Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • 144GL-74 K-jetronic strul

144GL-74 K-jetronic strul

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

144GL-74 K-jetronic strul

Postby Robban » 2013-07-05 22:13

Hej!
Jag har en 144 GL-74 som inte går på alla cylindrar. Jag har felsökt på allt och har hittat ett fel men fattar inte varför den inte funkar.
Den får inte bränsle på 1ans cylinder. Jag har bytt spridare och kan flytta felet till andra cylindrar och jag byter plats på tex 1 och 2ans cylinder. Det är alltså inte något fel på spridarna utan den verkar inte som om det kommer tillräckligt med bränsle ur Bränslemängdmätaren på urtag nr1.
Kör jag alla spridarna löst så kommer det bränsle från 2,3 och 4an direkt men 1an kommer det senare ur. Man måste öppna spjället ett par cm för att 1an ska sätta igång och spruta/duscha och då har övriga redan duschat ett tag.
Plockat isär mängdmätaren men inte delat på den men ser inget fel. Plockade isär en annan för att se konsruktionen och det är ju inget i den? Skräp? Jag har blåst genom alla hål från båda hållen och det pyser överallt, även från 1an.

Jag har tyvärr ingen annan mängdmätare att prova med men har någon annan stött på detta problem tidigare?
Jag är rätt tömd på ideer så nya önskas.. Jag har bränsletryck på 4,5 bar så det funkar....
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Re: 144GL-74 K-jetronic strul

Postby twincab » 2013-07-06 19:38

Hej.
Bytt spridare skriver du ! Men hur är det med slangarna till spridarna ? Kan det vara nån
strypning (skräp/veck mm) i/på slangen till 1:ans cylinder?

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby skanke » 2013-07-06 21:41

Den får inte bränsle på 1ans cylinder. Jag har bytt spridare och kan flytta felet till andra cylindrar och jag byter plats på tex 1 och 2ans cylinder.

Tolkar jag dig rätt om jag förstått det hela som att felet flyttar om du tar loss spridarna från slangarna och byter plats på dom? Alltså tar loss spridare nr1 och sätter den på någon annan plats?

Om felet då "flyttar med" spridaren när man byter plats så borde felet relatera till spridaren. Kvarstår felet även om man byter spridaren på 1:an så ligger nog felet i mängdmätaren.

Att ettans spridare öppnar senare verkar inte okej. Dom skall öppna vid runt 3bar har jag för mig (minns inte riktigt). Hursomhelst så skall alla spridare öppna vid samma tryck.

Har du kollat så att alla spridare flödar lika?

Hur ser spridarbilden ut på 1:an?

K-Jetronic är jättekänsliga på spridarbilden. Finfördelas inte bränslet bra så går motorn ofta dåligt på låga varv. Problemet är ofta att spridarna ger en fördålig sprutbild detta.

Så kolla, och dubbelkolla detta.

Tror inte det är så vanligt att mängdmätaren går sönder, oftast är det smuts och skit som gör att det blir problem med dom. Vanligast är väl att själva styrkolven kärvar, men den kan ju tas ur och göras ren.

Hur ligger styrtrycket?
skanke

Postby Karnstein » 2013-07-07 03:06

Jag läser frågan, men blir bara förvirrad :lol:
Kan du förklara bättre hur och var du har skiftat/bytt plats? :)
Image
Karnstein

Postby Robban » 2013-07-07 16:26

Jag byter plats på spridarna och låter allt sitta kvar på slangarna. Alltså lossar jag bara spridaren i toppen och inte på slangen.
Samma sprutbild på alla spridare men nr1 startar mycket senare än övriga.
Jag har kollat sprutbilden mot nya spridare och dessa jag har är det samma sprutbild på, jag har även skiftat plats på spridarna från slangarna men det blir ingen skillnad.
De 4 som satt i var helt kass så bilen gick inte. Då bytte jag ut allihopa mot nytvättade med bra sprutbild samt att de ger ifrån sig en vissling när det blir tryck. Då går bilen men inte på 1 cylindern. Det stiftet är torrt mot övriga vid provkörning.
När jag kört bilen och stängt av den så har jag lossat på banjokopplingarna vid mängdmätaren och då är det högre tryck vid övriga kopplingar mot 1 kopplingen.

Sedan undrar jag en sak till. Det finns 2st olika mängdmätare. En som slutar på 003 och en som slutar på 005.
Båda sitter på B20E k-jetronic men det skiljer på utseendet på dom. Olika utgångar samt att kolven ser annorlunda ut vid spetsen.

Robban

Postby skanke » 2013-07-07 23:21

Blir det ingen skillnad när du flyttar spridarna, dvs felet kvarstår på 1:an så ligger det ju nära tillhands att misstänka mängdmätaren.

Vet inte hur många olika typer av mängdmätare som satt originalmonterat från fabrik, men jag har nog stött på 3 eller fyra olika varianter. Dock kan det ju vara så att någon/några är reservdelsvarianter som hamnat på bilarna senare. Skall försöka kolla BOSCH nummren på dom olika som jag har.

Jag tror att de som är original har tryckslangen (från pumpen) påkrympt på sidan, medan på reservdelsvarianterna sitter tryckslangen med banjokoppling. Dessutom har originalvarianten separata uttag för returledning och ledning till startventilen.
skanke

Postby Robban » 2013-07-08 08:06

Precis, dåligt flöde ur 1ans urtag på mängdmätaren. Dom verkar vara känsliga för övertryck så man måste vara försiktig när man jobbar med dom så man inte blåser för högt tryck med tex tryckluft föör då kan packningar och oringar gå sönder i dom.
Jag tror att den som är ursprunget heter 003 på slutet och reservdelsvarianten heter 005 men är osäker...

Robban

Postby Robban » 2013-07-08 13:44

Dagens resultat blev följande.
Provade en annan spridare bara för att... ingen skillnad. Bytte slangen och banjokopplingen men ingen skillnad.
Då tog jag en annan bränslemängdmätare och på den stod det 005 på slutet istället för 003.
Dock var det samma kolv som 003 så det vara bara att flytta över allt. Inga nya dragningar utan alla slangar passade.
Fick göra rent kolven, tog ur silarna under banjokopplingarna och kollade om det fanns smuts och det var rent.
Sedan monterade jag ihop allt och startade. Den var rätt grinig i början och ville inte hoppa igång men efter en stund så gick den och då på alla 4 cylindrarna även om den gick ojämt.
efter en stund på tomgång började den gå bättre och bättre och jag ställde tändningen samt skruvade lite på luft och tomgångsskruven.
Jag har varit ute och kört några svängar och den känns riktigt pigg nu. Bilen har ju bara gått 12400 mil så motorn är i riktigt bra kondition.
Det jag ska göra nu är att tanka upp den med 20 liter soppa till och en flaska injectorcleaner. Jag ska ta och åka och kolla CO och Sedan ska jag åka in och besiktiga bilen och se vad dom säger, den var besad 90 senast så det är ju ett tag sedan...=) Dock verkar inte torkarmotorn vilja funka så det måste jag fixa först.

Robban

Return to Original