Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Postby redheat » 2014-02-01 00:21

veteranbörje wrote:Hej Björn
Och tack för ett mycket bra inlägg. Du gav mig både en liten knäpp på näsan och något att tänka på. Men du har helt rätt i det du skriver, jag har bara inte sett på det ur den synvinkeln tidigare, så tack för det! Jag tar till mig av det, samtidigt som jag lärde mig något nytt idag.

Antar att jag har/hade lite andra förväntningar på det här forumet när jag startade min tråd. Jag är ju en gammal bilbyggare som de sista tjugo åren byggt/renoverat åtskilliga gamla fina bilar. Det här blir väldigt off topic en stund nu, men jag vill gärna förklara mig. Det här med min 142:a kom väldigt hastigt på, jag hade flera sådana i min ungdom, och helt plötsligt dök annonsen på den här upp, och jag hade inget nytt objekt just då.

Så föddes ide'n med att ställa iordning den och byta ut motorn mot en lite modernare och bränslesnålare sådan, och efter "renoveringen" använda den som bruksbil till och från jobbet. Och det är fortfarande planen, vi får se hur lång tid det kommer att ta bara. Men för att återgå till forumverksamhet, så har jag till största delen renoverat amerikanska 60 och 70 tals pickuper. Har alltid älskat dom. Och som en följd av detta, så har jag länge varit medlem på olika bilbyggarforum.

Där är det lite annan "fart" på forumen, naturligtvis på grund av antalet medlemmar och storleken på dessa organisationer, så jag gick väl in i volvo 140 klubben med lite felaktiga förväntningar. Mitt eget fel, men jag lär mig..
Jag ber om ursäkt om jag sårat någon eller uppträtt opassande på något vis. Absolut inte min mening, jag har lärt mig nu..

Eftersom jag hållit på mycket med renoveringar, men inte förrän nyligen börjat svetsa bilplåt, har alltid tyckt det varit tråkigt med rostlagning och därför alltid lejt bort det, så vill jag dela med mig av en tråd om en kille i Australien som har en shop där och lever på plåtslageri, han heter Stuart Smith och
kallas för "the sheetmetal whisperer". Jag har sett många duktiga plåtslagare i mina dagar, men den här killen slår dom alla på fingrarna.

Här är en länk till en tråd om honom: http://www.ozrodders.com/forum/viewtopi ... =1&t=49434 Läs om ni har lust och förundras..
Det är i huvudsak den här sortens forum jag mest har besökt tidigare. Slut på off topic.
Slutligen, tack igen Björn, du öppnade mina ögon ikväll med ditt inlägg.

ja det var snygga plåtjobb han gjorde, enkelt det såg ut att forma plåten i pullmaxen med dom plastbitarna han sågade ut :D
Volvo 142 -71
redheat

Postby Björn Persson » 2014-02-01 01:37

Det var inte alls menat som någon något negativt mot dina funderingar, jag förstår precis vad du menar... Kanske kan anledningen bitvis vara den jag beskrev. Du verkar ha förstått mig rätt och således ser jag fram mot att få se detta bygge färdigt =). Jag själv fixade en bränslesnål 145a till flickvännen här i somras (ligger under "showroom" om du vill kika) Detta blir dock klart bättre ur brukshänseende! Genuina hantverk som killen med plåten är alltid en fröjd att se, vissa har det väl helt enkelt "i sig".

Om vi resonerar såhär med din framvagn. Det du flyttar är alltså själva balken 2 cm framåt om jag förstått allt rätt. Det som flyttas med denna som kommer att behöva justeras är ju förklarligt styrningen. Styrstagen kommer att bli för långa vilket får hjulen att peka utåt. Detta avhjälpes lämpligen med att justera avståndet mellan hjälpstyrarmen och styrsnäckans dito. Båda dom kullederna i respektive ända är gängade i det s.k "parallellstaget" mellan dessa två styrarmar. Styrstagen är däremot av sådan modell att kullederna är pressade fast och inte justerbara (går ju att bygga om givetvis).

Kontentan, i mina ögon borde det gå alldeles utmärkt att flytta balken 2 cm, det är såpass lite att justermånen gott räcker till. Man kommer inte behöva flytta/korta rattaxlar eller styrsnäckor med denna metod. Det bör fungera, men lämnar inga garantier. Se skissen nedan så förstår du hur jag menar.

EDIT: Förmodligen kan du behöva flytta hänkena/ U-byglarna för krängningshämmaren som sitter rätt nära framvagnen och som påverkas av dina 2 cm längre fram, glöm inte dom när du håller på eftersom att dom skruvas i rambalken :)

Image
Styrservo, kortspak och rullbälten är till för färskingar...
Björn Persson

Postby veteranbörje » 2014-02-01 10:45

Precis så hade jag bilden i huvudet, fram med balken, hjulen pekande utåt, justera in på parallellstaget. Tack för skissen!
Och du har rätt, jag hade glömt krängningshämmaren :oops:
Tog mig en titt på ditt 145:a projekt, Björn. Har inget annat än beundran för någon som orkar ge sig på så mycket rostlagning. Mycket bra jobbat!
Jag skulle nog personligen inte ens ha sett den volvon som en kandidat för renovering, som plåten såg ut då du började. Tur vi alla är olika!
Du fick träna svetsning, din flickvän fick en fin bruksbil, och volvon fick nytt liv och får fortsätta förgylla våra vägar. Win - win i mina ögon!
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2014-02-16 12:22

:) Inte så mycket att rapportera egentligen. Har satt ihop bottendelen på motorn, men inte fått dit toppen än. Håller fortfarande på med 164 bakaxeln, har hissat upp bilen på lyften och håller på att riva isär stagen till bakaxeln och bromsarna för att se om det är sant att infästningar och bromsar är lika på 140 och 164, och således går att direkt flytta över. Det går sakta, men åt rätt håll än så länge.

Längtar mest efter att få åka på semester ett tag igen. I år blir det en road trip västerut från New York via South Dakota och Las Vegas till Californien, en vecka hos kompisar där, och sedan tillbaka österut via sydstaterna till Florida, och slutligen upp längs östkusten tillbaka till New York. Det blir förhoppningsvis den vitamininjektion jag behöver för att komma igång igen här hemma.
veteranbörje

Postby Daniel » 2014-02-16 16:14

Låter som du jobbar på bra ändå, och en skön semester väntar. Kör på!
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby veteranbörje » 2014-03-06 16:57

:? Tänkte bara ge ifrån mig ett livstecken, så ni inte tror att jag försvunnit.
Mycket annat strul i livet nu, men lite har det hänt med bygget. Rengöring av bakaxel är färdigt
Image
och har till och med fått lite färg på den
Image
Och drivaxlarna ska ju få nya lager och tätningar, så klart. lämnar bort det jobbet till en kompis som har en press i sitt garage.
Sedan ska det väl kunna gå att börja få 164 axeln på plats på bilen.
Image
Mycket mer än så hade jag inte att rapportera den här gången. men det är väl som det sägs, även små steg räknas, så länge dom är åt rätt håll..
veteranbörje

Postby Daniel » 2014-03-06 18:34

Kul att du jobbar på!
Minns inte om du skrivit det tidigare, men vad har du för utväxling i axeln?
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby veteranbörje » 2014-03-06 19:05

Hej Daniel
Killen jag köpte axeln av påstod att det var 3.31:1 i den, men då jag kollade skicket på dreven i diffhuset så passade jag på att räkna kuggar på pinjong och kronhjul, och det visade sig vara 3.54:1 i stället. Tror inte det har så väldans stor betydelse, det är ju i alla fall ett par snäpp bättre än 4.10:1.
veteranbörje

Postby villej » 2014-03-06 22:59

Axeln ser väldigt rostig ut på dina bilder. Har anslutningspunkterna till stagen klarat sig bra? De har inte blivit för svaga? Kan inte mycket om bakaxlar och är intresserad av hur du ser på saken.

Postby veteranbörje » 2014-03-07 00:00

Hej ville
Bra fråga. Jo, axeln var ganska rostig, bilden är tagen efter den första grovrengöringen. Jag var också lite orolig för samtliga fästpunkter, så efter sista rengöringen och före målning så körde jag med ett slipstift över samtliga svetsar för att kolla lite närmare. Och allt ser helt OK ut, faktiskt. Svetsarna intakta och inga sprickor någonstans, så vitt jag kunde se. Fästplåtarna till bärarmarna ser också bra ut. Jag förstår din fråga, men axeln är faktiskt i betydligt bättre skick än den ser ut att vara på bilden.
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2014-03-09 18:16

:shock: Tror jag haft inbrott i garaget, det har försvunnit grejor
Image
Image
veteranbörje

Postby villej » 2014-03-09 22:14

Har de stulit din bakaxel när den var monterad? Otroligt! :o
villej

Postby BGA » 2014-03-15 18:23

Tänkte visa lite bilder för att hjälpa veteranbörje. Provar med första bilden. Om det inte funkar ber jag om hjälp. Jag har bilderna på Onedrive (skydrive) och filen ser ut så här:
https://onedrive.live.com/redir?resid=1 ... oto%2c.jpg

Image

//Bo Gunnar
BGA

Postby veteranbörje » 2014-03-18 05:07

Hej Bo Gunnar
Tack för dom bilderna, men det ser ut att vara en annan motor än den jag har?
1,6 kanske? Önskar jag hade så där mycket plats i mitt motorrum, speciellt mot styrsnäckan. På den sidan min motor sitter ju tyvärr allt som sticker ut från motorblocket, vattenpump, servopump, dieselpumpen och generatorn. Har redan konstaterat att jag får bli lite kreativ för att lösa platsbristen på den sidan.
Men det brukar ordna sig till slut. Tack ändå för ditt inlägg, alltid kul att se andras byggen, speciellt som du också bytt till mera bränsleekonomi. Hur pass billigt går den, och har du också bytt utväxling/bakaxel?
veteranbörje

Postby BGA » 2014-03-19 19:07

Börje, jag är lessen. Kolla:
http://www.140-klubben.org/se/forums/14 ... -3899.html

Om dom inte hittar det jag skrivit så skriver jag igen senare
Helt kort: Googla på EPAS och cobra,seven,locost,TRW. Då blir du av med servoklumpen + pump.
Kolla två nya bilder på:
https://onedrive.live.com/?cid=10b927bb ... 9897%21223

Delar från Returbilen kostar 300kr kommer från opel corsa B elle C.
Använd 240 bakaxel - bättre handbroms och givare för hastighetsmätare.
Tror jag har 3,54
Kört 8 år nu. 0,6-065 alltid tungt lastad mest med släp.
Återkommer
//Bo Gunnar
BGA

Postby veteranbörje » 2014-03-20 05:53

Hej igen
Returbil? Vad betyder det? och vilka delar från den? Och googlingen gav inget som jag begrep.
Kan du vara lite mer precis? Ber om ursäkt Bo Gunnar, men jag är gammal och trög, och datorer och jag pratar tyvärr inte samma språk.. du får gärna vara övertydlig.
Tänk trög gubbe.. som gärna vill veta mer om din bil.
veteranbörje

Postby BGA » 2014-03-20 19:14

Jag är oxå gammal, närmar mig dom 70, men dom gamla fordonen håller oss igång.

Kolla: http://www.super7thheaven.co.uk/blog/co ... -a118.html

http://www.wiringlooms.com/Products/EPAS

http://www.super7thheaven.co.uk/plugins ... icleid=118

I aprilnummret av tidningen Classicmotor finns på sid 66 en artikel om EPAS servo. Firman EZ använde till för något år sedan Corsa delar, men är nu så stora så dom köper direkt från tillverkaren.

Kunde du se mina bilder på installationen i en guldfärgad 140?

https://onedrive.live.com/?cid=10B927BB ... %21231&v=3
https://onedrive.live.com/?

cid=10B927BB85E29897&id=10B927BB85E29897%21223#cid=10B927BB85E29897&id=10B927BB85E29897%21222&v=3

Sök på Returbilen. Finns runt om i södra Sverige, annars finns det väl nån självplock i din närhet?

Annars kan du väl göra som jag gör nu. 3,5 bar i framdäcken!
BGA

Postby veteranbörje » 2014-03-20 22:28

Elservo! Nu fattar jag. Problemet är att jag är mer en byggare/mekaniker, får bara ont i huvudet av allt som har med el att göra. Har i hela mitt liv lejt bort allt som har med el att göra p.g.a. ointresse och okunskap. Hade ju tänkt börja med att byta ut servosnäckan som sitter där nu till en original manuell snäcka, för att se hur mycket plats jag tjänar på det, men din ide' är kanske en bättre lösning. Ska fördjupa mig i ämnet och be min elektriker (sonen), titta på det när jag kommer hem igen. Ska också kolla tidningen du nämnde. Är just nu på semester i Californien och njuter av värme och iskall öl, men dagarna går tyvärr väldigt fort.. Såg bara en bild av din guldfärgade, vänster innerskärm och översta delen av rattstången. Du har ingen på hur själva snäckan är monterad, inkl. anslutningen mot rattstången? Hur som helst, tack så länge för din hjälp.
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2014-03-20 22:31

:o Bo gunnar, jag glömde ju fråga, vilken motor har du, och årsmodell på den?
Börje
veteranbörje

Postby BGA » 2014-03-21 00:49

Tyvärr Börje. Jag har i kväll skrivit en lång avhandling till dig,men den har försvunnit i molnet. Jag tar en ny ansatts om några dagar.
Dricker du Budds? jag föredrog Core.
Du tar väl en vända om Vegas? Fria drinkar och mkt vackert att titta på.

Hur bär du dig åt för att lägga in bilder i tråden???
Cheers,
Bo Gunnar
BGA

PreviousNext

Return to Trimmat/ombyggt