Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Motorn dog under färd.

Motorn dog under färd.

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Motorn dog under färd.

Postby offwhite » 2013-07-01 23:56

På väg hem från jobbet idag spottade motorn till och dog.
Hade haft problem med den tidigare på väg till jobbet, trodde det var soppatorsk och fyllde på 5l från reservdunken, och då gick den att köra igen.
Sträckan till jobbet var 3 km, när jag skulle köra hem igen så dog den alltså helt.
Provade att hälla ut lite bensin ur bensinfiltret för att se om bensinpumpen fungerade, men det var svårt att avgöra, verkar dock inte som att den fungerade.
Hinner inte kolla mer på bilen nu, men lite snabb googling säger mig att det antingen kan vara bensinpumpen eller kondensatorn i fördelaren som kan ha gett upp.

Någon som har fler förslag på vad som kan ha orsakat det abrupta stoppet på vägen hem?
offwhite

Re: Motorn dog under färd.

Postby Amarace » 2013-07-02 03:04

Bensinpumpen eller kondensatorn är två vitt skilda saker.

Bränslepumpen ser du om den pumpar om du tar loss slangen från förgasaren och sätter i en flaska eller liknande och kör på startmotorn, så ska den fyllas med bensin. Om inte så är det bränslepump (ta loss sugslangen och sug i den, kommer det bränsle är det pumpen, om inte kan det vara soppatorsk eller hål i bränsleröret så den suger luft istället, kan vara så enkelt att om du fyller med mer bränsle i tanken så fungerar det igen).

Kondensatorn brukar inte orsaka att den dör helt, mer att den går väldigt dåligt/konstigt.
Amarace

Postby offwhite » 2013-07-02 07:03

Tack för tipsen! Jo, det är ganska vitt skilda saker, men har försökt leta orsaker till att den dog så plötsligt. Läste att det kunde vara fel med brytarspetsarna också, men de såg bra ut vid en första anblick. Tänkte att det kunde vara läckage från bensintanken annars, men borde inte det synas på något sätt?
offwhite

Postby Hasse63 » 2013-07-02 10:30

Visst han ett bränslerör plötsligt gå sönder men troligen inte, får motorn bränsle.?

dra lös tändkabeln på tändspolen och bränsle slangen på förgasaren och "försök starta" (rikta inte slangen mot heta föremål) det ska det ska pulsera/ spruta fram bränsle.
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Björn Persson » 2013-07-03 01:31

Gick bilen igång igen efter den fått stå en stund? Isåfall gissar jag på tändspole/kondensator, hade liknande problem med en 140 för ett par år sedan som plötsligt kunde stendö vid längre körningar på konstant varv. Spolen blev överhettad och när den fått svalna lite fungerade bilen som vanligt igen mellan 1-50km =P
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby offwhite » 2013-07-03 10:56

Kikade på bilen idag, brytarspetsgapet var på tok för högt, typ 0,5mm. Ställde ner det till 0,4mm enligt gröna boken och gjorde rent med aceton, men det gjorde inte mycket för gnistan. Får bara någon enstaka, riktigt klen gnista.

Vad är mest sannolika felet? Tändspolen, kondensatorn? Brytarspetsarna är bara en 10 mil gamla eller så, så har svårt att tänka mig att det är de som felar?
offwhite

Postby Daniel » 2013-07-03 11:05

Låter som tändspolen tycker jag..
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby offwhite » 2013-07-03 15:59

Provade att kolla gnistan från tändspolen genom att ta loss kabeln till fördelaren och hålla nära jord. Visst ska man få en klarblå gnista då? Jag får bara orangefärgade gnistor från tändspolen.
offwhite

Postby Per-olov » 2013-07-04 02:01

Om det blir konstiga fel när bilen går varm och du kan härleda det till elektriskt så är min gissning tändspolen som fler har hävdat. Min erfarenhet säger mig att denna är särskilt benägen att ha fel som kommer med värmen, då lindningen i den expanderar.

Du kan skapa mer problem än du hade från början om du börjar ändra och trixa med fördelaren osv. Hade det varit den hade du nog märkt det även vid starten.
Per-olov

Postby offwhite » 2013-07-04 10:32

Sedan bilen dog under färden har den inte gått att starta alls. Så tändspolen har aldrig fått en chans att bli varm.
offwhite

Postby Per-olov » 2013-07-04 11:40

offwhite wrote:Sedan bilen dog under färden har den inte gått att starta alls. Så tändspolen har aldrig fått en chans att bli varm.

Hur ser tändstiften ut efter ett startförsök?
Per-olov

Postby offwhite » 2013-07-05 18:37

Löste det! Manschetten som håller fast nålen hade lossnat, och därmed täppt till bränslemunstycket så att inget bränsle kom till motorrummet. Ordnade det, och nu går motorn bättre än någonsin.
offwhite

Return to Original