Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Generatorstrul

Generatorstrul

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Generatorstrul

Postby Dansken » 2006-10-28 15:21

Hejsan!

Det är så att jag fått problem med laddningen på min 142-73:a. Jag misstänker starkt att det är generatorn.. Jag har gått igenom kablage, bytt laddningsrelä, batteriet och det är ändå samma sak.

Jag hade turen att få en generator av en kollega. En fabriksrenoverad sak från Bosch i tyskland som han haft liggandes i minst 20 år i sitt garage.. Han trodde att den skulle passa, men den ser lite annorlunda ut.. (den är märkt bla, med 14 V 55 A)

Fanns det olika fabrikat/modeller som passade B20?

Jag har aldrig bytt generator på en bil innan, är det toksvårt att göra själv?

Enormt tacksam för svar :D
Dansken

Postby withnail » 2006-10-28 19:53

Nu är jag inte tokbombis på det här men 55A-generatorn kom väl först till 240-serien. Du säger att den ser lite annorlunda ut också så det lutar att det är en sådan.

Den går att knyckla dit med lite våld, vilja & vaselin. Om du måttar dit den ser du vad som måste göras.

I vanliga fall är det annars busenkelt att byt generator, den sitter fast i 3 punkter:

1. Undertill med stor skruv i gängat hål, är ofta uppborrat med genomgående skruv och låsmutter (är på min bil).

2. Skruv i justerstaget.

3. Staget fast i toppen.

Lossa lite på nr 1, 2 & 3, flytta lite på generatorn så remmen frigörs. Ta bort denna, byt om sliten (inga taggar kvar).

Lätta på stagets fästskruv mot toppen ytterligare några varv.

Demontera generatorn.

Kontrollera kabelanslutningarna hur de skall sitta innan de kopplar loss dessa.

Montera i omvänd ordning.

BTW: Kolla remmen och spänningsregulatorn innan du gör något drastiskt.
Volvo 142 DL 1971. Motorhaveri.

Volvo 164E 1971. Renov.projekt.

Volvo PV544A 1960 Renov.projekt.

Volvo P210 (Duett) 1967. Bruksbilen.
withnail

Postby Amarace » 2006-10-28 22:37

Hur ser fästena ut i jämförelse med den du har original till din B20?

B20 har ju ett lite bredare fäste nertill med ca 12-13mm hål och övre fästet är tunnt och har gänga i hålet (5/16\" UNC). En B21/B23 generator har ett övre fäste som är ungefär lika brett som nedre till B20 o ett nedre fäste som är dubbelt så brett och bägge fästena har ogängade 8mm hål.

55A fanns till B20 också på GL.
Amarace

hmmm

Postby Errol » 2006-11-01 15:35

oftast får man svetsa en \"distans\" för övre fästet har jag för mig. var ett tag sen jag höll på med generatorer.

då var det förvisson en 70A från 700-serien.

+ nedre bulten var av modell större/mindre.

är osäker på just vad du har för generator (mått ,osv) törs inte yttra mig mer om det. tidigare svar förklarar enkelt & bra hur du ska göra.
142, 340,440,740.
Errol

Re: hmmm

Postby Amarace » 2006-11-01 15:45

Errol wrote:oftast får man svetsa en "distans" för övre fästet har jag för mig. var ett tag sen jag höll på med generatorer.
då var det förvisson en 70A från 700-serien.

+ nedre bulten var av modell större/mindre.

är osäker på just vad du har för generator (mått ,osv) törs inte yttra mig mer om det. tidigare svar förklarar enkelt & bra hur du ska göra.

En 700 har likadant fäste som en 200, så det är som jag beskrev ovan även på dom.
Amarace

Return to Original