Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • blöddrar och går dåligt vid höga varv vid hög belastning

blöddrar och går dåligt vid höga varv vid hög belastning

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

blöddrar och går dåligt vid höga varv vid hög belastning

Postby gringob23 » 2013-04-07 19:44

Tjenare, nu är det dax igen, behöver tips från b20 experterna.

Det hela började igår då jag av nån anledning ville se hur fort den går sen kommer ja bara upp i 120 och där börja den blöddra och hacka, jag vet att den går fortare, mycket fortare, samt om jag ligger på 3an och varvar ut så kommer ja bara upp i 100 sen börjar den blöddra, min förra b20 gjorde 90 på 2an så nåt är fel. Liggee man på tvåan sakta och gasar fullt så börjar den huttra och vill inte frammåt, kan som inte sägA om den går för snålt eller för fett... Den är svårstartad när den är genomvarm, fullgas och startmotor i 5-10 sec är det som gäller, när den är kall så startar den direkt, och då menar jag direkt, jag har varit och ändrat på munstycket flera gånger då ja kört på etanol, ska kolla tändstift imorgon sen skriver ja hur de ser ut:)
144-72 | 142-71
gringob23

Re: blöddrar och går dåligt vid höga varv vid hög belastning

Postby 123 GT » 2013-04-07 21:38

Har du Strombergförgasare så kan det vara membranet som är trasigt.
AVG
123 GT

Postby gringob23 » 2013-04-08 07:45

Så man kan få mina symptom om man har trasigt membran?:) blir o byta idag då:) har hemmq, sen ska ja kolla tändstiften också:)

Edit: kollade töndstift och de såg bra ut, gyllenbruna åt de lite mörkare hållet
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2013-04-08 10:48

Det var ett hål i membranet! ska byta på lunchen och ut o varva ! Men rent tekniskt, vad händer när det blir hål i membranet? börjar den gå snålare? eller hur blir det :) Varför blöddrar den vid högre varv för att membranet är trasigt ?
144-72 | 142-71
gringob23

Postby gringob23 » 2013-04-08 16:57

Nu är problemet fixat :) Varför den blöddrade hade inget med förgasaren att göra faktiskt ! Såg att ett clips som håller fast fördelarn hade spruckit så fördelarlocket satt bara i 1, så när man varva som en tok börja de hoppa runt och därför huttra den :O Konstigt att de bara spricker sådär.. Har iallafall fixat det, sen märkte jag ett till fel. Fördelarmuttern hade rallat upp och ja vet inte om ja stött till den då ja kollat tändstiften så tändningen stod åt fan, därför den knappt starta.. men har som sagt inte märkt att den går slött eller ojämnt osv, men sen ställde ja med strob lampa igen och då märkte ja att den har nog varit lite slö endå hehe, blev som en ny bil, dock så upplever jag att motorn får ett mycket "argare" ljud mer mer förtändning, alltså den lever om MYCKET mer, lite störande faktiskt, varför blir det så ? Så nu startar den perfekt när den är varm och gjorde 165 på vägen hem ;) så bra går den nu iaf :) fast 165 tror ja inte ja kör så ofta, kändes inte så snällt mot motorn :)
144-72 | 142-71
gringob23

Return to Original