Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • slö motor nergången kamaxel?

slö motor nergången kamaxel?

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

slö motor nergången kamaxel?

Postby Rich_ » 2007-10-07 17:05

Hejsan

Min 142a från 1974 är förbaskat slö jämfört med andra 140is jag kört

nu snackar vi självklart förgasarbilar.

jag skulle gissa att den har hälften av alla hästar hemma...

Jag har bytt alla tänddelar förutom fördelaren.

Jag gissar nu på kamaxeln,vet inte hur många mil motorn gått,den tickar på mer änn normalt kan detta tyda på nersliten kamaxel?

skall man byta den eller ska man byta motor men då vet man inte hur den är i skicket heller...så om kamen är sliten vill jag gärna byta den men vill ha nån vink om hur man tydligast märker att den är slut utan att ta ur den,går det? eller kan det va nåt annat? :roll:
Rich_

Postby C Upp » 2007-10-07 18:36

Om den tickar så kan du ju prova att ställa ventilspelet. Har du för stort spel så blir ju lyftet inte optimalt.

Om du vill gå till överkurs så plocka av vipparmsbryggan och mät lyftet med indikatorklocka och gradskiva på alla nockarna(stötstängerna). Så ser du om den lyfter som den ska.
C Upp

Slö motor nergången kamaxel..

Postby Kristinefors » 2007-10-09 19:30

Okay , kanske inte så mycket hjälp till detta ,

men visst var det väl så att Volvo hade problem

med sina kamaxlar vissa årgångar , vet att Amazon -70

års modell , var en sån , och dom hade ju B20 , säkert nån

som vet mer , Olof-Västerås
Kristinefors

Slö motor

Postby Pelle » 2007-10-18 15:49

Skaffa en vakuummätare från tillbehörshandeln och följ felsökningsanvisningarna som följer med. Rätt använd kan mätaren ge en hyfsad indikation om vad som felar. Att mäta kamlyftet med klocka är också en bra idé, om man har anledning att tro att det faktiskt är kammen som gått ned sig. Men jag skulle ha börjat med vakuummätaren.

Pelle
Pelle

Return to Original