Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Problem med brytarna...

Problem med brytarna...

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Problem med brytarna...

Postby Glenn » 2006-10-18 20:11

Hallå!

Första inlägget här, synd att det ska vara en problemfråga :oops:

Så här är det:

Idag när jag skulle till jobbet lägger bilen (140 -70) av efter att ha börjat rycka och hosta.

Rycker upp huven och klämmer lite på tändkablarna och ruskar på soppafiltret, allt ok.

Plockar bort fördelarlocket och ser att brytarna inte öppnar, fram med mejseln och öppnar dom med ögonmått.

Tar mig till jobbet men...

På väg hem händer samma sak, öppnar huven och redo med mejseln:

Klacken på brytarna finns inte mer!?!?

Skruvar bort brytarna och kollar närmare: klacken har smält ner.

OK tänker jag, den har gått varm mot armen, köper nya brytare och sätter i med rejält med fett på klacken.

Provkör, nästan direkt börjar den rycka, hosta och lägger av, bort med fördelarlocket och brytarna är stekheta, dom blir alltså så heta att plastklacken smälter.

Varför? Kondensatorn? tändspolen?
Glenn

Postby Gunnar S » 2006-10-18 23:50

Låter som om du har problem...

Jag tippar på tändspolen. Om kondensatorn ger upp startar sällan bilen alls. Sen är vi i allmänhet alltför frikostiga med olja, krypspray eller fett. Brytarfett ska bara anbringas i liten mängd. En liiten klick på klacken.

Jag har själv torskat på brytarspetsarna, vid de mest olämpliga tillfällen. Typ: Mitt i natten, utan ficklampa och inte en susning om vad som fått bilfan att stanna. Svor lite under stjärnorna och knackade med en mejsel på fördelarlocket... Prövar att vrida om nyckeln. Den starta! Fort igen med huven och så full fart hem till tryggheten igen.

Prova att byta ut tändspolen. Det kan vara ett ev. förkopplingsmotstånd som spökar. Det kan också vara tändningen som står åt pipan fel. Det kan, med andra ord vara egentligen vad som helst.

Spännande!
Medlem nr: 624
Gunnar S

Postby Glenn » 2006-10-21 23:51

Tack!

Det verkade som att det var tändspolen, satt dit en annan och nu har den gått ett par dagar iaf :D
Glenn

Return to Original