Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Köpråd: Volvo 144 -74.

Köpråd: Volvo 144 -74.

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Köpråd: Volvo 144 -74.

Postby Oliverthemc » 2013-10-21 15:33

Goddag!
Oliver heter jag och är 19år, jag är ny här på forumet! Hoppas inte jag postar tråden fel nu men jag går i tankarna om att införskaffa mig en 144a från 1974, det är automat med! Tänkte ha den som bruksbil över vintern (kör max 2 mil om dagen) för att sedan rusta upp den till våren, men då jag bara har ägt insprutare så är jag lite skraj angående förgasar-motorerna :? Den största anledningen till att jag vill ha just en 144a är för att de är så jädra vackra 8) Och så vill jag lära mig meka också!

Jag var och kollade på bilen i helgen och den såg reko ut, rost på dörrarna runt om (ovanför trösklarna), lite i skärmkanterna med men jag tänkte rostlaga den och lacka om den till våren. Det sitter en B20a i den, alltså enkelförgasare och förgasaren var nyligen bytt. Bilen har stått några månader men den startar och går fint.

Vad jag undrar är vad som måste göras för att de ska starta på vintermorgonen? En del säger att de inte har några problem alls och att de startar direkt, men min far påstår att de är omöjliga att starta på vintern.. Men jag tänkte ställa några frågor!

1. Går det att installera en motorvärmare? Har googlat på det men inte funnit några svar :|
2. Vilken bensin ska man tanka? 95, 98 eller V-power? Behöver jag slänga i bly-blandning?
3. Hur mycket snö plogar den sig fram igenom? Bor i Blekinge så det brukar inte komma mer än 5-10 cm! (bor på landet så grusvägarna är inte alltid skottade).
4. Vilka däck är lagliga att ha på? Jag vet att man får köra med sommardäck, men får man enligt lag ha spikdäck på? :lol:
5. Måste man choka den varje gång man ska starta? Eller är det bara när den är kall? Om ja, finns det någon spak inne i kupén eller måste man göra det manuellt på förgasaren?

Självklart hade jag ett 10-tal frågor innan jag började skriva, men jag tänkte bygga på allt eftersom! Tackar ödmjukt för alla svar! :)

//Mvh Oliver!
Jag är inte den som kastar första stenen, men först på benen om du bitar, och jag kastar klart den största stenen.
Oliverthemc

Re: Köpråd: Volvo 144 -74.

Postby twincab » 2013-10-21 17:20

Hej.
Lite svar på dina frågor:
Med ett bra batteri o tändsystemet iordning så ska det inte vara problem att starta.

1: finns "universella motorvärmare" som monteras på slangen mellan motor o kyl om du
inte hittar en block monterad
2: 95 med blyersättning om inte toppen är bytt till en "blyfri" (bla andra ventilstyrningar)
3: ?? med bra vinterdäck o en säck sand i skuffen så ska den nog klara 5-10 cm snö
4: Kopierat från Transportstyrelsen:
"Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:
Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre." Så med andra ord händer det en olycka o du har sommar
däck så ligger man nog risigt till!
5: Inga problem att choka, ska finnas en spak till vänster om ratten under lamp knappen

Välkommen föresten o lycka till me bilen.

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby Oliverthemc » 2013-10-21 17:47

Tack för bra svar Erik! Om det blir köp så skall det monteras en motorvärmare direkt för att förenkla vardagen :) Angående sand i bagaget så har jag hört det förut ;) Ska tydligen fungera med ett gäng tunga stenar också :lol:

För tillfället så har jag inga fler frågor men jag återkommer om det är något jag undrar över! 8)

//Mvh Oliver.
Jag är inte den som kastar första stenen, men först på benen om du bitar, och jag kastar klart den största stenen.
Oliverthemc

Postby Daniel » 2013-10-21 20:16

1. Blockvärmare (motorvärmare som monteras i motorblocket genom att man först tar bort en frostplugg) finns både från Defa och Calix och säljs överallt t.ex. Mekonomen o.s.v. Det är på detta sätt man normalt monterar motorvärmare.
2. Bilen är byggd för 97 oktan, men de flesta anser att det går bra med 95. Risken är att du får spikningstendenser. Då får du antingen justera tändningen något eller tanka 98 oktan eller mer. Blyersättning måste du ha om inte ditt topplock är konverterat (relativt ovanligt) med härdade ventilsäten.
3. Plogar och plogar.. det är ju inte en fyrhjulsdriven bil med antispinn. Snarare tvärt om. Just vikt i bakluckan för extra fäste över bakdäcken kan ju vara bra om man vill ta sig fram där det är svårt. Är man inte van vid bakhjulsdrivet bör man köra försiktigt i början då baken sticker direkt om du gasar på (och det är halt). Tror knappast att Blekinge erbjuder ett väder som är svårt för en 140 att hantera.
4. Spikdäck som väl generellt är gjorda för isracing är varken ett bra och säkert val eller lagligt att köra med på allmän väg. Vanliga dubbdäck (om det är mycket is) är lämpligt. Ju smalare desto bättre. Originalbredd är 165.
5. Generellt ska du behöva choka (dra ut chokespaken) för att starta. Den spaken sitter till vänster och går att dra ut steglöst. Choken trycker du in helt när motorn kommit igång och går stadigt, så snart som möjligt. Kör du länge med choken utdragen kommer motor sota igen.

Är förgasare och tändning i skick och korrekt ställda ska bilen starta ganska lätt även vid mycket låga temperaturer. Ett laddat och friskt batteri, rengjorda anslutningar för batterikabel och jordpunkter underlättar.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby skanke » 2013-10-21 20:50

Även om många tycker att man kan köra på 95oktan så är min erfarenhet att dessa motorer går bättre på 98oktan. Och man behöver hälla i blyersättningsmedel, såvida inte topplocket blivit konverterat för körning på blyfri bensin.

Satsa på ett par riktigt bra dubbdäck om du skall köra i riktigt vinterväglag. Men som sagt satsa på smala däck.

Annars är det man skall se upp med ROSTEN. Dessa bilar kan vara rostiga nästan överallt. Så kolla mycket noga, speciellt undertill. Det är ofta det som avgör om det är något att spara på eller inte.

Kolla oljan i automaten, den skall vara ljusröd, och får inte vara mörk eller svart, då har den gått varm och haveriet kan vara nära förestående. Provkör ordentligt och kolla så att lådan växlar som den skall genom växlarna. Bra är även att leta upp en brant backe och testa att starta i backen. Lådan får inte slira!

Automaterna BW35 är kanske inte världens roligaste lådor men dom brukar fungera bra. Har haft några genom åren och har inte haft några problem med dom.
skanke

Postby Oliverthemc » 2013-10-22 03:40

skanke wrote:Även om många tycker att man kan köra på 95oktan så är min erfarenhet att dessa motorer går bättre på 98oktan.

Jag tankar mer än gärna 98 eller V-power!

skanke wrote:Satsa på ett par riktigt bra dubbdäck om du skall köra i riktigt vinterväglag.

Vintrarna här nere brukar vara väldigt milda, förra året var det snöfritt fram tills mitten på Mars då det kom några cm, så det blir nog något liknande i år :) För övrigt så känner jag han som säljer bilen så han får berätta mer om vad som är gjort på den, men han har brukat den både på vintern och på sommaren utan problem!

skanke wrote:Automaterna BW35 är kanske inte världens roligaste lådor men dom brukar fungera bra.
Samma låda satt väl i Volvo 160a med ca: 160hk så den håller nog för en hel del misstänker jag :) Tänkte byta motorolja, bromsolja och oljan i växellådan direkt.

Daniel wrote: Ett laddat och friskt batteri, rengjorda anslutningar för batterikabel och jordpunkter underlättar.

Jag har ett nytt batteri i min bil som jag tänkte slänga över då min bil troligtvis åker på skroten :lol:

skanke wrote:Annars är det man skall se upp med ROSTEN. Dessa bilar kan vara rostiga nästan överallt. Så kolla mycket noga, speciellt undertill. Det är ofta det som avgör om det är något att spara på eller inte.
Rost är väl bara lättare plåt? ;) skämt åsido så blir det till att skrapa rent under och blästra/sandpappra bort rosten för att sedan lägga på ett lager tectyl (eller flera?). Jag har även tillgång till svets och duktiga svetsare i min omgivning så det skall nog gå bra :)
Oliverthemc

Return to Övrigt