Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Installera bilbälten bak...

Installera bilbälten bak...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Installera bilbälten bak...

Postby offwhite » 2013-04-04 22:06

69:an hade ju inte bälteskrav så det saknas i baksätet på nya bilen. Känns dock väldigt olustigt att köra med passagerare där utan bälte, vad för regler gäller om man ska sätta dit nya bälten där? Måste man registrera om den med bältena då?
offwhite

Re: Installera bilbälten bak...

Postby ANNA » 2013-04-04 22:33

Vet ej som svar på frågan, det är ju inte precis som att du ändrar någon köregenskap eller något som har med framfart och säkerhet på det viset att göra...

Jag ville bara skriva att jag definitivt håller med dej om bälten (som SKA användas) överallt i bilen. Jag är "glad" att min är en 71:a så jag slipper tampas med den biten.

Jag åkte en kort bit i baksätet på syrrans "nya" VW-bubbla från 65, i går och det kändes jäkligt skumt att inte ha bälte på.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby offwhite » 2013-04-04 22:37

Det känns väldigt fel att inte ha bälten ja! Har fått lite tvetydig information om huruvida man besiktigar de nya bältena eller inte. Vissa menar att man måste regbesiktiga bilen med nya bälten, och att de måste uppfylla vissa krav som är svåra att få.
Andra menar att det är fritt fram, frågan är vad som gäller!
offwhite

Postby ANNA » 2013-04-04 23:59

Jag ringde och kollade när jag/vi BYTTE från orulliga till rulliga bälten fram i min Blåing och det behövde jag inte komma in för. Du fäster ju i nya (gör du fästen/hål själv då eller finns dt förberett?) där det inte funnits så det är kanske skillnad. Ring och kolla, det är nog bäst.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Return to Original