Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Postby Daniel » 2013-04-23 20:24

Även på utsidan, menade jag.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby veteranbörje » 2013-05-15 18:15

Daniel eller Gunnar.
Kan någon av er radera hela min Volvo 142 TDI tråd, eller kan jag göra det själv? Det här med att lägga upp en tråd här var definitivt inte vad jag trodde det skulle vara, så jag har bestämt mig för att göra detta på annan plats. Så var så snäll och hjälp mig avsluta detta, tack.
veteranbörje

Postby senap » 2013-05-15 18:42

jag tycker det här varit den mest intressanta tråden och "följa ett bygge" på långeliga tider. Borde väl sparas till FAQ
senap

Postby VOLVO » 2013-05-15 19:33

veteranbörje, tråkigt! Jag har besökt tråden ofta och läst samt kollat på bilderna, men har tyvärr inte så mycket att tillföra mer än att hejja på! 1595 visningar för tillfället...
/ sven
VOLVO

Postby jonte » 2013-05-16 08:52

veteranbörje wrote:Daniel eller Gunnar.
Kan någon av er radera hela min Volvo 142 TDI tråd, eller kan jag göra det själv? Det här med att lägga upp en tråd här var definitivt inte vad jag trodde det skulle vara, så jag har bestämt mig för att göra detta på annan plats. Så var så snäll och hjälp mig avsluta detta, tack.

vad är det som gör att du vill radera din tråd?
det är intressant för många att följa din tråd,även jag själv
jag förstår dig inte riktigt?
volvo 144a 72 sommar bilen
volvo amazon 67a,sommar,bruksbil
volvo s40 2,0t-04 bruks

jonas suppleant
140 klubben
jonte

Postby veteranbörje » 2013-05-16 14:47

Jag började den här konverteringen för ett bra tag sedan nu, med tanken att kunna använda min 142:a som jag verkligen gillar, i vardagen. Tanken var att kunna åka i den så mycket som möjligt och med en motor som var relativt pigg och samtidigt något så när bränslesnål. Och eftersom jag jobbar i anläggningsbranchen så har jag tillgång till billig diesel, därav motorvalet.
Jag har googlat och googlat igen många gånger, och letat på många platser på nätet efter liknande konverteringar för att få mesta möjliga hum om hur jag skulle gå till väga.
Men det visade sig att det finns inte så mycket information därute om det här, så jag tänkte att om jag börjar och försöker dokumentera med bilder under resans gång så kanske någon annan kan få nytta av det i framtiden någon gång. win-win liksom. Och eftersom jag själv tycker det är intressant att läsa om andra människors byggen och allehanda vedermödor under "resans gång", så tänkte jag att kanske mitt lilla experiment också kunde vara till nytta för någon annan också. Och det verkar det ju onekligen vara också att döma av antalet visningar, men så fick jag ett mail till min privata mail från en person som sade sig vara medlem i 140 klubben och sade sig representera flera medlemmar utöver sig själv, och han tyckte jag var en skam för klubben som förstörde en gammal fin bil på detta vis, och snudd på, ifrågasatte mitt mentala tillstånd. och han gick an i mailet så det liknade ingenting. Sådana människor som jag har tydligen ingenting i er klubb att göra, påstod den här personen. Först kunde jag inte begripa hur den här personen fått tag i min privata mail adress, men sedan kom jag på att det måste vara via bilens reg. nummer som ju syns i tråden. Tråkigt bara att personen i fråga inte har stake nog att kontakta mig under eget namn och reda ut ev. problem med mig direkt. Eftersom han påstod sig representera ett flertal medlemmar, så beslöt jag mig för att ta bort tråden för att inte ge någon stackare mer bekymmer än han redan verkar ha. Därav det som skett.
veteranbörje

Postby idetorka » 2013-05-16 15:27

Jaha vad ska man säga? Vem eller vilka
Som skrivit detta till dej ursäkta mej men
är ju inte kloka.jag håller på dej 100%.
+att jag skäms över mina klubbkamrater.
:oops:
Mvh
idetorka

Postby Epsi » 2013-05-16 15:53

Öhm. Vill du vara vänlig att lägga upp all info du har om denna person så ska vi nog se till att luska fram vem det är egentligen. Uteslutning ur klubben är det minsta man kan göra i detta fallet enligt mig.

Jag har också synpunkter på hur vissa bilar byggts om/skötts här på forumet, men är det negativt ska man fan hålla det för sig själv eller iaf stå för det.

Jag saxar in en bit ifrån klubbens hemsida: Svenska Volvo 140-klubben är en ideell förening vars syfte är att bevara Volvobilar av typerna 142, 144, 145 samt 145 Express, årsmodell 1967-1974 samt skapa gemenskap mellan deras ägare.

Gemenskap skapar man inte genom att anonymt anklaga folk för att vara mentalt rubbade. Personligen tolkar jag det även som att bevarandet av bilarna inte behöver ske i absoluta orginalskick (undra förresten hur många av klubbens bilar som finns kvar i samma utförande som när dom levererades som nya...). I mina 140 bilar kommer det aldrig sitta annat än B20 för den maskinen hör "till" för min del, och det ska sägas att b20motorerna egentligen inte är speciellt bra men jag gillar den ändå. Om någon annan vill stoppa i dieselmaskiner,v8or eller wankelmaskiner så är det helt upp till ägaren av bilen. Kommer det en lösning/kombination som fångar mitt intresse kommer jag hjälpa till där jag kan.

Ser man det ur ett större perspektiv så är ju varje rullande 140 en form utav reklam för modellen och även klubben, om den rullar med hjälp av bensin eller diesel spelar egentligen mindre roll, bara den rullar för egen maskin, reklam för ett av volvos slitstarkaste fordon genom tiderna är det ändå.
Epsi

Postby VOLVO » 2013-05-16 17:34

veteranbörje, VA...!???....helt ofattbart och under all kritik, det du skriver om påhoppet via mail!!! Vi lever väl i ett fritt land. Bilen är din och du gör vad du vill med den! (min åsikt)
/ sven
VOLVO

Postby Amarace » 2013-05-16 19:10

Nu är jag bara medlem, men som medlem tycker jag att den här tråden är fullt berättigad och mycket intressant.
Kan nästan lova att ingen officiell talesman för 140-klubben har skickat det där mailet, utan snarare nån avundsjuk människa som inte ens är medlem i klubben.

Klubben är ju till för medlemmarna, och såvitt jag vet har det inte tagits upp till nån diksussion om att såna här trådar inte skulle vara tillåtna i klubben. Här i klubben är ju allt välkommet.

Med andra ord, ett mail som skickats på det viset, utan riktigt namn o.s.v. är inget att bry sig om.

Om du vill kan du PM:a e-postaddress, namnet som stog som avsändare samt Mailheadern (eller iaf avsändande IP) till mig så ska jag se vad jag kan luska reda på.
Amarace

Postby ANNA » 2013-05-16 19:55

Vad :shock: är det för "duming" :roll: som gett sig på dej... Precis som någon redan nämnt här så får man tycka vad man vill men sånt som kan bli dumt kan man hålla för sig själv.

Jag tycker att det är jättegott att läsa din tråd här, hos dej händer det ju saker, du fått massor gjort å du verkar dessutom vara en trevlig person.

Du tar ju hand om din bil samt är generös och delar med dej av er "resa" genom den här tråden.

Låt ingen trycka ner dej eller få dej att ta bort din tråd, om du vill ha den kvar. Du ser/hör ju hur uppskattad den är bland oss som skriver här + att det syns i statistiken, hur många som gått in och läst :) . Du har lika stor rätt som andra att vara här. Det är så himla lätt för folk att sitta hemma vid datorn och häva ur sig otrevligheter :evil: , sånt som de knappast skulle saget eller gjort i riktiga livet ansikte mot ansikte.

Å precis som flera skrivit, det är ingen som har fått något uppdrag från 140-klubben att klanka på dej eller andra som jobbar med sina bilar å gör grejer med dem.

Keep Up!
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby offwhite » 2013-05-16 20:00

Nu är jag inte medlem i 140-klubben (...än! Studentbudgeten har inte tillåtit det ännu, 280:- är mycket pengar för en student ;) ). Men jag tror jag talar för merparten på forumet när jag skriver: Strunta i negativa typerna! Vem är inte avis på en diesel-hunnförti som kommer dra nästan hälften av vad en 140 gör annars? B20 i all ära, men jag ser hellre en 140 som rullar till vardags än en orginal som göms undan i garage, oavsett motor! Kör på bara Börje! 8)
offwhite

Postby 123 GT » 2013-05-16 21:34

Diesel i en 140 är väl helt ok. Har själv ett sådant projekt på gång. En VAG 1,6 TD.
AVG
123 GT

Postby Gunnar S » 2013-05-16 23:13

Utomordentligt tråkigt och trist, det här.

Nu har jag lämnat över det operativa engagemanget och modererandet så jag kan inte radera trådar på forumet, och om jag det kunde så ville jag ändå inte... Allra minst den här, eftersom den är av sådant stort allmänintresse.
Man ska inte vika sig för trollen!! Med det sagt anser jag att tråden ska bestå.

Förstår inte vad det kan vara för pappskalle som skrivit till dig, men personen ifråga står ganska ensam idag.
Jag tycker du ska repa mod och jobba på med din trevliga modifiering. Följ sedan rådet från Amarace så kanske det blir lite rätsida på vem som mailat etc. Inte för att det kanske är något som kan prövas rent juridiskt och jag tror inte heller att endast ett mail kan vara skäl för uteslutning ur vilken klubb det vara må.

Personligen gillar jag innovativa lösningar och mojänger, vid sidan av hysteriska originalrenoveringar och slitna bruksföremål. Åsa-Nisselösningar parat med raketteknologi, baserat på sunt förnuft helt enkelt.

Man kan inte vara alla till lags, men man ska inte vika sig för dumheten. Näthatarna kan dra nåt gammalt över sig.
Dunka på i garaget nu och visa hur en 142:a ska se ut!!

För övrigt: Hur klåen letar man fram en mailadress med hjälp av ett regnummer??
Sånt övergår mitt förstånd, nästan.

Image
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Daniel » 2013-05-17 08:35

veteranbörje: Detta var mycket tråkigt. Jag har insikt i styrelsens arbete och kan garantera dig att det är absolut INGEN som representerar Svenska Volvo 140-klubben som hört av sig på det där tråkiga sättet.

Vi är en klubb öppen för alla med ett intresse för Volvos 140-serie och 164, och i klubbstyrelsen sitter endast personer med insiktet att bästa sättet att värna dessa bilar är att sprida information och samla alla ägare under samma tak. Det är ingen utpräglad originalklubb, även om stadgarna säger att vi ska värna 140-seriens bevarande. Rubriken trimmat/ombyggt på forumet har ju tilkommit redan för många år sedan då många har ett intresse av att bygga om helt eller bara skrämma upp sin 140 något.

Från klubbstyrelsens sida finns också sedan många år insikten att utan medlemmar finns ingen klubb, så om man aktivt jobbar MOT sina medlemmar på det sättet som du blivit bemött så har man till sist ingen klubb. Därför kan jag garantera att personen som hört av sig till dig inte representerar 140-klubben och troligen inte ens "ett flertal medlemmar".

Maila gärna klubben på info@140-klubben.org med din historia så ska vi se om vi kan göra något åt detta.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby veteranbörje » 2013-05-17 10:07

Jag blir nästan rörd.. tack alla för ert stöd! Jag har även hunnit fundera en hel del på det här, som ni förstår. Kunde inte heller förstå hur man kan få tag i en mail adress med hjälp av ett reg. nummer.
Det hör till saken att jag var även lite tveksam till hur detta skulle mottas av er alla här, och därför naturligtvis även något osäker. Det medför ju naturligtvis även att man blir mer mottaglig för kritik. Men efter att ha sett er respons på detta så förstår jag ju att mitt lilla projekt är nog OK ändå. Så då återstår den här stackars osäkra lilla mailskribenten som inte törs visa sitt rätta jag.
Hur handskas man med sådant? Jag tror mig även ha löst det problemet.
Det hör till saken att jag har väldigt många som utnyttjar mitt garage mer eller mindre hela tiden året runt. Det är ju 100 kvadratmeter varmgarage med en tvåpelarlyft och allt man kan tänkas behöva i maskin och verktygsväg. Och väldigt många, både ungdomar och vuxna, utnyttjar det. Någon kanske behöver byta olja, någon annan ska byta en skärmkant o.s.v.
Och detta har fungerat utmärkt i några år nu. Jag förklarade från början för samtliga att alla var välkomna, men det är frihet under ansvar som gäller.
Försvinner det verktyg eller "glöms bort" att städas när man är klar, så stängs garaget för samtliga. Och det har fungerat klockrent hela tiden! Jag har en nyckel till garaget uthängd på en spik, och den vet alla var den finns, och den hänger där året runt.
Jag förstår ju att detta kan låta korkat för någon som t.ex. bor i en storstad, men här på min lilla by fungerar det bra hittills. Alla känner mig och vet hur jag fungerar. Alla känner apan, brukar man ju säga..
När jag växte upp och började skruva med amazoner och PV så fick man ju slänga en plywoodskiva ovanpå snön om man skulle meka och det var vinter. Garage var en väldigt avlägsen dröm..
Så när jag fick möjlighet att bygga mitt drömgarage, så lovade jag mig själv att försöka hjälpa bilintresserade ungdomar med en plats att skruva på, och det har jag gjort.
Det här blev en väldigt lång parantes i historien, men bland dessa ungdomar som använder mitt garage finns en 18 årig tjej, hon skruvar för övrigt på en liten BMC Cooper hundkoja, och hon ska enligt många andra ska vara "överjävlig" på allt som har med datorer att göra. Så jag kontaktade henne och förklarade vad som hänt med min byggtråd och mailet jag fått.
Det är tydligen en "baggis" att ta reda på allt om en person med hjälp av ett reg. nummer. Så hon ska leta reda på avsändaren åt mig. Det innebär tydligen inte heller några problem, enligt henne.
Så, i väntan på info från henne kan jag bara säga, TACK för ert stöd, och till dig som irriterar dig på mitt projekt här, om du inte gillar det jag gör, så behöver du inte läsa tråden!
Det kallas valfrihet i en demokrati, och är något alla kan utnyttja. Bra, va?
Tack för ordet!
veteranbörje

Postby offwhite » 2013-05-17 16:06

Härligt med gemensamt garage, det önskar jag fanns här i Uppsalatrakten. Om både yta, verktyg och kunnande vore samlat... Det vore ju fantastiskt!
Men nu vill jag se mer av bygget! :)
offwhite

Postby ANNA » 2013-05-17 17:32

Har du din mailadress synlig någonstans här på sidan eller på något annat bilforum kan de ha hittat adressen på så vis, eller om du skrivit med den i en annons eller liknande. Om man har sitt eget namn elelr något annat väldigt "uppenbart" som mailadress kan man chansa på att det är rätt person om man googlar å får fram en adress.

En del har en inställning så att de får mail när de får PM här på sidan/forumet, mailen kom inte den vägen?

I vilket fall som... Ha en suuuuperbra och soooolig helg.
ANNA

Postby ANNA » 2013-05-17 17:34

Veteranbörje: japp, pucklot kan ha mailat dej via forumet... Om du tittat längst ner i dina inlägg ser du te "knappar" å en av dem heter e-mail. Man ka nskicka mail den vägen.
ANNA

Postby VOLVO » 2013-05-17 19:55

Image
ANNA, stämmer bra! Men man måste vara inloggad för att se epost knappen, den är inte synlig som oregistrerad...hhmmm..."en av oss" alltså!?? :(
/sven
VOLVO

PreviousNext

Return to Trimmat/ombyggt