Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Tankmätartrubbel

Tankmätartrubbel

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Tankmätartrubbel

Postby katarina » 2006-10-18 08:07

Hej,

Nytt knas med Börje som min senapsgula 142:a från 70 heter numera.

Problemet:

Jag tankar fullt, allt är tipp topp. När bensinmätaren går ner till halv tank dyker den i botten där den sen ligger tills jag blir nervig nog att fylla på igen.

Vad kan detta vara för problem? Borde väl va ånt med flötet (och inte problem i intrumentpanelen hoppas jag)? Nån som haft samma problem - och löst det?

Mvh

katarina
Senapsgul 142:a
katarina

Postby RH » 2006-10-18 08:23

Din givare är förmodligen trasig.

Den fungerar så att ett kontaktbleck ligger an mot en spirallindad resistanstråd, allt eftersom tanken töms så glider den efter denna tråd så att resistansen ökar (=mätaren visar mindre i tanken). Förr eller senare nöts resistanstråden av, då funkar givaren bara så länge kontaktblecket befinner sig på \"rätt sida\" av brottet, vilket den gör när du har mycket bensin i tanken.

Fiska upp givaren så ser du vad jag menar. Ny givare kostar ca 700 på Volvo (eller gjorde åtminstone för ett par år sedan). Om du letar rätt på en begagnad så kolla att den verkar vara i bra skick så att du inte snart får samma fel igen.
RH

Postby C Upp » 2006-10-18 09:33

Det finns väl 3 utföranden av givaren? Eller minns jag fel? En med liten \"platta\" mot tanken, en med stor, och sen en tredje för 73-74 (eller är det bara -74 eller är det två olika för dom också?)

Tänkte om nån vet så kan vi ju få ut den informationen på forumet också.
C Upp

TACK

Postby katarina » 2006-10-21 14:42

Hej

Köpte ny givare (kallas tydligen tankarmatur) från Veteranprodukter (www.vp-autoparts.com) och har satt i den idag och för kännedom :

PROBLEMET ÄR LÖST!

Gick på drygt 800 spänn.

Mvh

katarina
Senapsgul 142:a
katarina

Postby morglum » 2006-10-21 18:55

grattis till den fungerande tankmätaren :wink:

kan passa på att fråga,

är det skillnad på tankarmaturen till 145?
morglum

Return to Original