Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Rostskyddsbehandlingar? Tips? Orolig amatör.

Rostskyddsbehandlingar? Tips? Orolig amatör.

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Rostskyddsbehandlingar? Tips? Orolig amatör.

Postby Hundfyrtio » 2013-07-07 16:39

Till att börja med kan jag säga att jag är ganska ny i veteranbilsvärlden, och har tidigare och kommer säkert posta fler trådar med "dumma" frågor av olika slag.. Intresse har jag alltid haft men det tog 21 år tills jag själv hamnade i ett garage :roll: Förra våren kom jag över en jättefin 164 av 1969 årsmodell som först tillbringat sitt liv i Norrland och senare stått i garage många år innan jag köpte bilen. Mitt syfte är att hålla bilen i fint originalskick, och rusta upp den med det som behövs vartefter. Jag har kontakter och vänner som är mer vana mekare än vad jag själv är, så jag får hjälp och lär mig mycket :)

Hursomhelst, jag oroar mig över rost. Att det ska dyka upp och förstöra min pärla. Jag kör aldrig bilen på vintern och förvarar den då i ett garage som visserligen inte är uppvärmt men ändå "isolerat" (ingen lada eller liknande). När jag inte använder bilen på sommaren står den utomhus, och ofta på en klippt gräsmatta.
Hur rostskyddar jag min bil enklast på egen hand? Eller är det nödvändigt att vända sig till någon firma och vad kan en sådan behandling tänkas kosta?
Min största farhåga är att min älskade pärla skulle låtas förfalla på grund av min okunskap.. :(
Volvo 142 Bas -71
Volvo 164 Automat -69
Hundfyrtio

Re: Rostskyddsbehandlingar? Tips? Orolig amatör.

Postby ANNA » 2013-07-07 16:45

Hej!

Jag kan inte svara på din fråga för jag är själv ganska ny och grön... Men, alla frågor ska vara ok, ingen är för dum att ställa och visst är det så, om vi frågar saker så lär vi oss.

Å lycka till med finbilen.
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby Amarace » 2013-07-07 17:48

Testa att sök här på forumet, jag har för mig det diskuterats förut (har dock inte tid just nu att söka själv eller att svara djukgående).

Men ett tips, även om det är en klippt gräsmata så är det oftast väldigt fuktigt där, så man ska undvika att ställa bilar på gräs.

Och självklart ska man få ställa vilka frågor som helst här på forumet :) Alla har vi olika kunskapsnivåer och lär av varandra.
Amarace

Postby Hundfyrtio » 2013-07-07 22:53

Tack så mycket :D Jag ska söka runt och se vad jag kan hitta, det där med att undvika gräset kan ju vara bra att ha i åtanke.
Men hur ligger det till rent generellt, bör jag "oroa" mig och satsa på en rejäl rostskyddsbehandling när jag har en fin bil som jag bara använder på sommaren? Hur pass "snabbt" brukar det kunna gå tills en rostfri bil som körs sparsamt och tvättas regelbundet drabbas? Förstår att det är många faktorer som spelar in naturligtvis, men jag behöver ändå lite goda råd från erfarna :D
Volvo 142 Bas -71
Volvo 164 Automat -69
Hundfyrtio

Postby Robban » 2013-07-08 19:38

Om den måste ställas på gräs bör du lägga en pressening under.
Sedan kan man lämna in bilen på rostskyddsbehandling med tex linolja. Vart bor du?
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby Hundfyrtio » 2013-07-10 12:36

Pressening är ett bra tips, det ska jag använda när den måste stå där! Jag bor i Enköping, någon som känner till något ställe i närheten? Kan åka en bra bit om den får en nödvändig behandling. Hur ofta ungefär behöver bilen behandlas?
Volvo 142 Bas -71
Volvo 164 Automat -69
Hundfyrtio

Postby Robban » 2013-07-10 16:55

Finns en kille som håller på i Sthlm med att spruta bilar med Linolja.
Han heter Staffan Kraft och har en av Sveriges finaste amazon 123GT.
Han behandlar många Volvoklubbsmedlemmars bilar.

Robban

Postby twincab » 2013-07-10 21:20

Rostskydd har varit uppe tidigare på forumet! Tänk på att om man blandar
"gammalt rostskydd" med linolja så kan linoljan lösa upp det.
Personligen så gillar jag inte linolja som rostskydd på bil (för mig är det nåt man
har på trä). Vill du veta skicket o bevara din klenod så skulle jag trots att det är ett
he...te skrapa bort all gammal rostskydd under bilen o sedan behandla den på nytt
med typ Tectyl. (efter att ev då synlig rost åtgärdats)

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby skanke » 2013-07-11 10:18

Tänk på att om man blandar
"gammalt rostskydd" med linolja så kan linoljan lösa upp det.
Personligen så gillar jag inte linolja som rostskydd på bil (för mig är det nåt man
har på trä).

Håller med. Visserligen anses Linolja miljövänligt, och något som man i det gamla bondesverige använde i färg, på trä och även som rostskydd, men anledningen var att det var det som fanns till hands, och man visste inte om något annat. Utvecklingen har ju som bekant gått framåt.

Moderna rostskyddsprodukter är bättre och och gör jobbet bättre på bilar.

Har en bil som av tidigare ägare har linoljebehandlats (på firma) och på många ställen t ex i hjulhusen har det krackelerat och ser ut lite som krokodilskinn. Vet inte om det beror på en reaktion mellan det gamla rostskyddet och linoljan eller om det är något som händer med linolja efter ett tag.
skanke

Postby Robban » 2013-07-12 23:06

Linolja användes på västkusten av sjömänn att kladda på kättingar mm som skulle i saltvattnet, därav att man använder det på annat stål. Linolja ska ju upprepas vart 5e år på en bil ungefär. Vitsen är just att det löser upp den stenhårda tjäran bilarna har från original vilket gör att den är mer stryktålig än när den är stenhård.
Stenhård underredsmassa är ju inte direkt det bästa då det splittras och fukt kommer in bakom. Kan man lösa upp den så den blir mjuk och kladdig igen så är man ju tillbaka där massan var bra, för sådär en 30 år sedan.

Rostskydd idag på bilar är mer eller mindre obefintlig så den vet jag inte om jag skulle rekommendera...

Robban

Postby Amazon_Sleper » 2013-07-13 00:04

Nej rostskyddet på moderna bilar är inte bra. men produkterna som finns i handeln är de som Skanke prata om :wink:

Personligen har jag använt linolja på 2 bilar med resutat skit som följd. Samt sett skräckexempel på flertalet bilar som bleve behandlad med de. Har dock inte sett en bil som de vare lyckat på.

Heller då sågkedjeolja eller spillolja men som sagt varför hålla på å klabba med sånt när de finns RIKTIGA rostskyddsmeddel.
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Postby Amarace » 2013-07-13 01:31

Linolja fungerar utmärkt, allrahelst på en bil där det ska tränga in i alla skrymslen och vrår.
Linoljan tränger in precis överallt, minsta lilla springa så tar den sig in, och det som är riktigt bra är att när den torkar så expanderar den, vilket man ju då förstår gör att det blir ännu bättre i alla dessa springor och vrår som finns på en bil.

Så linoljan ska man främst ha på såna ställen, och som en "bas" före underedsmassa.

Viktigt är att man ska använda Kokt linolja, inte rå linolja, just för att få dessa egenskaper.

Spillolja är långtifrån lika bra, du får tt ytskydd, men inget mera, sågkedjeolja är ju ännu sämre då den är så tjock att den inte tränger in, sen fastnar inte oljan lika bra som linolja.

Många tror ju att en rostskyddsbehandling bara handlar om att spruta ner överallt inunder, men det viktiga är ju att få in rostskyddet där det behövs som mest, i balkar och skarvar o.s.v. där det oftast är obehandlad plåt i princip.
Amarace

Postby Robban » 2013-07-13 09:49

Att tro att produkterna är bra som säljs i handeln idag för rostskydd, är att tro att bränslet är bättre idag är var den var förr...
Det är väldigt lite prio på att utveckla rostskyddsprodukter för privatpersoner som är bra, lättare att sätta en fräck etikett på en produkt som får en att tro att det är kanon. Sedan smetar man på nått klägg som man inte kan bevisa att det fungerar eller inte.

Robban

Postby VOLVO » 2013-07-13 11:41

Robban, vilken menar du är den "bästa" produkten på marknaden idag för egen behandling av bil !?
/ sven
VOLVO

Postby Robban » 2013-07-13 20:29

Hur långt är ett snöre?
Det beror nog på vad man ska rostskydda för bil och i vilken miljö bilen ska befinna sig samt under vilka förhållanden den ska utnyttjas.
Bäst är att fråga olika firmor som sysslar med rostskyddsbehandlig av bilar och höra vad dom anser just din bil ska ha.
När jag renoverar en 140 som jag ska ha som en finbil till träffar och utställningar så ser jag till att ha allt så nytt och lackerat som möjligt.
Sedan använder jag linolja i balkar och lite på framvagn samt bakvagn där det är risk för stensprut, då jag inte vill ha en massa svart klägg som skymmer dom renoverade och lackerade delarna. Samma sak i dörrar och i bagage då man inte vill att för tjockt material ska sätta igen dreneringshål samt förfular lackerade ytor mm.
Underredet, beroende på om det är lackerat så blir det bara linolja, är det inte lackat utan ska ha underredsmassa så kan man använda först en tunn typ häftolja och sedan tjockare massa som man sprutar. Det ljuddämpar ju bra.

Jag köper inte mina produkter på mackar mm för det är som att köpa mackarnas polermedel. Jag försöker få tag på proffsmaterial från återförsäljare/yrkesföretag och då får man helt andra saker. Dock är dom dyrare.

Robban

Postby VOLVO » 2013-07-14 01:54

Robban wrote:Att tro att produkterna är bra som säljs i handeln idag för rostskydd, är att tro att bränslet är bättre idag är var den var förr...
Det är väldigt lite prio på att utveckla rostskyddsprodukter för privatpersoner som är bra, lättare att sätta en fräck etikett på en produkt som får en att tro att det är kanon. Sedan smetar man på nått klägg som man inte kan bevisa att det fungerar eller inte.

Jag är helt med på vad du skriver angående snöre och vilken typ skick på bil det handlar om, jag fattar...
Lät bara i ditt inlägg som du hade blivit lurad eller va missnöjd med någon produkt och blev nyfiken på vad du tyckte var bra och mindre bra, därav min fråga.
/sven
VOLVO

Postby N 59082 » 2013-07-14 10:33

Amazon_Sleper wrote:Nej rostskyddet på moderna bilar är inte bra. men produkterna som finns i handeln är de som Skanke prata om :wink:

Personligen har jag använt linolja på 2 bilar med resutat skit som följd. Samt sett skräckexempel på flertalet bilar som bleve behandlad med de. Har dock inte sett en bil som de vare lyckat på.

Heller då sågkedjeolja eller spillolja men som sagt varför hålla på å klabba med sånt när de finns RIKTIGA rostskyddsmeddel.

Jag undrar mest varför nämner spillolja som ett bra exempel ?
Spillolja innehåller väl en massa föroreningar från motorn, tex sot, svavel, och i värsta fall små små metallbitar.
Sprutar man detta på underredet och i andra hålrum så har man ju odlat fram rosten själv.
Tycker man det är kul och söla med denna metod är det väl bättre med en tunnflytande lågpris olja från div handlare ?
Kostar väl allt från 200 kr för 4 liter.
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby Robban » 2013-07-14 11:22

Spillolja ska man inte använda om man vill rostskydda, det är mycket föroreningar i den. Det är ju ett gammalt knep man tyckte var bra men det har visat sig inte vara så bra som man trott. Har en polare som sprutade spillolja under bilen och sedan var han ute och sladdade på en torr grusplan så sand band upp oljan som oljegrus. Jättebra tyckte han men gisses vad bilen såg ut under...

Det viktigaste är att underarbetet är bra för många sprutar bara rostskydd direkt på rost och tror att rosten har försvunnit då, Sedan käkar rosten vidare under massan och man ser inte detta utan när golvet eller balkarna är mer eller mindre borta och SBP slår hackan igenom så är det försent.

Robban

Postby offwhite » 2013-07-14 22:31

Hur ska man genomföra underarbetet korrekt då?
offwhite

Postby Amazon_Sleper » 2013-07-14 23:47

Varför jag tog spillolja som exempel? Jo anser den bättre av de enda anledningen att den är gratis å funkar lika bra som linolja eller vilken olja som helst. :wink: Sen vist funkar spillolja mot rosten men den ser otrevligt ut som nämts å måste göras minst en gång om året.

Stog även att jag inte ansåg de värt å hålla på å klabba men dylika metoder då de finns de som är bättre :wink:

Amarace koklinolja hur tänkte du då??? Värsta tänkbara :shock: Vist de kryper ju in de gör den men sen blir den hård som du skriver å en kaross flexar å då spricker något som blir hårt å fukten kryper in i sprickorna å blir liggandes kvar.

Ett penetrerande rostskyddsmedel (dom jag använt) kryper otroligt bra för att efter ett tag tjockna å förbli sega.

Nej lämna alla huskurer i glömska å lått rörkrökare ha sin koktalinolja ifred (om dom använder den nu mer?)
Volvo Pv 544 -60
Volvo Amazon -67
Volvo 144 -67
Volvo 145 -70
Volvo 245 -90
Amazon_Sleper

Next

Return to Övrigt