Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Gummilister mm till stötfångarna

Gummilister mm till stötfångarna

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Gummilister mm till stötfångarna

Postby Jacob » 2013-11-20 19:21

Jag håller på och fixar till en 1971 Tjorven och dessa har ju stötfångare från Volvo 140. På min så har någon vid något tillfälle tagit bort gummilisten på stötfångaren och sedan vid återmonteringen skruvat fast denna rakt igenom gummit. Så jag har två frågor:

Hur ska den dolda infästningen egentligen se ut? Finns det något foto/illustration på det någonstans?

Var kan jag köpa ny gummilist och nya fästdetaljer?

Tacksam för alla tips!
/J

Exempel:
Image
Jacob

Re: Gummilister mm till stötfångarna

Postby Daniel » 2013-11-21 08:01

Det solida gummit som på bilden, har ett 20-tal (minns inte exakt hur många) små skruvar fastvulkade på gummits baksida. Dessa passar i samma antal hål på aluminiumskenan där man sätter en bricka och mutter på varje skruv. Dessa skruvar håller väl ca. 5 minuter (OBS! Överdrift) och går väldigt lätt av efter 10-20 år när man försöker lossa på gummit.
Här finns gummilisten normalt:
http://www.cvi-automotive.se/sv/article ... -140-67-72

Kostar en slant.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Re: Gummilister mm till stötfångarna

Postby Jacob » 2013-11-21 14:31

Tackar!
Ja, två såna blir ju några kronor. Får se hur jag gör...
/J
Jacob

Return to Original