Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 TDI

Volvo 142 TDI

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Re: Volvo 142 TDI

Postby veteranbörje » 2014-03-21 04:21

Hej igen
http://www.140-klubben.org/se/forums/2/ ... -2862.html , kolla in den här länken, den fick jag av Gunnar S. här på forumet i en annan tråd för ett tag sedan. Bra förklaring också, så enkelt så till och med jag fattar. Synd att din avhandling försvann, men jag ser fram emot att den så småningom landar här. Jepp, Bud och Corona går det åt en hel del av.
Har tänkt sticka neråt och inåt landet på söndag. Via en liten stad som heter Bishop ner genom Death Valley och landa i Vegas. Ska byta jobb när jag kommer hem, och fick därför korta ner resan med en vecka. Så då skippade jag den ursprungliga tvärsöverusaochtillbaksigen resan, och for direkt till Californien istället. Tänkte också ta en sväng därifrån ner och kolla in den nya bron dom har färdigställt över Black Canyon, alldeles bredvid Hoover Dammen. Sedan ner en sväng i Arizona och så ska jag så småningom flyga hem igen från LAX.
Börje
veteranbörje

Postby BGA » 2014-03-21 22:04

Din ursprungliga rutt hade nog blivit dryg. Nog skönt att korta ner den.
Provar att ladda upp några bilder på EPAS enligt anvisningarna.
Image
Image

Det sket sig. Anvisningarna stämmer inte med det Tinypic jag ser. Kanske ändrat.
Här ser du en som är rudis när datorn strular.

// Bo G
BGA

Postby Daniel » 2014-03-22 00:01

Bo G: Det var en [img][/img] för mycket på varje bild. Tog bort dem åt dig.
Mvh
Daniel
Webmaster/Valberedning 140-klubben
Daniel

Postby veteranbörje » 2014-03-22 00:06

Jag är precis lika rudis som du, kan jag lova! provar att skicka med en bild här på ett intressant objekt jag körde förbi häromdagen.
Image
Gör precis likadant nu som jag alltid gör hemma, d.v.s. enligt länken Gunnar S. postade, så får vi se hur det går.
veteranbörje

Postby BGA » 2014-03-22 00:12

Tack igen Daniel. Nu borde jag klara det nästa gång.
//Bo G
BGA

Postby veteranbörje » 2014-03-22 00:14

Där ser du Bo G., det där var väl ingen konst för en händig karl!
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2014-03-22 00:18

:oops: Bortse från mitt svammel, Daniel hann ju rätta till felet, nu skäms jag..
veteranbörje

Postby BGA » 2014-03-23 18:22

Har först nu läst igenom hela din tråd. Hemskt med det där hatmejlet, men du har ju stöd från moderatorer och läsare. Du gör ju en gärning genom att spara en 142 kaross till eftervärlden.
Jag har tänkt precis som du. Köpte en 145-73 i Kiruna/Abisko som aldrig är rostlagad och har minimalt med rost. Moderniserade med 240 delar, bakaxel, instrumentbräda mm. för att få en bekväm vardags/andrabil. Har kört i 8 år nu. Tankade gratis hos en bonde de första åren mot att jag passade hans grisar då och då.
Nu kör jag sommartid på rappsolja. 11kr litern på Netto.

Nu kommer några kommentarer/påminnelser jag har om ditt bygge:

Kamremsinställning : Lås bakändan av kamaxeln, lås inspr.pumpen, ÖD.
Hur vet du att motorn står i ÖD? markeringarna på svänghjulet kan du förmodligen inte läsa längre.

Turbo VNT: Du kan inte styra vnt med laddtrycket som en waistgate. Har för mig den är styrd med vacum och elektronik. Amerikanare som gärna kör med helt mekaniska pumpar styr den med gaspedalen och laddtrycket. Du har elektronik från en 95 som förmodligen inte hade vnt i någon variant men hoppas slippa starspärren. Du får kolla i något US VAG-dieselforum för att få reda på hur du enklast gör. http://www.tdiclub.com/

Den svagaste delen på dessa motorer är definitivt skarven mellan vevaxeltandhjulet och vevaxelnosen. Sitter ju bara med en skruv! Tittar du på anliggningsytan i tandhjulet så är den nog blank = den har börjat "wobbla". Stora problem blev det när multi-v-remmen infördes. VAG har kört med olika nödlösningar. Den senaste jag känner till är frihjulet i generatorremskivan - som i sig gav nya problem. Jag kommer alltid att köra med gammeldags V-remmar.
För att förbättra skarven svarvar jag ur i centrum där det redan finns ett urtag (recess) för att flytta ut anliggningsytan, men tag inte för mkt. Hjulet är tillverkat av sintermetall som är ganska skört. Sen använder jag en mkt längre skruv och en distans under den. Tror att det var en kolvbult från en B18. Oxå absolut rena anliggningsytor vid montering.

För att slippa läckande värmekran inne i bilen har jag den i motorrummet. Kommer från en VW Polo.

Använd en expansionstank från V70 som du ser på bilden. Flottören flyter rakt under påfyllningslocket, så det är lätt att kolla funktionen. Bara trycka ner den med en mejsel. Jag har kopplat min både till röd lampa och akustiskt larm.

Corsans EPAS klarar du att koppla in själv, bara plus o minus eftersom elektroniken följer med rattstången. Med lite extra reläer och hastighetsgivare kan man anpassa servokraften efter hastigheten - finns väl beskrivet i några av adresserna jag nämnt.

Glöm inte göra urtag i karossen för avgasröret efter turbon (downpipe) innan du lyfter in motorn.

Det finns lite olika grenrör att välja på för flytta turbon (vw, audi,skoda,längs o tvärsmonterade motorer). Kolla en av mina bilder med 1.9 motorn. Tror den skulle passa dig.
Kom bara ihåg att oljeavloppet från turbon måste peka nått så när neråt.

Jag har en TD1.6 nu, men håller på att bygga en TDI 1.9 med största, helt mekaniska pumpen (kolvdia 14 mm) och Volvo D5 turbo. Efter den hänger jag en M90 växellåda.
Image

Image

Image

Image

Image

Image
BGA

Postby BGA » 2014-03-23 18:40

Vågade inte förhandsgranska mitt tidigare inlägg. Här kommer kommentarer till bilderna:
1. Byggstart för 10 år sedan. Ändrade sumpen som Börje visar, men punktade ihop den sen slaglödde jag skarven invändigt - blev helt tätt direkt. Lade 40 mm distanser mellan framhjulsbalk o ram för att klara frigång. Kortade framfjädrarna motsvarande.

2. Dåligt foto men den blanka ytan syns tydligt. 1.9 motorn.

3. B18 kolvbult.

4. Polo värmeventil.

6. Min TDI 1.9 med D5 VNT turbo. Adapter mellan turbo o grenrör eftersom bultmönstret inte stämde.

// Bo Gunnar
BGA

Postby veteranbörje » 2014-03-24 04:53

Otroligt intressant! Glad att du hittade in på min tråd. Det påverkade inte styrgeometrin något med dina 40 mm. klossar? Eller tänker jag fel nu, rättar det till sig med kapningen av fjädrarna? Hjälpstyrarmar o styrstag, menar jag.
För trött för att tänka, har varit en lång dag bakom ratten.
Ska titta ordentligt imorgon när jag fått en god natts sömn.
Tack så länge, Bo G.
veteranbörje

Postby BGA » 2014-03-24 10:35

Rätt tänkt Börje. Först hade jag inte kapat fjädrarna och hade otroligt mkt "bump steer)= den styrde själv när framvagnen fjädrade. Vid registreringsbesiktning reagerade besiktningsmannen för det, men avfärdade det med:"bilarna var väl så här på den tiden". Efter kapning av fjädrar beter den sig normalt.

// Bo G
BGA

Postby veteranbörje » 2014-03-24 23:51

Lite piggare nu, så nu ska vi se. Har aldrig sett en elservo monterad förr, så det var intressant. Trodde i min oändliga visdom att den satt i motorrummet, så att få veta hur den ska sitta förenklar ju en hel del. Motorn är ju ett kapitel för sig. Den visade sig vara väldigt fin inuti, så jag gjorde bara en "bonnrenovering" av den. Nya vevlager, kolvringar, oljepump och packningar. Toppen är renoverad av Becks motorslip i Sundsvall, planad ytterst lite, nya styrningar, tätningar och frästa säten. Då jag rev motorn så låste jag toppen i bakkant, precis som du skrev, låste inspr. pumpen och rev av alltihop. Pumpen sitter kvar på motorn.
Eftersom jag aldrig skruvat i en sådan här liten tdi motor tidigare, så pratade jag med en kille hemma i grannbyn som har bilverkstad, och förklarade min osäkerhet med att få ihop det rätt senare. Så då det blir dags, så kör jag bort alltihop till honom så sätter han ihop motorn åt mig. Bättre att det blir rätt på en gång.

Jag har också funderat lite mer på det här med turbon, jag köpte en VNT för ett tag sedan, men då är det ju det där med styrningen av den..
Så jag har bestämt mig för att plocka ihop alltihop i originalutförande först, få det att fungera som det ska, och sedan ta mig en funderare på det här med styrningen av VNT turbon. Det känns som rätt väg att gå för mig.
Och allt som inte är helt mekaniskt begriper jag ingenting av, så all el, turbostyrning och elservo m.m. överlåter jag med glad hand till min son.
Han har knorrat lite, men lovat att hjälpa mig få ordning på det.

Dina tips och bilder är mycket uppskattade, ang. värmekran och exp. kärl bl.a.
Och att remskivan brukar lossna hade jag inte ens hört talas om.
Mycket kvar att lära än..
Helt orelaterat till tråden, men jag var bara tvungen att dela med mig av ett träd jag parkerade bredvid igår, inte på långa vägar det största, men det enda som stod nog nära vägen för att få med hyrbilen på samma foto.
Image
Som vanligt Bo G., jag insuper allt du berättar, och funderar vidare på mina lösningar. Tack för hjälpen!
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2014-03-25 00:12

Glömde ju fråga, grenröret du har på din motor på bilden, vad kommer det ifrån?
Håller med dig, det ser ut att kunna fungera för mig, för att få lite annan vinkel på turbon och slippa bygga om innerskärmen.
Har även idag hittat väldans fina grejor att ta med hem och ljudisolera bilen invändigt med. Rullar som är ca. 20 cm.x 8m., folierade på ena sidan och självhäftande på den andra. kallas "Peel n' seal". Har läst lite om det på interwebben, och det ska tydligen vara väldigt effektivt och ljuddämpande, väldigt poppis bland bilbyggare som ett mycket billigare alternativ till Dynamat. Folien är ca. 2,5 mm. tjock, och har bara fått goda betyg vad jag kunnat se. Ska klä golvet inuti och insidan på dörrarna med det, tänkte jag.
Inte dyrt heller, betalade 65 USD för 4 rullar.
Däremot ganska tungt, så det blir nog en extra resväska med hem igen.
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2014-03-31 20:58

Har fått PM från några stycken som varit nyfikna på hur rullarna med ljudisolering jag köpte såg ut, så här är en bild på en av rullarna.
Image
8 tum x 25 fot, ca. 20 cm. x 8 m. Ska prova att klistra det på hela golvet invändigt, och inuti dörrarna. Dom som använder det här i sina byggen påstår att det blir som en helt annan tystare bil. Vi får se..
veteranbörje

Postby veteranbörje » 2014-04-02 03:06

Sänder ut ett litet rop till Bo G., skulle gärna vilja få svar på vad ditt grenrör kommer ifrån så jag kan få tag i ett till min motor. Om du inte vill svara här, så kan du väl PM:a, är du bussig. Jag tackar på förhand.
veteranbörje

Postby BGA » 2014-04-02 11:49

Inte de att jag inte vill svara dig. Återigen ett långt inlägg som försvunnit när jag tryckte på skicka. Vi har stora problem med Tele2s 4Gnät i södra Sverige. Får skylla mig själv att jag inte först skrev i Word.

Jag kommer inte ihåg var grenröret kommer ifrån. Finns ju så många varianter. Har för mig att en del kan man montera upp o ner oxå. 1.6 passar till 1.9. Skall kolla mer ute i garaget. Vilket av mina grenrör tyckte du såg bäst ut. 1.6 motorn monterad i bil eller 1.9 i motorhållare inne i garage? Jag kan ju ta fler bilder.

För att montera kamremmen måste ni hitta ÖD igen, vet ni hur ni gör för att hitta den när markeringen är borta? När ni hittat den, glöm inte att märka upp den! Kan behövas vid framtida pumpinställning. Jag borrade ett 5 mm hål genom adapter och in i svänghjul.

Bo G
BGA

Postby veteranbörje » 2014-04-02 18:18

Ah, där var du ju! Det ser ut som om grenröret du har på motorn i motorhållaren skulle passa mig bra. Det ser ut att vinkla turbon utåt/uppåt från motorn.
Men du har säkert rätt där, det där med grenrör får jag säkert prova mig fram till när motorn kommit på plats. Och finns det några olika varianter att välja mellan, så ska det säkert gå att få ordning på, då den dagen kommer.
ÖD- inställning, ja. Jag gjorde så här: I min ofantliga visdom, när jag rev ur motorn ur passaten den bodde i, så skruvade jag bort växellådan, kopplingen och svänghjulet från motorn, förpassade dessa delar till en lokal skrotcontainer och tänkte inte mer på det. Svänghjulet skulle ju ändå bytas ut mot ett annat.
jag kollade svänghjulet noga, men kunde inte se några märkningar.

På alla motorer jag fiddlat med tidigare, har inte inställningen av ÖD varit några problem. Se till så du är i rätt "takt" på motorn, d.v.s. ventilerna på 1:ans cylinder är stängda. Rotera motorn tills insugsventilen på cylinder nr. 1 öppnar och suger in bränse/luft blandningen, fortsätt lite till tills den stänger, och där kan du samtidigt även känna försiktigt med en bit sträng ner igenom hålet för tänd/glödstift att kolven kommer upp i topp. Då kolven är i topp, och precis innan den vänder och går neråt igen, och insugsventilen stängt, är båda ventilerna stängda, och i det läget är man ganska rätt för ÖD.
Hoppas jag beskrev det begripligt bara, men så har jag gjort och det har fungerat bra hittills.

Men..dieslar är kanske lite känsligare med denna inställning, det vet jag faktiskt inte, har inte skruvat så mycket med dom tidigare. Så, rättelser mottages tacksamt. Då jag gjorde såhär på min 1,9:a, så tittade jag noga efter märkningar, och tyckte mig kunna, väldigt svagt, urskilja tidigare vita små prickar på kamhjul, pumphjul och vevaxeln. Så otydliga så jag blev väldigt osäker på om det verkligen var riktiga märkningar. Men det verkade stämma, och spåret baktill i kammen stämde fint för att kunna låsa mot toppen också. Så jag antog att jag var rätt nära ÖD, kammen såg ut att stämma, 1:ans kolv i topp i rätt "takt", och båda ventilerna stängda, så jag gjorde nya, tydliga märkningar överallt där jag tyckte mig kunna ana de gamla. har för mig jag tog någon bild på det också tidigare i tråden? ,

Hoppas jag inte klantat till det för mig själv bara. men jag litar fullständigt på min kompis hemma som lovat skruva ihop motorn åt mig. Och eftersom han driver en bilverkstad så har han ju också de nödvändiga verktyg och ev. inställningsinstrument som kan behövas för sådant här.
Så jag kan bara hålla tummarna för att jag inte ställt till något tokigt.
veteranbörje

Postby BGA » 2014-04-02 18:55

Hej o välkommen hem. VAGs märkning av svänghjul brukar synas väldigt dåligt! Din metod att ställa in ÖD skulle jag inte lita på.
Tejpa fast ett måttband runt svänghjulet. IKEA eller från frugans sybehörslåda. Gör ett stopp för kolven 10-20 mm under ÖD. Använd M12 skruvar och plattjärn + något från skrotlådan för att ordna stoppet.
(alternativt kan mätklocka användas). Vrid vevaxeln åt ena hållet och läs av måttbandet, sen åt andra hållet och läs av. Bingo, mitt emellan mätvärdena har du ÖD så exakt du behöver. Glöm inte märka detta läge.
Skall kolla mitt grenrör noggrannare. Kanske finns gjutbeteckningar.

Bo G
BGA

Postby veteranbörje » 2014-04-02 23:25

Hej Bo G.
Tack för det, men jag är kvar i USA. Flyger hem nu på söndag.
Nä, svänghjulet som satt på motorn hade inga märkningar som jag kunde se i alla fall. Det som sitter där nu är från en Audi 80 om jag minns rätt.
Ett stopp inuti cyliderloppet 10-20mm. ner från ÖD. Rotera motorn först åt ena hållet tills kolven tar i stoppet på sin väg uppåt, och sedan åt andra hållet likadant? Och läsa av måttbandet mitt emellan "stoppvärdena", är det rätt uppfattat? Har aldrig hört talas om något sådant förut, men som sagt, jag har inte skruvat mycket med dieslar heller, så jag litar naturligtvis på dig.
Ska ta ett prat med min kompis hemma om din teori, och höra om han känner till den, bara för skojs skull. Jag ska prova det själv så fort jag kommer hem, och se hur det stämmer med "min" inställning. Tack så länge för din hjälp, Bo G.!
veteranbörje

Postby BGA » 2014-04-03 11:23

Ha, Ha den som söker den googlar. Kolla:
http://www.classicmotor.se/artiklar/art ... troboskop/

BoG
BGA

PreviousNext

Return to Trimmat/ombyggt