Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Framaxelbalk, 2a.

Framaxelbalk, 2a.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Framaxelbalk, 2a.

Postby Stalk28 » 2012-03-20 02:23

Fick en 2a på min framaxelbalk när jag besiktade min bil för över ett år sen, men orkade inte fixa det då, och nu är jag super sugen på att åka med den igen.
Hur som helst, vad är lättast/billigast, lämna in den på verkstad för rostlagning eller köpa en ny framaxelbalk?
Och vart får man tag på en sån ifall om man ska byta ut den?
Känns trisst att den bara står :-(
Volvo 142, -69.
Stalk28

Re: Framaxelbalk, 2a.

Postby Amarace » 2012-03-20 02:35

Lättast och billligast är nog att svetsa, om det blir bäst är det däremot inte.

Att byta balk innebär merjobb, du upptäcker eller lär ha sönder nån motorkudde kanske, eller nån bussning innerhylsa har rostat fast i axeln o.s.v. Om du inte får tag på en hel framvag att bara flytta över, men då gäller det ju att bussningar och spindelleder är bra på den ocks.

Svetsa är inte så mycket jobb, beroende på var det är förståss, är det så eländigt till så balken måste lyftas ned, ja då kan du ju lika gärna byta den, annars brukar det vara enklast att svetsa.

Att hitta en balk måste du leta i annonser eller annonsera själv alternativt kolla skrotar.
Amarace

Postby Stalk28 » 2012-03-20 03:12

Okej, en snabb kanske dum fråga :-P
Är det svårt att lära sig svetsa? De närmsta svetsning jag har kommit är lödning :P
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby gringob23 » 2012-03-20 10:02

Stalk28 wrote:Okej, en snabb kanske dum fråga :-P
Är det svårt att lära sig svetsa? De närmsta svetsning jag har kommit är lödning :P

Jag tycker inte det är svårt:P Nu är jag inte nån mästersvetsare men det är väl ingen modetävling på framvagns balken heller ;)

Det svåra/jobbiga är att kapa ut bitar så dom passar perfekt där du ska ha dom för du vill hellst inte ha nåt glapp mellan det du ska svetsa ihop :)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby Stalk28 » 2012-03-20 10:48

Biltema svets <- Är det något att satsa på eller är de bara skit?
Volvo 142, -69.
Stalk28

Postby Amarace » 2012-03-20 22:31

Stalk28 wrote:Biltema svets <- Är det något att satsa på eller är de bara skit?

Skit, ska du ha en Pinnsvets ska du ha en likriktare av nåt slag, inte en transformator. Sen är det inget att svetsa tunnplåt med, om du har en Inverter så går det om du är duktig, men inget för nybörjare ändå.

Det du ska ha är en Mig/Mag (MAG) med Gas, inte en med flusstråd, går bra att lära sig svetsa med även om det tar ett tag innan det blir bra.

Det som är viktigt när du svetsar är att det du svetsar ska ha minst lika bra hållfasthet som om det inte vore svetsat, alltså ha en bra genombränning i fogarna.

Sen angående modetävling på framvagnsbalken, det är ju en balk, och en svets som ser ut som skit är också skit, en bra svetsfog ser bra ut också. Och kommer du till besiktningen och det inte ser bra ut, ja då är det upp till dig att bevisa att det håller lika bra som en homgen plåt om dom tvivlar.

Med andra ord, kan du inte svetsa redan är det kanske fel ställe att börja lära sig, allrahelst då du redan fått ombesiktning på den.
Amarace

Postby gringob23 » 2012-03-21 13:35

Amarace wrote:

Sen angående modetävling på framvagnsbalken, det är ju en balk, och en svets som ser ut som skit är också skit, en bra svetsfog ser bra ut också. Och kommer du till besiktningen och det inte ser bra ut, ja då är det upp till dig att bevisa att det håller lika bra som en homgen plåt om dom tvivlar.

.

Vad jag vet så kan en fog som ser bra ut också vara skit? Det handlar ju bara om att du ska kunna ställa in svetsen. Om du nu skulle laga det så är det bara köra tills du ser att det bränner igenom bra, sen slipa ner svetsarna och när du har slipat ner dom så ser du vars det vart dåligt eller bra, det kör jag med iallafall och det funkar då:P Nu är det kanske inte så lätt om man aldrig svetsat men jag tycker man ser om det smält igenom som det ska?:) Alla har vi olika krav på hur det ska se ut, jag har en fluss från biltema som suger så jäkla hårt men den fyller sin funktion, det blir fula fogar ja men dom håller då bra då jag har svetsat:)
144-72 | 142-71
gringob23

Postby 123 GT » 2012-03-21 16:07

Ska du satsa på en mig svets så är det tråd utan flussmedel, alltså gas. Det ger bättre resultat och lättare att svetsa tunnplåt.
AVG
123 GT

Postby Amarace » 2012-03-21 19:19

gringob23 wrote:
Amarace wrote:

.

Vad jag vet så kan en fog som ser bra ut också vara skit? Det handlar ju bara om att du ska kunna ställa in svetsen. Om du nu skulle laga det så är det bara köra tills du ser att det bränner igenom bra, sen slipa ner svetsarna och när du har slipat ner dom så ser du vars det vart dåligt eller bra, det kör jag med iallafall och det funkar då:P Nu är det kanske inte så lätt om man aldrig svetsat men jag tycker man ser om det smält igenom som det ska?:) Alla har vi olika krav på hur det ska se ut, jag har en fluss från biltema som suger så jäkla hårt men den fyller sin funktion, det blir fula fogar ja men dom håller då bra då jag har svetsat:)

Jag sa inte att en fog som ser bra ut inte kan vara skit, jag skrev att en bra svetsfog också ser bra ut, och att en svetsfog som ser ut som skit även är skit.

Med andra ord, ser det dåligt ut är det inte en bra svetsning, så enkelt är det, är det en fin fog finns ju iaf förhoppningen om att den är bra. Det syns även på hur svetsen flutit ut om den är bra och inte bara ser bra ut.

Ett bra tips vad gäller svetsning är att en bra svetsfog ska aldrig behöva slipas övehuvudtaget (självfallet måste du göra det vid byte av t.ex skärmkant där du inte vill ha nån råge), en liten jämn råge och rätt bredd på fogen så är den bra. Man ska inte vara rädd för att köra med hög ström, precis innan det bränner hål, då har du hittat rätt och får bra genombränning, sen ska man ju ha vettig spalt för fogen, ungefär lika mycket i spalt som tjockleken på plåten brukar vara lagom.

Och angående biltema svets med flusstråd, jag synar din hållfasthet ;) Svetsa ihop två 3mm plåtbitar och sätt den sedan i ett skruvstycke och böj den övre, garanterat så spricker svetsen så småningom. Men det har som sagt mindre betydelse på ren karosseriplåt.
Amarace

Postby Volvo 145E -74 » 2012-03-21 21:26

Jag lägger min röst på att du byter ut din rostiga balk mot en bra begagnad. Har denna kraftiga balk fått anmärkning på rostskador hos bilprovningen så skulle iallafall jag inte lägga energi på att laga. Det finns en blästrad och fin framvagnsbalk på annonstorget, de e bara å köpa. Men en svets kan du ju köpa ändå, en sådan är alltid bra att ha.
Volvo 145E -74

Postby Leif Hedström » 2012-03-25 14:53

Hej,

Att svets är inte raketforskning, men framvagnsbalken är väl det sämsta stället på bilen att lära sig på medt tanke på funktionen den har. Kan du inte be någon som är van att svetsa? Kanske du kan kapa bor det dåliga och göra nya plåtar om du vill minska köpt arbetstid?

Tänk på att rostskydda ordentligt in- och utvändigt. Annars är det snart dax igen.

Lycka till!
Leif Hedström

Postby offwhite » 2013-04-20 01:28

Nu drar jag liv i en gammal tråd men tänker att det ändå är relevant.

Får man laga rosthål i balkarna själv eller måste man byta ut hela balken, vad säger bilprovningen?
offwhite

Postby Amarace » 2013-04-20 02:56

Du får laga dom hur mycket du vill :) Men som tidigare sagts så gäller det ju att det ska göras bra om hållfastheten ska vara likvärdig en frisk osvetsad balk.
Amarace

Return to Original