Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Renovering av 144 GL -74

Renovering av 144 GL -74

Här kan du visa upp din bil. Renoveringsföljetonger eller bara uppvisning.

Re: Renovering av 144 GL -74

Postby Volvosson » 2014-04-04 20:53

Har läst om denna bil och renovering flera gånger.
Nu läste jag igen. Har även sett bilen i verkligheten.

Måste säga att jag verkligen är imponerad både av arbete och bil.
Sen som också nån annan kommenterade, den här färgen blågrön metallic
115 är så underbart fin när den är korrekt blandad och nylackerad på en bil.
Volvosson

Postby skanke » 2014-04-06 22:45

Man tackar och bockar för berömmet :D

Själv har jag alltid varit svag för just den här kulören, och tycker att den är en av de snyggaste volvofärgerna även om den inte känns så "Volvoaktig" direkt. Vanligaste frågan man får ifrån "vanligtfolk" som ser bilen är om det verkligen är en originalkulör.

Det enda som jag tycker är lite synd är att det inte gick att få inredningen i 140 GL i samma färg som på 164:an :cry: Blågrönmetallick är i mitt tycke otroligt snygg ihop med den orangebruna inredningesfärgen som finns på 164:or med blågrönmetallick.
skanke

Postby Volvosson » 2014-04-10 19:03

När det gäller skinnet så tycker jag nog det är ganska jämt
mellan svart eller brunt skinn i kombination med blågrön 115.

Båda kombinationerna är fina. Men svart skinn har ju annars
fördelen att det passar bra ihop med alla tänkbara karosskulörer.
Volvosson

Postby VOLVO » 2015-02-03 00:37

Tröttnar inte på att läsa igenom hela din tråd ! Fantastiskt jobb med ett kanonbra slutresultat!!!

Jag är nyfiken på shimsen för bromsoken. På min 74;a hittade jag inga shims men kan heller inte ta gift på att skivorna är rätt. Bilen är körd efter bytet och jag upplever inte att jag har problem. Skall de vara 0.7 enligt bilden ?
/ sven

skanke wrote:
Ett annat problem som jag dragits med är att de främre oken inte riktigt lirade mot skivan. Det är ett typiskt GL problem. Eftersom GL bilarna har tjockare bromsskivor fram så är det väldigt små toleranser mellan skiva och ok. Därför måste oken schimsas in så att dom hamnar rätt i förhållande till skivan. På den här bilen satt det schims på ena sidan, men efter byte till nya ok så fanns ett behov av att shimsa in båda sidor. Utan schims tog skivorna nästan i oken. Tyvärr försvann det ena schimset någonstans under renoveringen och nya finns inte att fåtag på längre.

Återstod bara att tillverka nya. Här fick jag hjälp av "Mr Stainless". Resultatet blev mycket bra och med dessa sitter oken perfekt i förhållande till skivorna.

Image

VOLVO

Postby skanke » 2015-02-06 22:07

Tackar för berömmet :D

Vet inte om det bara är bilar med B20E/F som har shims. Dessa har tjockare bromsskivor fram original, och det är väldigt trångt mellan skiva och ok. Utan shims hamnar oken lite för långt in och med nya skivor och ok så låg skivan nästan emot oken, men med shimsen så blir oken rätt centrerade i förhållande till Bromsskivorna.

Jodå, du gissade rätt 0.7 är tjockleken på shimsen, och efter lite mätande kom jag fram till att det skulle bli perfekt, vilket var tur eftersom det är en std tjocklek på plåt och därmed lätt att fåtag på. Shims verkar inte finnas som reservdel, jag hittade dem iallfall inte i reservdelskatalogen, och ingen verkar känna till ifall de någonsin har funnits.
skanke

Postby TLevin » 2020-01-17 14:06

Vart får man tag på detta medel "Meguiars Heavy Duty Vinyl Cleaner #39" som nämnts ovan ?
TLevin

Postby Junder » 2021-01-30 02:03

Ola O wrote:Någon berättade för mig att den fälgfärgen VP säljer är en direkt kopia från en originalburk.

Stämmer detta?

Även 2021 ser det ut som sanningen
Men om du har bråttom med rengöring och vill genomföra den så snart som möjligt, ange sedan i förväg numret på din beställning och det exakta ankomstdatumet för arbetarna webbplats. När det gäller priserna, bestäm själv, jag letade inte efter billiga alternativ, jag tror att städning aldrig är billigt.
Junder

Postby Junder » 2021-09-07 18:35

Dessutom kommer det om några år inte längre att finnas en generation mormödrar som är redo att städa upp andras lägenheter eller företag. Den mellersta generationen är inte hårt arbetande; den växte upp på andra värderingar bettingsidorbonus.com. Och om det fortfarande finns en betydande ekonomisk tillväxt i landet och bra pensioner, så kommer det att bli ännu färre gamla människor redo att städa upp för minimala pengar. Det är här städföretagen frodas.
Junder

Previous

Return to Showroom