Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Årsmodellsförändringar inredning

Årsmodellsförändringar inredning

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Årsmodellsförändringar inredning

Postby villej » 2016-11-28 21:17

Hej!

Jag försöker få tag på inredningsdetaljer för klädselkod 720-615 (1969, rött tyg, fyr-dörrars), men dessvärre hittar jag inte delarna i fråga. Dessbättre har jag dock hittat inredning till årsmodell -70, vilken på bilder på nätet ser likadan ut som den för -69 (bortsett från urtaget för ventilationsrutan på framdörrarnas dörrpaneler). Är de likadana i övrigt? Bland annat tänker jag på detaljer såsom kjederlisten i tygets sömmar (den runda listen som delar upp tyget i sitt/rygg-dyna och sidotyg i galon); är den av galon+tyg eller helt i solid plast? En gång hittade jag en -74 på en skrot som hade kjederlister i det senare, vilket inte föll mig i smaken.

All hjälp är välkommen då jag inte hittar någon information om detta i 140-boken, Volvos reservdelskataloger eller klubb-tidningarna!

Mvh
Vilhelm
villej

Re: Årsmodellsförändringar inredning

Postby Amarace » 2016-11-29 07:23

69 och 70 ser lika ut, urtaget du skriver om ventilationsrutan är ju lika 69-79, var först 74 det blev rakt.
Sätena är lika också, men 70 har ju nackstöd original, det har inte 69.
Amarace

Postby villej » 2016-11-29 12:04

Tack för snabbt svar!

Vad gäller urtaget så tror jag att 140-boken beskriver det som en årsmodellsförändring -70. Den här bilden ska visa en 142 -69, och där är panelen rak (antar att det är originalinredningen).
Image
(Hämtad från nedanstående tråd)
http://www.140-klubben.org/se/forums/19/projekt-nr-2-volvo-142-1969-1259.html

Och visst har du rätt vad gäller nackstöden. Lyckligtvis planerar jag för nackstöd, så förberedda hål är önskvärt.

Men är det någon som vet något om kjederlisten som bl.a. avgränsar galon och tyg-delarna av sätena? Är det galon över en tjock tråd eller är den av solid plast på -70?
villej

Postby Amarace » 2016-11-30 22:33

Aha, du menar så, jag tänkte på urtaget för själva stolpen som delar sidoruta och ventilationsruta :)
Det är rätt, 70 har inte en rak linje på överkanten.
Amarace

Return to Original