Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Volvo b20 renovering, Frågor

Volvo b20 renovering, Frågor

Allt som handlar om trimmade och ombyggda 140 och 164. Vad behöver man göra för att få i en B23? Hur mycket är lämpligt att plana toppen? o.s.v.

Volvo b20 renovering, Frågor

Postby The duke » 2017-02-07 21:19

Tjena! Risken är att den här texten blir lång men jag hoppas att någon eller några orkar läsa och svara på mina frågor. Jag har köpt en b20 som jag har tänkt renovera och stoppa i min b20 då jag insett att den befintliga motorn är för dålig för att göra iordning. Motorn jag har köpt verkar vara en 8 - bultad och det jag fått reda på via google är att den då är från en 74a, hur ser man detta förutom på bultarna? jag har antagit att man bara räknar bultarna på kugghjulet som veven sitter i,min första fråga är då om den ens passar på min växelåda och allt annat (Jag har en 73a). Motorn är så gott som helt isärplockad förutom veven. Min andra fråga är om jag bör plocka ut veven och byta dom undre lagrena, jag har nämligen bara tänkt byta dom i vevstakarna. Jag undrar även hur jag vet vilka kolvringar jag ska ha och hur man ser om en kolv bör bytas. Motorn jag köpte saknade startmotor så då undrar jag även om startmotorn från min 73a passar. Jag kan fixa bilder på kolvar så blir det kanske lättare att bedömma om dom behöver bytas. Utöver detta så siiter den en S-kam i motorn sen så ska det på en enkel weber 45 som jag vet är svår att ställa in men har en weberexpert i stan så det är lugnt. Jag tackar i förväg för svar.

/ The Duke
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Re: Volvo b20 renovering, Frågor

Postby 123 GT » 2017-02-09 13:00

Motorn passar på din -73:a.
Lossa ramlagerövefallen och kolla upp lagren, ser de het bra ut så behöver du inte byta dessa.
Startmotorn passar.
Kolvarna passar inte, -74:an har grövre kolvbult.
AVG
123 GT

Postby The duke » 2017-02-09 21:12

Tack som fan för svaret! Jag har dock inte tänkt byta delar till 73motorn från 74motorn, undrade bara hur man ser på kolvarna om dom är dåliga.
Im not as think as you drunk i am!
The duke

Postby Rosen » 2017-02-15 20:09

Hejsan
Det finns flera saker som kan fallera på en kolv.
Det som oftast är slitet är skörten, alltså de utstickande nedre delarna som hindrar kolven från att vrida sig. Här tittar man på ytan samt mäter diametern 7mm från underkanten. De bör ha varit 88,89-88,90mm när de var nya. De skall också kontrolleras i cylinderloppen. När det var nytt var det ett spel på o,o1-0,03mm men på en fortfarande ok motor har du 0,1mm. I rep-handbok kan man läsa en rekommenderas gräns för omborrning vid 0,25mm (om motorn drar olja????).
Toppen på kolven ska inte mätas, den växer av värmen i motorn.
Spåren för kolvringarna kan också slitas. Kolvtappen likaså men det är mer ovanligt (vad jag har sett). Då slits bussningen i vevstaken mer.
Det finns mer att kolla men det beror på hur noggrann du vill va.
Lycka till!
Rosen

Postby Rosen » 2017-02-15 20:23

Identifiering av B20.
Du undrade hur du kunde se att det var en -74?
Det går (nästan) genom att läsa av det ingjutna och instansade numret på sidan av blocket och jämföra med reservdelskatalogen. Du kan få fram vilken typ av motor det är/varit tex. B20A m manuell låda, men inte exakt vilken årsmodell då motorerna ibland var lika mellan årsmodellerna. Din motor kan vara 74-76 (8-bult).

Om du skall använda bilen på vanlig väg tycker jag att du inte skall använda s-kammen.
En k-kam är ett mycket bättre budgetval.
Rosen

Return to Trimmat/ombyggt