Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Delar till en motorrenovering

Delar till en motorrenovering

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Delar till en motorrenovering

Postby Micke 142L-72 med färgkod » 2007-07-04 21:18

Ja hej,,,,

Undrar lite vad delar till en fullständig motorrenovering kostar,,,ja med lager ,kam, fiberdrev,packningar,,,ja allt..

Nån som vet

Mvh Micke
Micke 142L-72 med färgkod

Postby Hasse63 » 2007-07-04 21:59

Det beror ju på var man köper grejer ifrån.

Ring runt och fråga ex. din lokale bildelsafär.

Inga packningar från biltena bara :wink:
:arrow: http://www.volvoamazonpictures.se/
:arrow: http://imv68.blogspot.com/

____..)/.._____..)/.._____..)/..______..)/..______..)/.._____
¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯¯””/(”¯¯¯¯¯
Hasse63

Postby Johan Kjerstad » 2007-07-05 12:36

Alltså det här med motorrenovering är ett \"svårt\" område eftersom det finns så skilda uppfattningar om vad en motorrenovering egentligen innebär.......

Talar vi om en riktigt seriös motorrenovering där man borrar cylindrar, slipar veven, renoverar stakarna etc. Plus byter alla slitdelar i motorn så hamnar man nog på ca 10-15 tusen för en B20 beroende på vilken firma man anlitar för maskinbearbetningen samt ifall du sätter ihop motorn själv eller inte.

Talar vi däremot om vedbodsrenovering där man bara byter lite ringar, lager och packningar kanske man hamnar på på en summa runt 1-2 tusen.
Johan Kjerstad

Postby C Upp » 2007-07-05 15:20

KG säljer ju motorrenoveringssatser som innehåller det mesta man behöver byta. Dock inga maskinbearbetningar eller kamaxel. Men jag har för mig priserna ligger runt 3800:- för en B20. Då är det komplett med kolvar, packningar, oljepump, vattenpump (rätta mig om jag har fel på den)

Sen en kamaxel och lyftare till det, så är man nog på god väg. Väljer man en bra stomme behöver man ju inte göra nåt åt blocket om man inte vill ha en \"helny\" motor.
C Upp

Postby Micke 142L-72 med färgkod » 2007-07-05 21:25

Ok...

Tack för alla svar till att börja med..

Sen hade jag tänkt mig en relativt bra renovering.Ok nu är min motor i bra kondition(bara 29000mil )och drar inte något orimligt mycket olja eller så.Men tyckte det kunde vara på sin plats att se över den o ja göra den hmmmm(lite) friskare.. :lol: :lol: Ska lämna bort topp o block till en jag känner som håller på med renoveringar av sånt,men slipa veven hade jag inte tänkt mig,

Så lite klokare har jag ju blivit o ska bli roligt att börja med det till hösten när man ändå låter (gulingen ) få vila lite

Stort tack för alla snabba svar.
Micke 142L-72 med färgkod

Return to Original