Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Gummitätning vattenpump!

Gummitätning vattenpump!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Gummitätning vattenpump!

Postby Stålsmeden » 2006-10-19 21:33

Jag behöver gummitätningar till vattenpumpen, de som skall sitta mot toppen och jag skulle helst behövt dem i går eller senast i morgon fredag(sista dagen på ombesiktning). Och jag är lite tveksam till att de handlare som köper och säljer bildelar i växjö har liggandes till b20. Nu till frågan finns det något annat jag kan använda i nödfall? eller kan det möjligen vara så att de som sitter på andra volvomotorer (b21, b23) kan passa? Tacksam för all hjälp!

Mvh
Stålsmeden

Postby MattiasT » 2006-10-20 12:36

mekonomen har haft inne när jag behövt, micro också så pröva hos någon av dom. se till så du får rätt tjocklek på packningarna också så bespar du dig massa svordomar.
MattiasT

Postby Johan Kjerstad » 2006-10-20 15:37

Iallafall senare B21/B23 B230 har gummitätning med en krage, vilket B20 inte har, dessutom tror jag att B21/B23 ringen har större diameter jämfört med B20. Så det är nog bäst att satsa på att skaffa B20 tätningar.
Johan Kjerstad

Postby expressfreaken » 2006-10-21 23:13

Jag har vid ett tillfälle för en massa år sedan, när jag bytte en kamaxel på en amazon, (naturligtvis mitt i natten) samma problem när motorn skulle monteras ihop.

Jag tog då två o-ringar ca 2mm tjocklek med samma diameter som ringarna till vattenpumpen och lade i botten på hålen. Sedan mjukade jag upp de gamla ringarna med fingrarna och klistrade dem ovanpå o-ringarna med packningsklister och tänkte går det så går det. Går det inte får jag ta bort vattenpumpen. Det höll tätt.

Det kanske ska betraktas som en nödlösning men du får i alla fall ihop bilen.
expressfreaken

Return to Original