Login

Login reminder Forgot login? | Register Register
Svenska Volvo 140-klubbens forum • Bilen dog!

Bilen dog!

Allt som rör originalfrågor kring 140-serien och 164. Vad satt för däck på från fabrik? Hur byter man krängninghämmarstag? o.s.v.

Bilen dog!

Postby Stålsmeden » 2006-11-01 23:04

Tja, var ute en sväng och rastade 142an. gick finfint men så plötsligt dör bilen och nu funkar inget i elväg och då menar jag inget, (jo tutan). Vad kan ha hänt? Hjälp mottages gärna då bilel inte hör till en av mina starka sidor.

Mvh
Stålsmeden

Postby Amarace » 2006-11-01 23:24

Då har du antagligen ett så enkelt fel som att batteriet är urladdat eller att kabelskorna på batteriet är glapp eller inte sitter fast alternativt att jord eller pluskabel har lossnat/gått av nånstans.
Amarace

Postby Stålsmeden » 2006-11-01 23:30

Batteriet är/var i fin skick, en kabelsko på batteriet satt löst+, jordflätan såg ut att sitta som den ska. Efter ditsättning av kabelsko, inget nytt. Händer ingenting när jag vrider nyckeln, inte en lampa lyser. Kan något ha skadats av dåligt åtdragen kabelsko?

Något annat tipps? och tack för snabbt svar!
Stålsmeden

Postby Amarace » 2006-11-01 23:39

Felsök lite.

Mät med en multimeter (eller testlampa)

Håll på plus på batteriet, inte på kabelskon alltså utan mitt i och sen på karossen, lyser det/ger utslag då vet du att det finns jord. Mät sedan mellan plus på batteriet och motorn.

Håll sedan mitt på minuspolen och med andra änden på startmotorns plus, lyser det vet du att den kabeln är ok, mät sedan mellan minuspol och eventuell kopplingsplint för Plus, sedan minuspol och generator o.s.v. tills du hittar var det inte är en anslutning
Amarace

Return to Original