Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Kabelbrand

Kabelbrand

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Kabelbrand

Postby Christian L » 2007-06-29 21:05

Idag när jag skulle starta min 144a sport 67a, så började det ryka kraftigt ur motorrummet. Öppnade huven och såg att det rök kring tändspolen. Även inne i bilen kom det kraftigt med rök. Jag har lokaliserat det till en kabel mellan spole och tändlås. Varför brann denna kabel plötsligt av? Jag antar att det är nån form av kortis, men varför? Vilken kabel kan detta vara? Tändningsplus?

Är det spolen som är slut?

Brytarna?

Kondensatorn?

/Christian
Volvo 144 Sport Automatic 1967
Christian L

Re: Kabelbrand

Postby volvo_144 » 2007-06-29 21:49

Christian L wrote:Idag när jag skulle starta min 144a sport 67a, så började det ryka kraftigt ur motorrummet. Öppnade huven och såg att det rök kring tändspolen. Även inne i bilen kom det kraftigt med rök. Jag har lokaliserat det till en kabel mellan spole och tändlås. Varför brann denna kabel plötsligt av? Jag antar att det är nån form av kortis, men varför? Vilken kabel kan detta vara? Tändningsplus?

Är det spolen som är slut?
Brytarna?
Kondensatorn?

/Christian

den kabeln har ajg personligt en säkring på de funkar ju lika bra som original .

på epa tiden brann den av lite då å då utan anledning så
volvo_144

Postby Christian L » 2007-06-29 23:20

jaså, där ser man! Blir till o reda ut de brända isoleringarna och slänga dit en säkring då... fattar inte varför det inte finns säkring på den innan isf?! Någon som vet orsaken till att det blir kortis?

//Christian
Christian L

Re:

Postby volvo_144 » 2007-06-29 23:53

Christian L wrote:jaså, där ser man! Blir till o reda ut de brända isoleringarna och slänga dit en säkring då... fattar inte varför det inte finns säkring på den innan isf?! Någon som vet orsaken till att det blir kortis?

//Christian

har satt hängsäkring i alla mina äldre bilar jag haft.

nån kabel kanske är lös och jordar nånstans eller nån kabel rör i en annan?
volvo_144

Postby Christian L » 2007-07-02 18:40

jag kikade lite mer idag. Det verkar som det är förkopplingsmotståndet som har fått fnatt och jordar, därav kortslutning AB! Är detta vanligt? Väldigt läskigt med tanke på att det inte är avsäkrat. Vilken styrka bör jag ha på säkringen om jag bygger om till hängsäkring?

tack för svaren hittills!

//Chrille
Christian L

Return to Original