Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Justering av ventilspel B20A

Justering av ventilspel B20A

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Re: Justering av ventilspel B20A

Postby Amarace » 2013-07-07 06:38

Absolut enklast för att justera ventilerna är ju som jag skrev längre upp.

Alltså, när 1:ans cylinders ventiler "vippar" så ställer man 4:ans ventiler (4:an är i tändläge, bägge vipparmarna är fria)
3:an vippar så ställer man 2:an
4:an vippar så ställer man 1:an
2:an vippar så ställer man 3:an

På det viset kan det aldrig bli fel då den cylinder man ställer alltid är i tändläge och vipparmarna är fria. Samt att man då hela tiden ställer två ventiler varje gång.

Vad gäller toleranser är det ju ännu viktigare att man inte ställer för snålt på ventilerna, man har ju slitage från två håll, både ventilen i sig som "äter" sig in i sätet och därmed flyttar sig uppåt och leder till mindre spel, sen från kammen som nöts samt vipparmarna som nöts och gör at man får större spel.

Bättre då att ställa oftare än att ställa snålt, onödigt att riskera brända ventiler.
Amarace

Postby Per-olov » 2013-07-08 01:42

Mitt problem är väl att skadan( troligen) isåfall skett, den var tightare ställ redan innan jag justerade (jag mätte innan jag justerade). Nåväl, har ju redan funderat på att plocka ner toppen och konvertera till blyfritt. Men jag vill inte ta den kostnaden just nu.

Dock verkar många av de jag känner anse att det finns goda toleranser, samt att 0,36 är helt okej om man inte varvar motorn alltför mycket i sin körstil. Personligen är jag förstummad att motorn fortfarande går fint efter 31.000 mil.
Per-olov

Postby 142-Favorit » 2018-09-08 16:11

Snubblade på denna tråd när jag skulle ställa in ventilspelet på min 142 -72 B20A-motor.
Tyckte den tickade ganska mycket och tänkte att en inställning är väl bra... Jag följde Amaraces instruktion här i tråden och det var ju inga problem. Men när jag sen startar bilen så låter den ännu värre! Jag körde 0,4 på alla ventiler. Min bil har ju gått 15000 mil bara, kan man ändå ställa in den på kanske 0,35 istället?
När jag justerade så var det befintliga spelet i princip noll. och jag fick inte in bladmåttet alĺs

För att dessutom bidra tiĺl förvirringen så fanns ytterligare ett tillvägagångssätt i den gröna Verkstadshandbok för B20A från Volvo som jag hittade online, ordagrant citerat nedan:
Då "ettans" kolv är i övre dödpunkten, kompressionsslaget, justeras ventil nummer 1, 2, 3 och 5 (framifrån räknat) och med "fyran" i övre dödpunkten (kompressionsslaget) justeras ventil nummer 4, 6, 7 och 8.

Den varianten verkar ju enklare men jag tyckte det var jobbigt att försöka hitta fyrans dödläge så jag följde inte den.

Mvh Johan
142-Favorit

Postby Rosen » 2018-09-10 18:18

Hej
Ett för snålt ställt ventilspel ger en tystare motor, men det är inte bra för motorn.
Antingen tickar din motor normalt nu men troligare är att ventilsätena är utslitna. Så pass att ventilen har vandrat uppåt så ventilspelet nästan försvunnit,
Att köra oblyat och utan blyersättningsmedel ger tex. detta.
15000 mil eller 45000 mil spelar ingen roll om inte motorn har sköts om. Har sett det med egna ögon.
Så det är troligen bara att gilla läget eller undersöka djupare och troligen renovera.
Rosen

Previous

Return to Original