Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo 142 1970

Volvo 142 1970

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Volvo 142 1970

Postby kennet.bengtsson93 » 2015-09-18 11:39

Tjena. Är ny i 140 klubben och rustar upp en 142 med dubbla SU förgasare. Vill ha den i så mycket original som möjligt. Var tvungen att riva ut alla mattor i bilen pga mögel. den läcker in genom avrinnings kanalen vid vindrutan plus ett hål höger hjulhus. Så blir att rost behandla den. Skulle ni föreslå att svetsa igen golv pluggarna och söker efter original ratt men har inte haft tur med det än. någon som har eller vet var det kan finnas har kollat på skroten men ska börja ringa runt nu efter löning :lol:
kennet.bengtsson93

Re: Volvo 142 1970

Postby VOLVO » 2015-09-22 20:17

Hej och ett välkommen från mig!

Jag hade inte svetsat igen golvpluggarna (om vi nu tanker på samma pluggar!?) men bilen är ju din så du väljer :) Varför skulle du vilja svetsa igen dem?

Ratt till 70 års modell borde gå att hitta :)

Du får gärna presentera bilen mha några bilder på den!

/ mvh sven
VOLVO

Postby Gunnar S » 2015-09-23 17:57

Jag är också lite nyfiken på vilka golvpluggar du tänker på.
Är det de 4 som sitter mitt i varje golvdel, om du hajjar? I såfall kan du svetsa igen dem - de är endast lock till fixpunkter som behövdes när bilen byggdes.
Annars ska man inte täppa igen eller täta dräneringshål på en bil. Vatten på golvet och framtida rostskador beror ju på att t ex. regnvattnet inte kan rinna ut nånstans. Därför ska du se till att dränhålen i reservhjulsbaljorna också hålls öppna.

Innan jag köpte min bil för en massa år sedan hade nån smart "hemmaingenjör" kletat silikon i båda dörrarnas dräneringshål. Regnvatten stannade i dörrarna, kylan kom och frostsprängning med den... sen tog rosten över och jag blev tvungen att kassera två förstörda originaldörrar. Bara ett exempel på vad som kan hända om man trotsar vädergudarna & teknikerna på Volvos utvecklingsavdelning.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby kennet.bengtsson93 » 2015-09-29 19:12

Gunnar verkade förstå haha, Var lite otydlig och var svårt att beskriva dem, De har ju rostat sönder så var inte mycket att hylla över. Men tack för ett jätte bra svar. och bilder kommer komma .Varför tycker du att de inte skall svetsas igen Volvo är det för att vatten i så fall kommer stanna i bilen och hur löser jag det i så fall. Finns det att få tag på. :D
kennet.bengtsson93

Postby kennet.bengtsson93 » 2016-04-16 15:49

Såhär såg bilen ut när jag införskaffade den.
Image
Image
Image
ImageImage[url=http://www.forumbilder.se/F9HKF/1442688700403]ImageImage
kennet.bengtsson93

Postby kennet.bengtsson93 » 2016-04-16 15:53

ImageImage[URL=http://www.forumbilder.se/F9HKF/cam00039]
kennet.bengtsson93

Postby kennet.bengtsson93 » 2016-04-16 16:10

Lite vad jag har hunnit med på den lilla soldatlönen man får ut i månaden,Image
Fick börja med att riva ut allt förutom stolar fram. Fanns ett hål höger hjulhus som förra ägarn struntat i o kört bilen i ett år som bruksbil. Kort sagt mögel i alla mattor.
Image
rosten har tagit hårt på båda hjulhusen.
även vid båda framlycktorna har rosten varit o härjat
Image
Image
Fick lite hjälp av Beijer från repgruppen som svetsade med Sveriges sämsta MIG svets
Image
Image
Grundlack
ImageImage
Kylaren behövde lite uppmärksamhet
Image
och soppatanken behövde en omgång
ImageImage
Sen var det dag att byta topp packningen. Motorn blandade glykol o olja o hoppades på att detta skulle vara lösningen. vi får se när motorn gått igång
Image
kennet.bengtsson93

Postby kennet.bengtsson93 » 2016-04-16 16:24

Sedan har det varit småfix runt om som man har pillat med. instrumentpanelen är ej fungerande så har pillat med det ganska länge nu. Dock utan vidare resultat så köpte en till från skroten som visade sig ha samma tur den. Börjar bli värt att tänka på o bygga en egen instrumentpanel men vill ju gärna ha den i original. har också lekt o pillat med rosten på båda hjulhusen bak som man ser om man kollar på bilden där soffan skulle varit.

Planen för framtiden är att byta bromsar fjädrar o stötdämpare. sen börja pilla med inredningen, samt bygga lite ljud i bilen.

någon som har en bra ide om man ska våga sig på inredningen. ringde en bilsadelmakare i Västerås om att klä om säten. han svarade att de tar 4000 per säte. ja svarade med att lägga på. Någon som har ett bra tips på hur man går till väga, ska man våga på sig o sy lite.
kennet.bengtsson93

Postby Gunnar S » 2016-04-16 22:53

Abbans, inte slänga luren i örat på sadelmakarn...
:oops:
Annars var det ganska dyrt, tycker jag. Jag skulle nog tråla av nätet efter firmor som tillhandahåller klädseldetaljer och/eller hela klädslar.

http://www.vp-autoparts.com - bara för att ta ett exempel.
http://www.bildelsbasen.se - Det finns fortfarande en del skatter därute.

Sen går det säkert att hitta en billigare sadelmakare eller hobbysömmare nånstans i vimlet.
Ser ut att kunna bli en trevlig bil till slut.
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby kennet.bengtsson93 » 2016-05-01 22:20

ja jag hoppas på att det blir något fint av den tillslut. tanken är att det inte ska bli en epa raggare i princip med alldeles för lågt sänkt osv. att klä om ett säte för den pengen känns helt orimligt och helt oseriöst. de blir ju 12 000 i bara säten. de ville ha 30 sammanlagt för att lägga matta i bilen också. därav la jag på. ska kolla runt lite till men inväntar motor och instrumentpanel. är det någon som har jätte bra tips på inredning så hör jätte gärna av er. kommer vara till väldigt mycket hjälp

har många funderingar på lack också. har en del planer på röd inredning och mattsvart utvändigt rött inuti grillen med röda detaljer. men har fått många tips och trix på vilken färg osv. har lite svårt att bestämma mig. i framtiden när jag har plan på att riva ut motorn och allt därtill. lackera motorrum inuti bilen o i bagage luckan. så är min plan den gamla volvo mörkrödara färgen med klarlack. många planer har jag för bilen o vill att den ska vara min i många år.

mvh Bengan
kennet.bengtsson93

Return to Original