag är så snål att jag funderar på att sy igen de bakre regionerna. :mrgreen:

Men egentligen, när man kollar sig runt på bilmarknaden, så vad får man för 15000 kr egentligen? Inte får man någon problemfri bil inte.

Det kan ju tyckas att man "skall kunna fixa med bilar om man skall köra en Volvo 140". Både ja och nej säger jag kanske där.

Självklart är det ju mer mekaniska ingrepp som får göras än på en fabriksny bil då grejerna trots allt varit med i 40 år, men för dessa 15000 kr får man ingen fabriksny bil. En 15000 kronors bil låter i mina öron mer som en mitten 90-tals Golf, Mondeo eller liknande....och det är trots allt 15 år gamla bilar, som inte alls behöver vara mer skruvningsfria än en Volvo 140.

Snarare är det så att skall man ha så nytt som möjligt för dessa 15000 kr så är det nästan så att man börjar komma in på sådana årsmodeller att elektroniken gjort sitt intåg på allvar, bilarna börjat bli mer komplicerat och kompakt uppbyggda, samtidigt som alla bilar för 15000 börjar bli ordentligt gamla och kan gå sönder precis var som helst, när som helst. Man kombinerar nackdelarna hos en veteran med nackdelarna hos en modern bil, så att säga.

Enda sättet att gardera sig mot oväntade reparationsKOSTNADER (inte reparationer, för det finns måndagsbilar som mer eller mindre ramlat i bitar allt sedan första dagen de rullade ut från bilhandlaren :roll: ) är ju att köpa fabriksny bil med garanti och byta när den är på väg att gå ut - men då börjar vi snacka helt andra kostnader på andra sätt.

En Volvo 140 känns ju då egentligen tryggare på så sätt att varenda bakgårdsmek begriper sig på den (att lämna äldre bilar på märkesverkstad är sällan den bästa idén) - det gäller bara att hitta ställena som VILL ta på sig att syssla med den.....

Och när det gäller att reparera bilar så visst, är hela bilen totalt slut så kanske skroten är det vettigaste alternativet, men är det något småfel då och då, så är det frågan om det inte som regel är bäst att fortsätta reparera den bil man har. Man kan inte riktigt på så här billiga bilar jämföra med "bilens värde". Billiga bilar är oftast billiga just för att de inte är tipp-topp. Köper man en annan billig bil så kommer det troligen komma lika dyra fel snart igen. Man vet vad man har men inte vad man får, säger de ju.

En fördel är ju att om en 140 mot all förmodan skulle behöva lagas för 20 000 så kan man ju ändå skrota den med gott samvete. Köper man en 100 000 kronors bil och det krävs en reparation för 20 000 så står man ju nästan där med skägget i brevlådan. Skrotar man den så har man förlorat i stort sett vad man gett för bilen på en gång, säljer man den får man oftast gå ner i pris så mycket att man förlorar en stor del av vad man gett, laga den blir i det fallet troligen billigast men en kännbar ekonomisk smäll.

Det är dyrt att ha bil vad man än kör - det finns inga genvägar till billigt bilägande.

Så fortsätt du köra din 140 med gott samvete och bry dig inte så mycket om vad folk tycker.
Numer Mercedes 230E -85 som bruks. Har en PV -65 i garaget som aldrig blir klar.
Avverkade 140s: 142 -71 (skrot), 142 -73 (skrot), 145 -74 (skrot), customizerad 142 -74 (såld).
Cpt Tuttle

Postby Båve » 2011-12-02 21:30

strunta i vad alla andra tycker , åk i den bil du gillar och har råd med , kul att det löste sig .
Båve

Postby jonte » 2011-12-03 01:07

Cpt Tuttle wrote:Ja det är ju kul att bilen fungerar igen så nu kan jag komma med några rent filosofiska funderingar.

Man kan ju tycka att 15000 kr är dyrt för en Volvo 140, jag tycker 15000 kr är dyrt för en bil över huvud taget, för jag är så snål att jag funderar på att sy igen de bakre regionerna. :mrgreen:

Men egentligen, när man kollar sig runt på bilmarknaden, så vad får man för 15000 kr egentligen? Inte får man någon problemfri bil inte.

Det kan ju tyckas att man "skall kunna fixa med bilar om man skall köra en Volvo 140". Både ja och nej säger jag kanske där.

Självklart är det ju mer mekaniska ingrepp som får göras än på en fabriksny bil då grejerna trots allt varit med i 40 år, men för dessa 15000 kr får man ingen fabriksny bil. En 15000 kronors bil låter i mina öron mer som en mitten 90-tals Golf, Mondeo eller liknande....och det är trots allt 15 år gamla bilar, som inte alls behöver vara mer skruvningsfria än en Volvo 140.

Snarare är det så att skall man ha så nytt som möjligt för dessa 15000 kr så är det nästan så att man börjar komma in på sådana årsmodeller att elektroniken gjort sitt intåg på allvar, bilarna börjat bli mer komplicerat och kompakt uppbyggda, samtidigt som alla bilar för 15000 börjar bli ordentligt gamla och kan gå sönder precis var som helst, när som helst. Man kombinerar nackdelarna hos en veteran med nackdelarna hos en modern bil, så att säga.

Enda sättet att gardera sig mot oväntade reparationsKOSTNADER (inte reparationer, för det finns måndagsbilar som mer eller mindre ramlat i bitar allt sedan första dagen de rullade ut från bilhandlaren :roll: ) är ju att köpa fabriksny bil med garanti och byta när den är på väg att gå ut - men då börjar vi snacka helt andra kostnader på andra sätt.

En Volvo 140 känns ju då egentligen tryggare på så sätt att varenda bakgårdsmek begriper sig på den (att lämna äldre bilar på märkesverkstad är sällan den bästa idén) - det gäller bara att hitta ställena som VILL ta på sig att syssla med den.....

Och när det gäller att reparera bilar så visst, är hela bilen totalt slut så kanske skroten är det vettigaste alternativet, men är det något småfel då och då, så är det frågan om det inte som regel är bäst att fortsätta reparera den bil man har. Man kan inte riktigt på så här billiga bilar jämföra med "bilens värde". Billiga bilar är oftast billiga just för att de inte är tipp-topp. Köper man en annan billig bil så kommer det troligen komma lika dyra fel snart igen. Man vet vad man har men inte vad man får, säger de ju.

En fördel är ju att om en 140 mot all förmodan skulle behöva lagas för 20 000 så kan man ju ändå skrota den med gott samvete. Köper man en 100 000 kronors bil och det krävs en reparation för 20 000 så står man ju nästan där med skägget i brevlådan. Skrotar man den så har man förlorat i stort sett vad man gett för bilen på en gång, säljer man den får man oftast gå ner i pris så mycket att man förlorar en stor del av vad man gett, laga den blir i det fallet troligen billigast men en kännbar ekonomisk smäll.

Det är dyrt att ha bil vad man än kör - det finns inga genvägar till billigt bilägande.

Så fortsätt du köra din 140 med gott samvete och bry dig inte så mycket om vad folk tycker.

jag köpte en 855 glt 97a för 15 av en handlare,så en golf eller liknande från 90 talet ska inte va dyrare
sålde min 91a för 8,men de kräver lite kunnighet för dom pengarna runt 15,
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby offwhite » 2013-03-30 12:58

Annika, hur går det med bilen nuförtiden, har du kvar den, och använder du den? :)
offwhite

Previous

Return to Original