Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Guld i vissa saker på Tradera ?

Guld i vissa saker på Tradera ?

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

Re: Guld i vissa saker på Tradera ?

Postby ANNA » 2013-12-21 15:21

Daniel: Jo, jag håller med dej, det är det där gyllene lagom.

Vad jag INTE gillar är när entusiaster "skörtar upp" fellow bilälskare. Och det jag vill protestera mot är när folk medvetet trissar upp priser bara för att sakerna är svåra att få tag på och köparen "måste" köpa nästan oavsett pris.

Jag har mer än en gång blivit erbjuden att köpa delar till idiotprisen typ "Tjena (lilla ovetande) Tjejen... Jag kan sälja delen X för priset 8 x Y till dej, du bara måste köpa den..." å det har varit summor som fått mej att trilla bakänges. I vissa fall har det varit knäppgrejer som killar tyckt att den häääär! bara måste du ha på din bil. Stora fula instbila vingar till 240 :roll: , sportsäten :x å sånt jox, fast jag sagt att min bil ska se original ut och vara original så mycket som möjligt.
Men samtidigt har jag sprungit på folk som varit jäkligt schyssta (Effe här på forumet exempelvis) och sålt saker som de haft liggande till mej för vettiga (ibland även småiga, tack tack) slantar. Det är saker som nu kommer till nytta och gör att ännu en finbil kommer att kunna ta sig ut på vägarna och "utöka hobbyn".

Alla de interiördelar, jox, töjs å prylar som jag samlar på med när jag är på swappmeets, loppisar, skrotar etc kommer jag att låta gå vidare, när jag tagit vad min Blå Dam behöver.... Jag ser gärna att andra bilar får chansen att bli lika fina :) .
I Think and Wonder, Wonder and Think...
ANNA

Postby VOLVO » 2013-12-30 17:38

http://www.tradera.com/item/302204/1985 ... n-utrop-1-

Tillgång och efterfrågan...den här kan bli intressant. Just nu 2659SEK med 46 bud av 9 budgivare och 2 dagar kvar.
/sven
Image
VOLVO

Postby skanke » 2013-12-30 20:31

Ja, här är det nog tillgång och efterfrågan som styr......

Men ändå funderar man ju lite på hur folk tänker. Att dessa GT instrument -73 och framåt är rätt fula kan vi ju lämna därhän.

Det verkar vara rätt skamfilat och det var inte mycket till beskrivning av objektet heller. Finns givarna med?
Nu är det i och för sig få objekt på Tradera som har en ordentlig beskrivning. Utan oftast är det ganska magert med den saken. Man undrar om säljarna lider av skrivsvårigheter.
Nu verkar ju det inte spela någon större roll då folk budar som galningar iallafall.
skanke

Postby twincab » 2013-12-30 23:25

Som sagt tillgång & efterfrågan!
Att dessa GT instrument -73 och framåt är rätt fula kan vi ju lämna därhän.
kan ju bara säga att i de hänseendet tycker jag tvärtemot! När jag växte upp :o var
extra instrument/gt paneler högsta mode i stan. (därav en i min bil)
Givare till panelen som behövs är oljetrycksgivare i övrigt orginalgivare. Om man nu "tvunget"
vill ha gt instrument i sin bil så finns ju två varianter buda på tradera/(blocket/ebay mm) eller köpa nya
typ VDO och fixa egna larm lampor/panel,så i den jämförelsen står sig priset ännu förutsatt att
panelen är ok.

//Erik
1444951Y,1451661Y
twincab

Postby skanke » 2013-12-30 23:47

Oljetryckgivare är ju inte lätt att hitta till dessa instrument.

Dessutom är kretskorten ofta trasiga, vilket också gör det till en chansning att bjuda mycket pengar för ett instrument som man inte vet ifall det funkar.
Sargarna runt själva mätarna är ofta lite smårostiga vilket är mycket svårt att fixa på ett bra sätt.

Jag vet inte vad man tänkte på när man designade GT instrumenten till 73 och framåt för dom passar (utseendemässigt) inte ihop med resten av instrumentpanelen och ger intrycket av att vara något hembygt.
De har inte alls samma elegans som GT panelerna till 67-72årsmodeller.
Sedan tycker jag att mätartavlorna för hastighetsmätaren och varvräknaren inte är så roliga, då de har ett typsnitt som gör dem otydliga.
Man kan lika gärna bygga något eget istället.

Men hembygt har ju inte samma kultstatus som ett originaltillbehör. För saker kan ju ha kultstatus även om de är fula.
skanke

Postby Amarace » 2013-12-31 00:01

Oljetrycksgivaren finns ju att köpa ny (fanns för nåt år sedan iallafall), standard VDO för 10bar.

Sen är ju mätarnas tavlor inte en design av Volvo, dom där mätarna kom i VDO's egen regi, i deras VDO Cockpit serie. FÖr Volvo blev det dock Volvomärkning och liiiite annorlunda på en del skalor, och lite klarare gul färg (iaf på dom jag haft).

Jag förstår att GT-mätarna stigit i pris, det blir inte fler av dom, och folk håller hårdare i dom än förr just för att det är Originaltillbehör.
För bara 7-8år sedan kunde man få en uppsättning för tusenlappen, så det har gått snabbt mer prisökningen. Och så länge folk betalar dyrt så är det ju marknadens pris.

Kretskorten är lätta att laga om man behärskar en lödkolv :)

Har själv både 67-72 och en 73-80, och tror jag ska göra en uppsättning äldre, men med nyare mätarna :) (eftersm jag inte är så förtjust i 73-74 får jag ju användning av mätarna då iaf)
Amarace

Postby Karnstein » 2013-12-31 03:49

Ja, de är tokfula. Just därför vill man ju ha dom :wink:

Oljetrycksgivaren köpte jag ny för ca 6 år sen. Jag gissar på att den finns att köpa fortfarande. (köpte inte via Volvo).
Image
Image
Karnstein

Postby Robban » 2013-12-31 10:56

Det jag tycker är lite flummigt är just cockpit serien som är till -72 med typsnittet för 73-74.
Snacka om att inte passa... Här skulle jag hellre se äldre typsnitt på mätarna än den nyare. Cockpit serien skulle vara till 73 istället, dock svårplacerat...
If you are a Buddhist, you go to Tibet.

If you're a motorhead, you go to Bonneville.
Robban

Postby skanke » 2013-12-31 12:25

Det jag tycker är lite flummigt är just cockpit serien som är till -72 med typsnittet för 73-74.
Snacka om att inte passa...

Ja, det där är lite märkligt.

Känner ju en som har just en -72 med ett par Jet-Cockpit mätare i mittkonsollen och ett Rally instrument i panelen.
Känns lite lätt schitzofrent, stilen på mätarna matchar inte varandra. Det hade varit snyggare med extramätare som hade samma "äldre" stil som GT eller Rallyinstrumenten.
skanke

Postby VOLVO » 2015-11-03 00:46

Här kommer en värderingsfråga till...
Hur ovanliga är dessa och I vilket prisgrupp kan de ligga tro?
/ sven
Image
VOLVO

Previous

Return to Övrigt