Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bakre svänghjulspackning, byte och ihopsättning?

Bakre svänghjulspackning, byte och ihopsättning?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bakre svänghjulspackning, byte och ihopsättning?

Postby jeppando » 2013-11-09 13:43

Hejsan! Vi började riva ner växellåda och svänghjul i godan tro om att det är skit simpelt att byta bakre svänghjulspackning.

Men nu i efterhand skriver folk på alla möjliga forum att svänghjul måste centreras, kåpan som håller filtringen måste centreras osv osv. Och nu innan jag sätter ihop allt så undrar jag om jag verkligen satt mig i skiten här?
Det handlar om en b18A med m40 låda. 1967 års modell

Tacksam för svar!
jeppando

Re: Bakre svänghjulspackning, byte och ihopsättning?

Postby 123 GT » 2013-11-09 15:01

Det är inte alls svårt att montera. Har du filtringspackning bak så mätta filtringen med olja. Trä på kåpan bak på vevaxeln (glöm inte papperspackningen) och vrid in den så att skruvarna passar, korsdrag bultarna då du drar fast kåpan. Har du simringspackning (vilket är att föredra) så smörj in den med fett innan du monterar dit den. Montera kåpan på samma sätt och vrid på den så att den känns ligga centrerad.
AVG
123 GT

Postby skanke » 2013-11-09 20:30

Behåller du utförandet med filtring så bör du iakta viss försiktighet vid montering så att kåpan hamnar centrerat. Centreringen av kåpan kan underlättas av att man använder ett par bladmått som sticks in på ett par ställen mellan kåpan och vevaxeln.

Hamnar kåpan lite snett kan den ligga emot tätningsytan på vevaxeln och göra märken/spår.

Att byta den bakrekåpan så att man kan ha P-box (simmeringstätning) är att föredra. En nackdel med filtring är att den kan ta upp fukt så att tätningsytan på vevaxeln korroderar och då blir tätningen inget bra.

Tyvärr är det numera inte helt problemfritt med P-box heller då en del av det som säljs idag är av dålig kvalitet (fel mått) vilket gör att tätningen blir dålig. Kolla att den smiter åt ordentligt runt vevaxeln.

Det behövs ingen speciell centrering av svänghjulet.
skanke

Postby Amarace » 2013-11-09 23:13

Om man ska byta filtringen så är det bäst om man låter kåpan sitta kvar, den lär ju vara centrerad redan, sen sätter man dit tätningen (oljemättad). Om den inte är centrerad kommer det att nöta snett också så filtringen börjar läcka.
Packbox centrerar sig själv.

Svänghjulet är att man bör sätta dit det som det satt för att undvika eventuell obalans, men det är sällan det blir några problem med det. Jag brukar dra en liten rits bara så man sätter dit det på samma ställe.
Amarace

Postby jeppando » 2013-11-10 00:59

Gud vilket bra forum! Tackar för alla svar!

Så köper jag en packbox så centrerar den sig själv? Den på CVI med kåpa, är den bra?

Ja, läste också att man skulle rita på svänghjulet. men nu har jag inte gjort detta? bara att prova då eller?

Så koppling behöver inte centreras?

Funkar denna koppling? Måste jag köpa ett nytt urtrampningslager till den?
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... htel-sachs
jeppando

Postby 123 GT » 2013-11-10 10:01

Kopplingen måste du centrera då du monterar den. Innan du drar fast tryckplattan tar du ett centreringsdon (eller en ingående axel från en M40 växellåda) och sätter in den så den går in i lagret som sitter längst bak på vevaxeln, på så sätt så hamnar lamellcentrumet i rätt position då du drar fast tryckplattan. Glöm inte att även byta det lilla lagret som sitter bak vevaxel, det kostar inte ens 50 kr så det kan det vara värt. Urtrampningslagret bör man byta i samband med kopplingsbyte.
AVG
123 GT

Postby skanke » 2013-11-10 20:55

Urtrampningslagret bör man byta i samband med kopplingsbyte.

Ja, det var ju praxis förr i tiden när man skulle byta koppling.

Idag är det inte säkert att det nya urtrampningslagrena är bättre än de gamla som redan sitter där.

Jag skulle nyligen byta koppling på min 142 -71 och köpte en Sachs koppling och urtrampningslager.
När jag skulle göra bytet och öppnade kartongen med det nya lagret upptäckte jag att det var i ett jädra snäckigt utförande, helt i plast. Dessutom kändes själva lagret något mer glappt jmf med det gamla så det tog emot att montera detta.

Jämförde måtten på det gamla urtrampningslagret med det nya och kunde konstatera att de vesäntliga måtten stämde. Så jag tog helt enkelt isär det gamla lagret, gjorde rent, inspekterade lagret och kunde konstatera att det var helt okej, därefter smörjde jag upp det med kvalitetsfett (Omega rödfett) och monterade tillbaka det istället. Det nya lagret lade jag i reserv utifall det gamla mot förmodan skulle pajja.
skanke

Return to Original