Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Framhjulslager

Framhjulslager

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Framhjulslager

Postby JanneL » 2007-06-17 22:34

Jag har just monterat nytt framhjulslager på en 140 från -68. Jag försökte att knacka dit tätningsringen, den av metall som sitter innanför det inre lagret. Det visade sig att den inte hoppade dit så enkelt som jag hade tänkt mig. Jag mätte på den gamla och jämförde med den nya ringen som låg i Biltemas hjullagersats. Den nya var 60 mm och den gamla 59 mm. Är det någon som har erfarenhet av detta? Biltema anger 67-69 på delen.

Var kan man få tag på en ny bromssköld? Jag hittar den varken på Biltema eller Mekonomen.
JanneL
JanneL

Postby Amarace » 2007-06-17 22:41

Man brukar få \"pressa\" dit ringen, mät inte på den gamla ringen utan mät på navet istället vad det är för mått där. Är ringen fel och inte går att få dit så ska du klaga på Biltema.

Bromssköld har funnits på Volvo förr, CVI eller VP el liknande kan ju ha annars.
Amarace

Postby JanneL » 2007-06-17 23:08

Tack för snabbt svar. Jag mätte på navet också och det var 59 mm så det verkar inte gå att pressa dit ringen. Jag ska klaga på Biltema.
JanneL
JanneL

Return to Original