Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • symptom på koppling som börjar ge upp

symptom på koppling som börjar ge upp

Allt som inte passar in i original eller trimmat/ombyggt. Bör vara 140 eller 164-relaterat.

symptom på koppling som börjar ge upp

Postby The duke » 2014-02-18 17:31

Tjena! Jag har haft vibrationer i bilen ett bra tag men nu har det blivit helt otroligt, den vibrerar så förbannat så bakljusen börjat skruva ur sig själva och lossna, jag googlade lite och fick fram att det kan vara kopplingen som snart ger sig, jag kan tillägga att ettans växel och backen är oerhört svåra att få i, så vad tror ni? Kan det vara kopplingen?

\\ the duke
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Re: symptom på koppling som börjar ge upp

Postby 123 GT » 2014-02-19 17:24

Jag tror nog du ska börja med att kolla stödlager och gummiupphängning i mellanaxeln och mellanaxelknutarna, i första hand den bakersta.
Lite långsökt att det ska vara kopplingen, men allt kan ju hända.
AVG
123 GT

Postby N 59082 » 2014-02-19 21:57

Känns din kopplingspedal normalt eller upplever du att pedalen tar längre ner än vanligt ?
Monarped -59 med pärontank och bajsbrun packväska samt 2 växlad ILO motor.

Jag är guds gåva till vår jord, ja världens ljus och salt.
Jag misslyckas ju aldrig, för jag är bäst på allt.
Allting som ni gör, det gör jag bättre tusenfallt.
E.Norstedt
N 59082

Postby skanke » 2014-02-19 21:59

Ja, jag skulle nog börja med att kolla det bakre knutkorset. Det är det som ofta vållar problem på våra bilar då det sitter ganska utsatt, och det kan orsaka otroliga vibrationer om det är dåligt vilket det ofta blir.

För att kolla knuten lossar man medbringaren vid bakaxeln så att det går att vrida och vicka på kardanaxelnsmedbringaren åt alla håll. Det får inte hugga, gå trögt eller fastna, men får heller inte glappa. Gör det något av ovanstående är det bara att byta.

Ett tips om du måste köpa nya knutar, är att man tar isär de nya knutarna och tvättar bort allt fett (de brukar vara snålt med fett) och så smörjer man in ordentligt med ett bra kvalitetsfett innan montering. Då håller det längre.
skanke

Postby villej » 2014-02-19 22:02

Jag instämmer med föregående skribent vad gäller vibrationerna. Kardanaxeln borde få bilen att gunga betänkligt om den inte längre är helt centrerad till följd av dåliga knutar eller upphägning.

Däremot har jag svårt att förstå hur växelproblemet skulle kunna ha något med saken att göra. Någon som har någon förklaring?
villej

Postby bräcke » 2014-02-20 07:17

Kanske någon av motorkuddarna eller växellådskudden som är slut angående svårigheten att få i växeln.
bräcke

Postby The duke » 2014-02-20 18:30

Oj, det blev en massa svar =) Hur som helst så skulle jag iväg med bilen igår men batteriet var dött så jag rullade igång den, sen när jag slängde i backen så drev den inte men det klonkade underifrån, hoppade ut och kollade och där låg kardan, bakre knutkorset har gått sönder så blir att beställa nytt från skruvat.se =). Ska samtidigt kolla om kardan sitter rätt, enda anledningen till att jag frågade om kopplingen var att jag googlade lite och fick det till svar. Tack för alla svar =)
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Return to Övrigt