Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Postby bodda » 2013-05-17 20:19

detär bra veteranbörje kör på :D :D :D :D
144 67års pv62 64 duett66 dodge aspen77 golf 96 monarped 64,flinta,auto 145 express73 ford customline 56
kadett66 67
bodda

Postby veteranbörje » 2013-05-18 08:54

Godmorgon alla! Min IT-tekniker, (den 18 åriga tjejen), har spårat killen. Det visade sig vara en 21 årig ung man från sydöstra delen av vårt avlånga land. INTE medlem i vår klubb. Det är helt otroligt vad rätt (eller fel) person kan få fram om någon via datorn. Vi vet i stort sett allt om den här killen utom hans skostorlek. Skrämmande egentligen. Så, jag bestämde mig för att skicka ett mail till honom också. Jag förklarade att jag tycker väldigt mycket om min gamla volvo och inte har någon som helst avsikt att "förstöra" den. Det jag försöker göra är att förlänga dess livstid, fast med en lite modernare och bränsleeffektivare motor, det är det hela. Och att jag är ledsen att han ser det på sitt vis.
Och sedan skrev jag att om det händelsevis skulle vara så att han satt vid sin dator för att han inte hade så mycket annat vettigt att göra och helt enkelt var uttråkad, så förklarade jag att han var välkommen hit upp till mig och hjälpa till med mitt bilbygge om han ville. Och om han ville det och det skulle visa sig att han faktiskt var duktig, så erbjöd jag även honom tre mål mat om dagen.
Jag förklarade för honom att jag inte alls är någon omöjlig människa, och att bra arbetskraft är inte alltid lätt att hitta, så om han var villig att byta ut sin sysslolöshet mot nyttigt arbete, så kan jag till och med sträcka mig till att betala halva hans resebiljett hit upp till mig. Och som avslutning förklarade jag att en av fördelarna med att arbeta är att man känner sig behövd och nyttig, och så är man trött på kvällen och vill hellre få en god natts sömn än att sätta sig vid datorn.
Så vi får se om jag får något svar, jag kan tänka mig att han blir lite chockad av att upptäcka att han blivit "spårad".
veteranbörje

Postby ANNA » 2013-05-18 12:47

Heja IT-Teknikern å Heja Veteranbörje :lol: Hoppas grabben tar passningen och förstår hur o-anonym man faktist är bakom sig skärm och att han bara hade en "dålig dag" :) .
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby senap » 2013-05-19 08:36

veteranbörje wrote:Godmorgon alla! Min IT-tekniker, (den 18 åriga tjejen), har spårat killen. Det visade sig vara en 21 årig ung man från sydöstra delen av vårt avlånga land. INTE medlem i vår klubb. Det är helt otroligt vad rätt (eller fel) person kan få fram om någon via datorn. Vi vet i stort sett allt om den här killen utom hans skostorlek.

Vi skall kanse be våra tvåhjuliga vänner i Blekinge veteranbilklubb att besöka "21-åringen" för att utröna hur stora hans skor är? *ler*
Bra att det ordnade tillsig, så vi får veta slutet på din bilombyggnad, jag har följt den från första stund, läst det som både skönlitteratu och facklittratur. Ett skolexenpel på hur man byter till Dieselmotor. Har faktiskt inskaffat en Wv maskin med tillhörande vrak, och planera kommande vinter med samma operation.....Tack för att Du finns Börje!
senap

Postby Amazon_Sleper » 2013-05-19 23:15

Vilka jävla typer de finns :evil: Nej håll glöden upp å kämpa på med bilen :wink:
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby veteranbörje » 2013-05-20 15:55

Tack igen för ert stöd, det betyder mycket för mig. Har inte fått minsta livstecken eller svar från killen än, så nu avskriver jag det som en kille som hade en dålig dag och tänker inte ödsla mer tid på saken. Det värmer mitt gamla hjärta att se era kommentarer, så då fortsätter vi som förut. Senap, du gjorde mig nyfiken, om du känner för det får du gärna dela med dig om ditt blivande vinterprojekt.
Själv är jag i full gång med rengöring av golvet invändigt, det tar lite tid allting nu. Växlar ju mellan husbygget och volvon hela tiden som ni vet, plus att i helgen har jag för första gången haft mitt äldsta barnbarn hos mig, en liten kille som har energi som ett kärnkraftverk. Hade jag en bråkdel av hans energi så hade huset, volvon och ett par projekt till redan varit klara.
För att återgå till tråden, var det någon av er som hade koll på ny klädsel eller stolar i svart skinn till en 164:a så skulle jag vara väldigt tacksam för tips.
veteranbörje

Postby N 59082 » 2013-05-20 17:03

Gällande dina klädslar så finns det nytillverkat hos vp autopart.
Dock endast klädslar, alltså inga stolar med stoppning.
http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?p ... rtoffset=0
Hoppas länken fungerar .
Dom tar ganska bra betalt men nytt är alltid nytt.
Alternativet är väl om du söker på Blocket eller hälsar på våra vänner på 164 klubbens forum och salutorg.

Hurra för Börje och för att du inte avslutade tråden.
Vi är många som följer ditt Diesel projekt med glädje.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby veteranbörje » 2013-05-20 19:18

N59082, f-n vad man känner sig korkad som kallar dig det! Det skulle kännas mer normalt att kalla någon ett riktigt namn.
Ang. VP autoparts, så har jag sett deras priser och uteslutit den varianten. Och blocket kollar jag med jämna mellanrum, men det verkar inte alldeles enkelt att hitta klädseln jag behöver.
Bifogar en bild på förarstolen, stolen och stoppningen är OK, men själva klädseln är tunnare än ett par strumpbyxor på sittdelen
Image
Har börjat snegla på stolar från någon modernare volvo..
veteranbörje

Postby senap » 2013-05-20 20:21

Om du pratar med en möbeltapetserare, så [i]kan[/i] det vara förmånliga priser med att klä om, eller sy nya klädslar efter de gamla som mall.
senap

Postby ANNA » 2013-05-20 21:08

Sadelmakare som jobbar med MC-sadlar också, inte bara med hästgrejer alltså, kan också vara behjälpliga. För det vore ju synd om du skulle behöva ha nyare i onödan.

(sätet på bilden är väldigt likt de som sitter fram i min sambos 850, fast de är svarta å i något fuskskinn)
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby twincab » 2013-05-20 21:35

Hej.

Är det "bara" sömmarna som e trasiga o inte skinnet så kan en sadelmakare (Bilsadelmakare)
fixa! Mina stolar var spruckna i skinnet visst sadelmakaren kunde "laga" men pris/utseende/garanti
gjorde att jag köpte nytt på VP.

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby VOLVO » 2013-05-20 21:43

veteranbörje, skönt att läsa att du "är tillbaka" igen!!! Kämpa på vi är många som hejjar på här på forumet. Stolen såg väl använd ut! :)
/ sven
VOLVO

Postby N 59082 » 2013-05-20 22:37

Käre Börje.
För och ge dig bästa möjliga hjälp med dina stolar och klädsel så vore det bra om vi visste vilket landskap/stad i vårat avlånga land du befinner dig i.
Så kan vi med våran expertishjälp ge dig tips och råd om lokalare sadelmakare eller komplett inredning.
Givetvis också med andra komponenter till din "oljebrännare".
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby veteranbörje » 2013-05-21 07:37

Godmorgon alla. Sadelmakare/tapetserare, det var ingen dum ide'. Frågan är om det går att rädda klädseln. Den har ju spruckit endast i sömmarna, men sittdelen är tyvärr tunn som silkespapper, så jag tvivlar på att en lagning skulle bli hållbar. Men det skulle ju gå att ta med stolen och få en åsikt om den saken..
Hoppas ingen av er tycker jag skulle förstöra bilen med ett par modernare stolar bara, om det skulle bli så. ANNA, du var inne på något där, har sneglat lite på stolar från just volvo 850.
Jag tänker så här, om den här bilen någonsin blir klar så vill jag använda den till vardags, och även om jag är medveten om att original är ju alltid original, så sitter man bekvämt i modernare stolar.
Och även om jag skulle besluta mig för nyare stolar så blir ju dom gamla kvar, och kan ju naturligtvis monteras tillbaks igen.
Och om jag ska köra den till vardags senare, så innebär det ca. 300 mil i månaden, och då känns det viktigare med komfort än originalitet. Hoppas jag inte trampade någon på tårna nu..

Ang. vart jag finns, ni verkar vara några stycken från västkusten enl. dom senaste inläggen. Hur skriver jag in i min profil vart jag befinner mig? Jag bor ca. 2 mil från sveriges geografiska mittpunkt, någon som vågar sig på en gissning? Litet, litet samhälle..
veteranbörje

Postby 123 GT » 2013-05-21 07:53

Det måste väl bli i Östersundstrakten då?
AVG
123 GT

Postby Daniel » 2013-05-21 09:01

Ånge?

Som jag brukar säga: Så länge man inte gör det svårt/omöjligt att återställa bilen till originalutförande så är det i min mening helt ok att göra vad man vill. Samtidigt är det ju upp till var och en att göra vad man vill med sin bil, men här i klubben verkar vi ju för 140 och 164:ans bevarande, så då vill vi ju ha de brukbara så länge som möjligt, och tycka vad man vill men en 140 i version som är mer originallik har nog generellt en längre livslängd. Att byta motor får väl i bilbyggarsammanhang räknas som en trivial sak att återställa. Byta stolar likaså, speciellt om man kan bevara original infästningspunkter. Då är det ju bara att skruva tillbaka originalgrejer om man vill det en dag.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby veteranbörje » 2013-05-21 10:07

Jo, självklart så behåller jag ju original infästningar för stolarna om det blir andra stolar i den. Så jag är helt på din linje där, Daniel.
Försökte skriva in min bostadsort i min profil men lyckades inte få till det, åldern kanske?..
Du var för övrigt ruskigt nära Daniel, bara 2 mil fel..
veteranbörje

Postby Amazon_Sleper » 2013-05-21 11:13

Fränsta? Eller Ljungaverk?

Stolarna såg inte roliga ut, har lika dana som ser ungefär lika ut
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby veteranbörje » 2013-05-21 11:34

På A svarar vi Bingo!, och på B svarar vi Ljungaverk.
Image
Så här ser mina dörrsidor ut, men jag vill hellre ha svarta. Vad för slags färg målar man lämpligast dom med?
Har förövrigt hittat ett par fina stolar från en volvo 850 som jag titta på imorgon när jag åker till jobbet.
veteranbörje

Postby Daniel » 2013-05-21 12:11

Vet inte hur det ligger till, men är inte vita dörrsidor ganska ovanliga? Kanske kan vara värt att spara/sälja istället. Svarta borde vara vanligare.

Annars är det väl läder/vinylfärg som gäller. Vet inte hur snyggt det blir.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

PreviousNext

Return to Trimmat/ombyggt