Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Problem med jordningen

Problem med jordningen

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Problem med jordningen

Postby Peal » 2021-03-10 17:03

Hej Volvo 140/164-fantaster!

Jag har nyss byt ventilkåpepackning på min 164:a och det gick bra samt verkar tätt.

Dock tycker jag att något har förändrat sig kring det elektriska, trots att jag satte tillbaka jorden på samma plats som innan jag tog bort ventilkåpan = på den första ventilkåpeskruven till vänster framifrån sett, d v s när jag står och jobbar framifrån från stötfångaren sett i motorrummet.

I samband med att jag tog av ventilkåpan passade jag dock på att även ta bort den, i mina ögon, fula hemmalackering och där man har försökt att lacka ventilkåpan i samma färg som motorblocket med dåligt och flagnande resultat. Detta borde ju dock knappast kunna spela in, eftersom jag ju bara har återställt kåpan till originalskick = olackerad aluminium, eller?

Tacksam för svar - tack på förhand!

Per-Owe
Peal

Re: Problem med jordningen

Postby Tony » 2021-06-27 22:26

Hej!
Jag tror inte jag sett att ventilkåpan är jordad på någon 140 jag haft. Det borde ju inte skada på något sätt att ha det jordat dock. Eller är det ventilkåpan i sin tur som förser jord till någon annan komponent? Vad sitter andra änden i kabeln fast i för något?
Hur yttrar sig de nyuppkommna elektriska symtomen?
142GL -73, 142GL -74, Opel Omega 3000 -88
Tony

Return to Original